moeder poes in de war na vertrek kittens

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: moeder poes in de war na vertrek kittens

Bericht door rieneke »

ik weet niet of jij refereert aan mijn bericht, maar ik zeg nergens dat katjes die (te) jong weggaan bij de moeder en nestgenootjes altijd gedragsproblemen vertonen.
ik zeg dat katten die langer bij moeders en nestgenootjes blijven MINDER kans vertonen op probleemgedrag.
gelukkig heb jij mazzel met jouw katjes, dat kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: moeder poes in de war na vertrek kittens

Bericht door Sandra W »

Het klopt dat ze niet altijd gedragsproblemen hebben, maar als kittens bijvoorbeeld erg hard in je handen bijten en je vraagt dan naar hun achtergrond dan blijken ze soms moeite te hebben met hun grenzen omdat ze te jong het nest hebben verlaten, dus er is zeker een verband tussen probleemgedrag en vroeg het nest verlaten (naast natuurlijk alle later opgelopen trauma's).

groeten,
Sandra
Erika
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2008 20:03

Re: moeder poes in de war na vertrek kittens

Bericht door Erika »

Pompidou_poesie schreef:Erika, ik ga die tip zeker doorgeven, bedankt daarvoor hoor!!

Ik mailde vanmorgen nog en die vrouw zei dat het echt niet beter gaat, integendeel, het lijkt wel of ze rouwt of zo, de hele dag zoekt ze haar kittens en miauwt ze hartverscheurend :cry:
Ocharme dat is zo erg als je ziet dat ze daar zo onder lijden, ik hoop echt dat het helpt als ze die Bachbloesems geeft. Ons Loes doet terug gewoon maar ja, ze heeft nog 2 kittens bij haar dus dat zal er ook wel voor iets tussen zitten. Ik heb ook nog volgende website gevonden:

http://www.catsandthings.nl/advice/bach ... katten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes,
Erika
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: moeder poes in de war na vertrek kittens

Bericht door sandy »

rieneke schreef:ik weet niet of jij refereert aan mijn bericht, maar ik zeg nergens dat katjes die (te) jong weggaan bij de moeder en nestgenootjes altijd gedragsproblemen vertonen.
ik zeg dat katten die langer bij moeders en nestgenootjes blijven MINDER kans vertonen op probleemgedrag.
gelukkig heb jij mazzel met jouw katjes, dat kan natuurlijk ook.

Persoonlijk denk ik niet dat dat 'mazzel' is, jonge dieren zijn net als kinderen meestal vrij flexibel. Als je er goed mee omgaat zal je ook weinig problemen krijgen(is mijn mening)
Ik vind gewoon dat mensen vaak onnodig ongerust of bang worden gemaakt over bepaalde dingen.
Zoals dat ik op een konijnenforum ineens te lezen krijg dat equate een slecht middel is(anti-gas)terwijl ik en vele anderen het altijd zonder problemen hebben gebruikt of gebruiken, en dan denk ja doe is ff normaal.
Meestal ga ik er niet eens meer op in omdat mensen schijnbaar graag gek gemaakt worden met zulke stellingen, beetje rationeel denken is er dan niet meer bij.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: moeder poes in de war na vertrek kittens

Bericht door rieneke »

ik wil mensen niet ongerust of bang maken, maar wel bewust.
er zijn in het leven van een katje twee belangrijke periodes waarin zij ervoor openstaan bepaalde dingen te leren.
een kat kan z'n hele leven dingen blijven leren, maar lang niet zo makkelijk als in deze specifieke periodes.
tussen 7 en 12 weken leert een katje omgaan met grenzen die anderen stellen, omgaan met frustraties.
dat gaat spelenderwijs door de interactie met moepoes en nestgenootjes.
door het katje deze mogelijkheid te gunnen, geef je hem gewoon een veel betere start in het leven, hij heeft meer sociale vaardigheden.
en dat is toch wat je wil voor je kat?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: moeder poes in de war na vertrek kittens

Bericht door Sandra W »

Mijn ouders hebben jaren geleden een piepjong wild kittentje (ongeveer 2 dagen oud) gevonden en groot gebracht en hoewel dit katje gezond oud is geworden was het tegelijkertijd ook het bewijs dat het echt heel erg moeilijk is de plek van de moederpoes én de nestgenootjes in te nemen. Ze kende totaal haar grenzen niet en beet dan ook veel te hard in je handen of haalde fors uit en dat terwijl ze met de hand was groot gebracht.

Ik denk dan ook dat als je kittens hebt zonder dat je een moederpoes voor handen hebt dat het in ieder geval enorm scheelt als ze lang genoeg leeftijdgenootjes om zich heen hebben om "kattengedrag" van te leren. In het asiel liet ik ze dan ook nooit alleen, ook niet als ze bijvoorbeeld niesziekte hadden, zodat ze in ieder geval elkaar nog hadden tot ze zo'n 10 tot 12 weken oud waren en naar een nieuw huis konden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: moeder poes in de war na vertrek kittens

Bericht door sandy »

rieneke schreef:ik wil mensen niet ongerust of bang maken, maar wel bewust.
er zijn in het leven van een katje twee belangrijke periodes waarin zij ervoor openstaan bepaalde dingen te leren.
een kat kan z'n hele leven dingen blijven leren, maar lang niet zo makkelijk als in deze specifieke periodes.
tussen 7 en 12 weken leert een katje omgaan met grenzen die anderen stellen, omgaan met frustraties.
dat gaat spelenderwijs door de interactie met moepoes en nestgenootjes.
door het katje deze mogelijkheid te gunnen, geef je hem gewoon een veel betere start in het leven, hij heeft meer sociale vaardigheden.
en dat is toch wat je wil voor je kat?
O absoluut hoor! Daar ben ik het ook wel mee eens.
Maar ik denk dat gedragsproblemen vaker voorkomen omdat mensen niet weten hoe ze moeten omgaan met een jong kitten.
Die zouden daar dan ook niet aan moeten beginnen, maarja..hoe jonger hoe leuker..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: moeder poes in de war na vertrek kittens

Bericht door Umimeis »

Mijn katje was 14 weken oud toen ik hem kreeg en je kon inderdaad echwel merken dat hij eerst een normale opvoeding heeft gehad van zijn moeder.
Hij haalt niet uit, hij bijt niet en is sociaal.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gesloten