Waarschijnlijk FIP. Valt Findus nog te redden? RIP!!

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
FlorianKoP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jan 2009 14:01

Waarschijnlijk FIP. Valt Findus nog te redden? RIP!!

Bericht door FlorianKoP »

Elow,

mijn kat Findus is nu dikke 5 maanden oud. Ik heb hem ongeveer 3,5 maand en aangezien hij mijn enige vaste huisgenoot is, ben ik er dan ook reeds enorm aan gehecht.

Findus was altijd een enorm levendig en actief katertje. Hij speelde continu, at veel, was altijd blij, begroette mij steevast zeer hartelijk als ik van mijn werk thuiskwam,...

Toen ik een tweetal weken geleden voor zijn tweede inenting ging, at hij juist wat minder. Ik vertelde dat aan de DA en die mat zijn temperatuur. Deze was 38,5 en de DA vond het beter even te wachten met de tweede inenting.

Een week later was hij terug volkomen gezond en speels. Verleden maandag ging ik er terug mee naar de DA. Daar kreeg hij zijn 2e inenting.

Sinds dinsdag werd Findus terug enorm rustig en sliep hij zeer veel. Ik vond dat op zich een beetje raar, maar maakte me niet meteen veel zorgen.

Donderdag is Findus terug serieus beginnen minderen met eten. Vanaf vrijdag at hij amper nog, sliep hij enkel nog maar, niks meer spelen, niet meer buiten gaan, amper naar toilet gaan,... Toen is ook zijn buikje beginnen opzwellen.

Gisteren (zondag), begon ik me dan écht zorgen te maken en belde ik - op hoop van zegen, het was nml zondag - naar mijn DA. Toen ik de symptomen vertelde, zei de DA dat ik meteen mocht afkomen.

Findus bleek 40,5° koorts te hebben en water in de buik. Hij is nu echt wel enorm lusteloos en zeer zeer droevig. De DA wist me te vertellen dat het er echt niet goed uitziet. Hij nam bloed af en gaf hem een spuit AB. Ten laatste woensdag weet ik de uitslag van het bloedonderzoek, maar de DA heeft me laten verstaan dat ik niet te veel meer moet hopen. Wel heeft hij me voor de komende dagen nog AB megegeven, maar hij vermoedt zeer sterk dat het FIP is. Op verschillende sites lees ik echter dat de symptomen van FIP vaak overeenkomen met Cholangitis, wat wel te behandelen valt... Findus heeft ook geen geelzucht, iets wat toch ook vaak voorkomt bij FIP...

Wat denken jullie? Blijven hopen en eventueel verdere onderzoeken vragen? Of heeft dat bij zo'n jong katje weinig zin? Hij ziet nml echt wel af... En zou de antibiotica moeten volstaan of geef ik hem best ook iets anders? En is dat dan vrij verkrijgbaar bij de apotheker of moet ik een voorschrift hebben?

En kan ik iets doen zodat hij toch iets eet? En waar kan ik aangepaste voeding kopen?

Momenteel zit ik op mijn werk en zit mijn vriendin op het appartement te blokken om hem gezelschap te houden. Ik hoop echt dat hij doorbetert...

Graag snelle reacties, ik ben echt echt bezorgd...

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door FlorianKoP op 26 jan 2009 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Valt Findus nog te redden?

Bericht door Sandra W »

Arm katje :-(! Persoonlijk zou ik alles op alles zetten om dit jonge diertje te kunnen redden, maar als het inderdaad FIP is dan zijn zijn kansen helaas klein.

Toch zou ik hem in de tussentijd niet zo laten, maar hem gaan dwangvoeren. Dit doe je door in een kleine injectiespuit wat warm water te mengen met wat A/D van Hills. Dit is een mousse dat speciaal is gemaakt om zieke dieren aan te laten sterken en dit is verkrijgnaar bij de dierenarts. Neem dan gelijk ook je katje mee naar de dierenarts en vraag om een eetlustverhogende injectie en om een injectie Prednisolon, dit laatste is ook hem een tijdelijke "boost" te geven, zodat hij hiermee zijn ziekte (helaas niet bij FIP) beter te lijf kan gaan.

Verder moet je hem nu goed warm houden door hem lekker een kruik te geven en bij de kachel te leggen en verder kun je dan niet zo veel doen toch woensdag.

Ik hop dat je hier iets aan hebt en ik wens je heel veel sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
mathilda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 dec 2008 13:07
Locatie: emmercompascuum

Re: Valt Findus nog te redden?

Bericht door mathilda »

wat vervelend zeg.
ik heb ook wat problemen gehad met mijn kat, die is anderhalf.
bij de dieren arts kan je een blikje voer kopen en spuitjes krijg je er dan bij.
maar dat ging hier behoorlijk moeilijk.
blijf hopen en knokken
wens je heel veel sterkte ermee
groetjes mathilda
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Valt Findus nog te redden?

Bericht door lievelijn »

jeetje wat heftig! heel veel sterkte de komende tijd!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Valt Findus nog te redden?

Bericht door sandy »

Je dierenarts moet wel 100% zeker weten dat het fip is..niet alleen sterk vermoeden..
Sterkte!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
FlorianKoP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jan 2009 14:01

Re: Valt Findus nog te redden?

Bericht door FlorianKoP »

100% zekerheid zou maar pas na de dood kunnen vastgesteld worden na een sectie...

Soit, dierenarts wou wel nog bloedonderzoek afwachten en als daaruit geen FIP zou blijken een intensieve AB behandeling opstarten, maar zoals hij al zei moest ik niet te veel hopen... We'll see...

In ieder geval al heel erg bedankt voor de reacties. Kheb de indruk dat hij iets minder droevig kijkt, al spreek mijn vriendin dat tegen. En hij heeft ook weer niets gegeten/ naar toilet gegaan... Heb hem net met een spuitje wel wat water kunnen geven en zijn pilletje houdt hij ook goed binnen.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk FIP. Valt Findus nog te redden?

Bericht door beestenbende »

getsie, heftig hoor. Je wilt je kat ook niet lang laten lijden, maar ook nog graag bij je houden. Dubbel hoor. ik wens jullie sterkte bij het nemen van een beslissing, mocht blijken dat er weinig aan te doen is. Maar blijf vooral knokken!!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Waarschijnlijk FIP. Valt Findus nog te redden?

Bericht door Muizenis »

Wat een naar bericht... en ik vrees dat de DA gelijk heeft. Uit jouw omschrijving lijkt het om de "natte" vorm te gaan. Voor meer info over deze ziekte zie bijgaande URL.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Heel veel sterkte!

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Waarschijnlijk FIP. Valt Findus nog te redden?

Bericht door Sandra W »

Het hoeft geen FIP te zijn als hij zoals beschreven water/vocht in zijn buikholte heeft, pas als hij echt van die gele slijmerige draden heeft heeft hij natte FIP. Dit is met een punctie te achterhalen.

Verder duim ik voor je dat je gelijk hebt en dat er inderdaad wat vooruitgang te zien is. Probeer ook, nu hij wat gedronken heeft, wat vloeibaar voedsel bij hem binnen te krijgen, zodat hij wat kan aansterken. Hij heeft nu alle kracht nodig om te kunnen vechten.

Ik ben het trouwens met Sandy eens dat je dierenarts het eerst veel zekerder moet weten voordat je aan inslapen moet denken, want we hebben hier ook twee forumsters waarvan de dierenarts zei dat hun katten FIP hadden en die hebben het dus zeer waarschijnlijk niet gehad en leven nog steeds. Ik wil je geen valse hoop geven, maar alles is nog steeds mogelijk.

groeten,
Sandra
FlorianKoP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jan 2009 14:01

Re: Waarschijnlijk FIP. Valt Findus nog te redden?

Bericht door FlorianKoP »

Hij heeft net een beetje natte whiska's gegeten en een 15tal kleine stukjes kipfilet :lol:

Het is niet veel en het zegt waarschijnlijk niets, maar ben blij voor hem dat hij iets binnen heeft. Verder is het enkel slapen, maargoed...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Waarschijnlijk FIP. Valt Findus nog te redden?

Bericht door Sandra W »

Hoera! Van slapen en eten komt hij op krachten, dus nu maar duimen om een goede uitslag woensdag. Hou je ons op de hoogte?

groeten,
Sandra
FlorianKoP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jan 2009 14:01

Re: Waarschijnlijk FIP. Valt Findus nog te redden?

Bericht door FlorianKoP »

zeker! ik heb in het verleden al enkele vrienden verloren en het is raar om te zeggen, maar dit doet momenteel zeker evenveel pijn, ik ben er echt kapot van! :oops: Vanaf de moment dat ik alleen ging wonen, wist ik dat ik een katje wou en hij was dus van in den beginne mijn oogappel. Mijn vriendin kloeg zelfs soms dat ik meer aandacht voor Findus had dan voor haar :twisted:

Maar blijven hopen dus!
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Waarschijnlijk FIP. Valt Findus nog te redden?

Bericht door Muizenis »

Een bloedproef wijst alleen uit dat de kat anti-stoffen heeft aangemaakt tegen het Coronavirus. Het Corona virus KAN muteren. En de kat is dan hoe dan ook erg ziek. Pas wanneer het tot de gevaarlijke FIP variant muteert en dit is NIET in ALLE gevallen zo dan pas is de kat ten dode opgeschreven... Maar het is eerst afwachten wat de bloedproef uitwijst! En bij God, Jahweh, Allah of noem ze maar op... ik hoop dat het iets anders is! Maar houd met het ergste rekening... dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen wanneer zou blijken dat het een andere infectie oid betreft! I'll keep my fingers crossed!

Toitoitoi!

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
FlorianKoP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jan 2009 14:01

Re: Waarschijnlijk FIP. Valt Findus nog te redden?

Bericht door FlorianKoP »

hij heeft deze ochtend weer wat whiska's en kipfilet gegeten en was terug aan het ronken, iets wat toch al enkele dagen geleden is. Ook al zou het toch FIP zijn, ik ben al blij dat hij zich momenteel precies iets beter voelt... Wel speelt hij nog totaal niet en slaapt hij bijna enkel, maargoed... Hij eet toch al wat...
FlorianKoP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jan 2009 14:01

Re: Waarschijnlijk FIP. Valt Findus nog te redden?

Bericht door FlorianKoP »

Hij eet terug meer en meer, kijkt een pak minder droevig uit zijn ogen, doet af en toe een (zeer kleine) poging om te spelen,... Alleen, ondanks hij sinds gisteren terug redelijk veel eet (wel enkel kipfilet, whiska's is niet goed genoeg meer 8-) ), is hij wel al sinds maandag niet meer naar toilet gegaan...

Straks mag ik bellen voor de bloeduitslag. Gezien de vooruitgang ben ik terug een beetje beginnen hopen. Moest hij dan toch (nog) geen spuitje moeten krijgen, misschien wel vragen voor een lavement dan ofzo :grin: En dat vocht in zijn buikje, moet ik dat niet laten wegnemen? Is dat niet gevaarlijk met risico op nieuwe ontstekingen?
Plaats reactie