Onsteking op tandvlees

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Onsteking op tandvlees

Bericht door Maartje »

Vanmiddag toen ik thuis kwam zat Luca op de grond en zijn mondje zag er anders uit (had ik wel vaker gezien maar nu erger) ik mijn vriend geroepen en gekeken zag er niet goed uit, we dachten dat er iets mis was met z'n hoektandje, dat die scheef groeit naar het ondertandvlees, DA gebeld en er was vanavond inloopspreekuur, dus wij met het manneke naar de DA toe. In de wachtkamer nog even grommend naar een grote hond wachten tot we naar binnen konden. DA keek erna en zei dat het ontstoken tandvlees was, hij heeft nu een AB en iets voor de ontsteking gekregen. Dit is een verschijnsel wat wel goed te behandelen was maar waarvan de oorzaak nog niet bekend is. Het komt alleen voor bij katten (had een moeilijke naam). Nou moeten we a.s. dinsdag nog even langskomen om te kijken of het verbeterd en eventueel nog een verlenging van de ontstekingsremmer. De kosten € 55.- maarja alles voor de poesjes. Ik hoop dat het snel over is en dat Luca zijn mondje niet kapot bijt. Gelukkig zijn we langs de DA geweest anders was het alleen maar erger geworden.

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Onsteking op tandvlees

Bericht door Lana »

Hoi Maartje,

De kat van mn ouders 'Romy' is vorige maand nog geholpen aan haar ontstoken tandvlees.. Er zat veel tandsteen op haar kiesjes!
Ze at niks meer!

Ze moest hiervoor helemaal onder nacose.. en daarna 3 dagen binnen blijven.. wel sneu!

Hoop dat het snel beter gaat met Luca!!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Onsteking op tandvlees

Bericht door Maartje »

hoi hoi dat is wel heel erg inderdaad...

Nou voor zover ik zelf kon zien is het al wel wat beter geworden, maarja de DA zal het beter weten dan ik :) dus we wachten morgenavond nog even af.

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Onsteking op tandvlees

Bericht door Kattenbella »

Bij Henk is de hoektand eruitgehaald met andere tanden. Is wel goed gekomen , maar wel schrikken. Ik ben bezig te kijken of het kan liggen aan de voeding!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Onsteking op tandvlees

Bericht door yana »

Ontstoken tandvlees komt VEEL voor bij katten. Bij ons hadden ze het in het begin alle 5 meer of minder. En dat lag eerlijk gezegd aan mezelf... :roll: Vaker de voerbakjes schoonmaken heeft het voor 90% opgelost.
Plastic bakjeshuizen ook vaak bacterien.
Tandsteen veroorzaakt ook ontstekingen. Daar is voer voor.
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Onsteking op tandvlees

Bericht door Maartje »

hmm het schoonmaken van bakjes doe ik eigenlijk ook niet regelmatig :oops: , hoevaak moet je ze schoonmaken eigenlijk? 1x per week, elke dag???? want dan ga ik het toch maar vaker doen (De natvoer bakjes maak ik na elk gebruik goed schoon). Aangezien het zielig is voor de beestjes en de DA er ook niet al te goedkoop in is :-)

Ik heb overigens niets meer gezien bij Luca en Kenji ook niet.

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Onsteking op tandvlees

Bericht door rieneke »

ik maak de bakjes dagelijks schoon.
over de brokjes wordt een laagje vettigheid gespoten om het smakelijk te maken voor de kat, dus zo'n bakje wordt best snel ranzig.
ik geef verder veel vers voer (gisteren kipkluifjes, vandaag sucadelap) en de tandjes zien er prachtig uit.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Onsteking op tandvlees

Bericht door Admin »

Ontstoken tandvlees (zie HIER) en tandsteen (zie HIER) zijn veel voorkomende problemen bij katten. Bij de meeste katten zie je toch wel in meer of mindere mate een rood randje langs het tandvlees, wat al duidt op beginnende problemen.

Controle
Hele jonge katten hoeven nog geen gebitsbehandeling, maar al vanaf een jaar of 4 is het niet overbodig om jaarlijks ook het gebit te laten nakijken en/of schoonmaken, waarbij het tandsteen wordt verwijderd. Ook slechte adem wordt vaak veroorzaakt door tandsteen, dat ook onder het tandvlees kan zitten.

Tanden poetsen
Ondanks dat het alleen te doen is als ze het van jongs af aan gewend zijn, is ook het tandenpoetsen bij katten geen verkeerde zaak. Daarvoor zijn bij de DA tandenpoetssetjes verkrijgbaar. Als dit niet te doen is bij je kat, dan kun je ook een gaasje om je vinger winden, hier wat Vet Aquadent (bij de DA verkrijgbaar) op doen, en hiermee na het eten langs de buitenkant van de tanden en kiezen en tandvlees wrijven (de binnenkant houdt de kat zelf schoon met de tong en dmv de schaarbeweging van het gebit). Vet Aquadent kun je ook in het drinkwater doen en voorkomt de vorming van tandsteen.

Voer
De harde, grotere brokjes tegen tandsteen zijn helaas niet zo doeltreffend als het tandenpoetsen (al willen de voerfabrikanten ons anders laten geloven), omdat veel katten niet eens kauwen en een brokje in zijn geheel doorslikken. Als een kat wel kauwt, dan bijt hij alleen het brokje doormidden (een kat heeft geen kiezen om te malen, zoals wij) waardoor de schurende werking van het brokje de juiste plek niet bereikt, namelijk de scheiding tussen kiezen en tandvlees.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Onsteking op tandvlees

Bericht door Melvin1989 »

Haha! Vraag opgelost!

We zijn net terug van de dierenarts en bleek dat onze poes ook iets ontstoken tandvlees had. Ze raadde ons aan om dr tandjes te gaan poetsen. Op de weg terug keken mijn vriendin en ik elkaar aan en hadden zoiets van: een kat tandenpoetsen? Nog nooit van gehoord! Zou t geldklopperij kunnen zijn?
Zo te zien is het dus niet raar.. Hebben jullie er ook ervaring met het tandenpoetsen van poes/kat?
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Onsteking op tandvlees

Bericht door lidewij020 »

Niet elke kat vindt het tandenpoetsen even fijn. De dierenarts verkoopt tandpasta die lekker smaakt. naar kip bv. Sommige katten vinden het zo lekker dat als je de tandpasta in een oude tandenborstel duwt ze zelf op die borstel gaan kauwen en dus ook hun tanden zelf poetsen. Ik heb een ypoutube filmpje gezien een keer, maar kan hem ff niet terugvinden.

Mijn ervaring is dat een wattenstaafje ook wel werkt, dat past makkelijk tussen de wangetjes van je kat en zijn tandvlees. Daarnaast helpt het voeren van vlees met bot waar ze echt aan moeten kluiven.. Denk aan rauwe kippennekken, kippenvleugels en eendagskuikens. Bot moet altijd rauw zijn, anders gaat het splinteren en dat is gevaarlijk voor je kat.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie