Speeltje ingeslikt

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
dijkstraf
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2009 17:25

Speeltje ingeslikt

Bericht door dijkstraf »

Onze poes heeft waarschijnlijk een heel klein speeltje van de kinderen ingeslikt. Ze krijgt het niet weg met hoesten en niesen. Hoe kunnen we bijv. braken opwekken? Ik denk dat als ze zou braken het speeltje los komt. Weet iemand een manier?

Groeten,

Femmie :grin:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: speeltje ingeslikt

Bericht door Sandra W »

Je kunt braken zelf opwekken door een zoutoplossing (zout met warm water) met een kleine injectiespuit zonder naald in de bek te spuiten, maar als je kat echt benauwd wordt moet je heel snel naar de dierenarts gaan voor een braakopwekkende injectie voor zij stikt.

Gelukkig worden de meeste kleine voorwerpen er binnen twee dagen vanzelf uitgepoept, dus hou haar ontlasting even goed in de gaten. Bij grotere voorwerpen kun je beter niet wachten, want die blijven in de maag of darmen achter en dan moeten ze geopereeerd worden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: speeltje ingeslikt

Bericht door rieneke »

ik weet niet wat voor vorm het speeltje heeft, maar misschien richt het meer schade aan als het nogmaals door de slokdarm moet?
ik vind dit een vraag om je dierenarts even over te bellen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: speeltje ingeslikt

Bericht door Sandra W »

Daar heb je gelijk in! Iets met scherpe kantjes kun je inderdaad beter niet nogmaals door de slokdarm laten gaan en dat zou zelfs met uitpoepen ook nog schade kunnen aanrichten. De dierenarts bellen is in dat geval een heel goed idee.

Als het om een knikkertje of zoiets gaat hoef je je gelukkig minder zorgen te maken, want dat poept ze wel uit. Heb ik als kleutertje ook vaak genoeg gedaan ;-).

Hoe is het nu met haar? Is ze nog benauwd?

groeten,
Sandra
Plaats reactie