Wat ik altijd al wilde weten...

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Wat ik altijd al wilde weten...

Bericht door yana »

Waarom poept en plast een kat nooit tegelijkertijd en een mens wél?
Kan een binnen kat óók last hebben van winterdip ivm te weinig licht?
Waarom werken we bij mensen bij ziekte met paracetamol en krijgen katten vaak gelijk AB? Ik wéét dat veel pijnstillers gevaarlijk zijn voor katten (bloedingen) maar er zíjn ook pijnstillers voor katten..Kunnen ze zélf uitzieken ipv kuur..
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: wat ik altijd al wou weten..

Bericht door Boomer »

1* geen idee

2* ik geloof best dat dieren ook een winterdip kunnen krijgen. Zon kan heel veel invloed hebben op dieren, daarom hebben sommige dieren ook een winterslaap.

3* Koorts wijst vaak op een infectie ziekte. Mensen kunnen in tegenstelling tot dieren een aantal dagen koorts / verhoging hebben. Mensen hebben het besef dat we moeten eten en drinken. Dieren daarentegen stoppen met eten en drinken. Als een kat 2 dagen niet gegeten heeft dan komt hun darm gestel stil te liggen en verder drogen ze sneller uit dan de mens.
Daarom grijpen Da sneller ( denk ik) naar een AB kuur. Als een dier alleen pijn heeft en verder nog goed eet, geen koorts heeft enz dan zal het een pijnstiller krijgen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: wat ik altijd al wou weten..

Bericht door yana »

Snap ik Boomer, maar AB helpen alleen bij bacteriele infecties, niet bij virussen. En ik neem aan dat katten óók virusjes kunnen oplopen. Verkoudheid ed.
Wij nemen dan een paracetamolletje. Voor de kat is er niks?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: wat ik altijd al wou weten..

Bericht door Kattenbella »

Ja, voor de kat is er tolfedine bij pijnklachten. Verder geef ik echinaforce als de weerstand iets minder is, maar over het algemeen toch de dierenarts raadplegen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: wat ik altijd al wou weten..

Bericht door yana »

Waarom krijg je dat dan nooit dan bij de DA?
Als je met kat komt met verhoging krijg ík altijd AB terwijl het tóch bést virusje kan zijn..
Bij mensen gaan we er juist andersóm vanuit; het ís een virusje, ténzij het te lang duurt/het te hevig is, dán pas krijg je AB..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: wat ik altijd al wou weten..

Bericht door Sandra W »

Je kunt bij katten wel pijnstiller, zoals bijvoorbeeld Metacam, geven als het echt alleen pijn betreft zoals bijvoorbeeld gewrichtpijn, heupklachten, gebroken botten e.d., maar ook na een volledige sterilisatie. De dierenarts geeft dit wel gewoon mee. Meestal wordt er echter eerder aan honden pijnstiller geven dan aan katten en dat is eigenlijk best wel vreemd.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: wat ik altijd al wou weten..

Bericht door Boomer »

Ik denk dat het toch te maken heeft met het stoppen met eten. Een kat mag/ kan niet lang zonder eten. Een hond mag dat wel. Vandaar dat ze eerder naar een breedwerkende medicatie ( ab kuur) dan naar een pijnstiller pakken.

Tis een goede vraag voor een DA.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: wat ik altijd al wou weten..

Bericht door rieneke »

ook ik vind dat veel da's wel erg snel naar de ab grijpen.
ik probeer dat altijd te compenseren met flink probiotica geven.
maar nsaid's zoals metacam zijn bepaald geen snoepjes :???:
http://www.metacamkills.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: wat ik altijd al wou weten..

Bericht door Sandra W »

Katten verbergen hun pijn ook veel beter dan honden, die vaak bij het minste of geringste al mank gaan lopen. Misschien dat het eigenaren van honden dus eerder opvalt dat hun dier pijn heeft en bij de dierenarts om een pijnstiller vragen en dat het eigenaren van katten pas opvalt dat hun kat ziek is/pijn heeft als hij stopt met eten en lusteloos is en dus veel later om medicijnen vragen?

Wat betreft je eerste vraag: het anus van een dier gaat dicht als de blaas zich ontspant en de urinebuis zich opent en omgekeerd, vandaar dat ze nooit tegelijkertijd poepen en plassen.

Wat betreft je tweede vraag: huisdieren hebben inderdaad soms wel eens last van een winterdip en kunnen ze veel minder actief en enigszins lusteloos ogen. Sowieso zijn de meeste dieren actiever bij mooi weer (als het niet te warm is) dan als het erg koud is. Veel katten en honden hebben dan niet eens zin om naar buiten te gaan en blijven liever bij de kachel.

Verder geeft een dierenarts inderdaad soms wel heel erg snel AB, al moet ik zeggen dat ik zelf in het asiel vaak liever te snel dan te langzaam naar de medicijnen greep om een uitbarsting van iets ernstigs te voorkomen en leek ik zelf wel een apotheker met al die potjes en flesjes om me heen :lol:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: wat ik altijd al wou weten..

Bericht door loonsy »

rieneke schreef:www.metacamkills.com
OMG :shock: :shock:

Call me paranoid but....

de dingen die in die brieven worden geschreven.... in combi met de dingen die mijn kat heeft meegemaakt....

Hij heeft geen nierfalen... maar wel problemen... lethargisch... geen eten tot zich nemen.... pffff.

Ik denk er maar even niet aan denk ik... maar O....M....G...

Ik ben niet iemand die makkelijk in dit soort schock and horror verhalen gelooft maar het is inderdaad raar dat een dierenarts (vrijwel) nooit waarschuwt voor de bijeffecten. Zo kreeg ik bij die drug (moet later even opzoeken hoe die nou echt hete) niet eens een bijsluiter... alleen een stripje met pillen (afgeknipt)... met de raad hem een kwartje per halve dag te geven...

bizar is dat eigenlijk...

Zou het misschien zo zijn dat de dierenarts opleiding wat sociale etiquette in zijn programma moet opnemen?

wat een facinerende vragen!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: wat ik altijd al wou weten..

Bericht door yana »

Zou er bij katten ook soort rechts/links handigheid zijn? Dat ze liefst met linker poot tegen balletje slaan bijvoorbeeld?
Wat mij óók opviel; soms heeft kat hier haartje in het oog. Net als wij wel eens hebben. Wij gaan echter gelijk knipperen, moeilijk doen enzo, bij de katten zie ik amper reactie, wat tranen hooguit?

Sandra, dank voor je antwoorden! Dat wist ik niet!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wat ik altijd al wilde weten...

Bericht door rieneke »

katten hebben inderdaad voorkeur voor een bepaalde poot, en zijn dus links- of rechtspotig :smile:
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Wat ik altijd al wilde weten...

Bericht door Leonie89 »

ja dat ken ik!! als ik het laerlampje op Benthe der pootjes richt, valt ze als ik op het linkerpootje schijn aan door te happen.. schijn ik op haar rechterpootje slaat ze met haar rechterpootje!! en altijd zo!!
Plaats reactie