agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gesloten
henrike
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2008 19:20

agressie naar mensen

Bericht door henrike »

hoi!

Ik heb net vanalles zitten lezen over het onderwerp agressie naar mensen. Nu heb ik sinds september dit jaar een kater, hij is aan komen lopen en blijkt nu een half jaar oud te zijn. Hij heeft 2,5 maand in de schuur gewoond maar we hebben hem nu toch maar in huis gehaald omdat ik straks ga verhuizen (woon nu nog bij mn ouders en ga straks op mezelf wonen) en wil dan de kat het liefst helemaal binnen hebben omdat ik bang ben dat hij er anders elke keer vandoor gaat. Nu heeft hij sinds 2 weken erg veel last van wild gedrag, ik weet niet of het spelen is of dat hij er niet tegen kan dat hij binnen is. Ik laat hem ook nog wel regelmatig naar buiten als hij een wilde bui heeft maar dan wil hij de helft van de keren zo weer naar binnen. Hij krabt echt overal aan tijdens zo'n bui, aan de meubels, kozijnen en aan mn handen. Ook springt hij soms maar zo tegen me aan als ik voorbij loop... hij gaat er echt voor liggen...net of je een prooi bent waar hij opaf gaat springen. Hij heeft net een anti-biotica kuur gehad tegen de niesziekte, zou het hier wat mee te maken kunnen hebben? Of is het gewoon zo dat hij jong is en dat dit erbij hoort? Je hoort ook wel is dat het na het castreren beter wordt. Klopt dit? Op dit moment ligt hij weer rustig te slapen, maar het kan zo zijn dat als je hem zo aait je weer een krab krijgt.

Heeft er iemand tips??

Alvast bedankt, groetjes Henrike
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: agressie naar mensen

Bericht door Sandra W »

Dit is waarschijnlijk een combinatie van zijn jeugdige leeftijd, zijn zwerfachtergrond (daardoor ze meestal wat feller zijn dan binnenkatten) en het feit dat hij nog niet gecastreerd is. Het is namelijk nu een echte puber en die hebben van die korte uitbarstingen van energie en speelsheid en dat gaat er vaak heel wild aan toe. Dit is heel normaal en wordt meestal vanzelf minder als hij ouder wordt en na zijn castratie. De antibiotica speelt hier gelukkig geen enkele rol in.

Als hij gewoon naar buiten mag en toch snel weer binnenkomt denk ik niet dat hij zich opgesloten voelt, maar het is wel duidelijk dat hij zijn energie kwijt wil. Je kunt daarom beter veel met hem spelen en hem verschillende speelmogelijkheden bieden om over te rennen en in te hangen, zodat hij hopelijk de meubels meer met rust laat (al hoort dit er wel bij tijdens deze fase) en ook een kittentje erbij doet meestal wonderen.

Laat hem vooral niet met je handen spelen, maar met iets aan een hengetje, want anders legt hij de link tussen jouw handen en spelen en dat is echt niet fijn als hij straks groter en dus sterker is.

Al met al is dit een fase die erbij hoort en gelukkig meestal ook weer overgaat, dus dat scheelt, maar als hij een fel karakter heeft zal hij het altijd wel een beetje houden....

groeten,
Sandra
Gesloten