Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Hallo lui,

Vanmorgen was mijn katertje Tony niet helemaal wel. Na weer (kleine stukjes) 's avonds los buiten te mogen zijn vertoonde hij vanmorgen verschijnselen van blaasontsteking (iets wat hij nog geen twee weken geleden ook al had, antibiotica shot, kuurtje en speciaal voer. 5 dagen en het was over)
vanavond bleef hij maar in de keuken. Hij zat stil, had net zijn poepie gedaan op de bak en wou niet voor de bak weg. Als ik een poging maakte hem op te tillen of maar mijn hand in de buurt van zijn buik te bewegen begon hij klagelijk te mauwen.
Aangezien dat rond een uurtje of 11 was had ik zoiets van: morgenochtend direct naar de dierenarts... nu kunnen we niets voor hem doen behalve lief zijn. warme kruik gevuld, dekens en oude handdoeken neer gelegd...
Na het neerleggen van de kruik zag ik hem opeens vreemde schokkende bewegingen maken met zijn lichaam. Dit was de eerste keer ooit dat ik hem zag braken! de arme schat! Ook zag ik dat hij lichtrood gekleurde druppels bloed achter liet.

In zijn braaksel vond ik één worm. Wit, zeer slank en ongeveer 5 centimeter in lengte. Ik schrok me zowat een beroerte!! Ik heb nog nooit zoiets gezien... in het echt... alleen op foto's.

Ik moest gelijk aan het ergste denken maar ik weet niet of dat mogelijk is? Hartworm? Na vlug kijken op internet zag ik ook spoelworm? Maar kan dat het bloed in de plas veroorzaken>? en waarom zag ik bij het verschonen van de bak nooit wormen?! ik kijk altijd goed naar zijn ontlasting!!

K ga morgenochtend naar de dierenarts... Maar ik moest even mijn verhaal kwijt....

HELP!! ben zo ongerust... :-(
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door Miranda »

Ben je inmiddels al heen geweest? Ik ben erg benieuwd.

Heb je de kat wel eens ontwormd? Het zou best kunnen dat hij last heeft van wormen. Dat hoeft niet perse gevaarlijk te zijn, maar moet hij wel tegen behandeld worden.
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door Seemy »

He wat naar!!
Ik kan me heel goed voorstellen dat je ontzettend geschrokken bent!


Weet je al meer?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Vanmorgen voelde hij zich wel weer beter maar wel naar de arts gegaan. Het waren wormen inderdaad. Heb er een pipetje voor gekregen, en een vloeibaar goedje tegen ontsteking en tegen de pijn. :( Waarscheinlijk had hij wel een klein beetje blaasontsteking van de kramp van de wormen. .... hij zat er zo zielug bij.
Later gisteravond had ik hem op ons bed gelegd (daar slaapt hij altijd) met zijn kruik (die hij heerlijk vond) Hij kroop er helemaal tegen aan en liet opeens alle plas lopen...
Die arme schat... gewoon niet eens kunnen plassen van de kramp.
Ik had ebgrepen dat ons vlooienmiddel ook tegen wormen werkte maar dat was dus blijkbaar niet zo. :( voortaan beter opletten)

dank voor de steun.
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door Seemy »

Wat sneu.
Fijn dat je gelijk naar de DA bent gegaan nu... en maar hopen dat hij snel opknapt.
Sterkte nog en beterschap voor Tony
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Dank je wel seemy,

Ik voel me zo'n suffert... Ik had het gewoon kunnen weten... niet aan gedacht :| dom

Het gaat nu al weer veel beter met hem maar het is natuurlijk niet in een dag over.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door Miranda »

Het zal je niet weer overkomen in ieder geval. ;-)

Beterschapjes ermee!
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Vanmorgen was de blaasontsteking erger. Ben (omdat mijn normale dierenarts gesloten was) naar een andere arts gegaan. Daar heb ik het middel amitriptyline mee gekregen voor hem. Ze zei ook nog dat als zij de kat had behandeld ze hem niet alleen Methacam vloeibaar had meegegeven maar ook een prik had gegeven, omdat dat zekerder is dat het werkt... tweifel nu een beetje over mijn dierenarts. Lieve mensen hoor verder maar erg duur. Dit keer had een invaller aan mijn kat gewerkt... beviel me niet echt...
Misschien stap ik over...

hmz...

Dank jullie voor de steun :)
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Ik ben niet helemaal gerust op dat middel amitriptyline. Tony wordt er ontzettend duf en suf van, alsof het hem allemaal niet meer uitmaakt. Het schijnt een antidepressievum te zijn voor mensen maar bij dieren werkt hij ook. Vermoedelijk ook bij urineweginfecties...

kent iemand dit middel?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door rieneke »

ik ken het wel ja.
als het een niet bacteriele infectie is, en dat is best vaak het geval, heeft ab natuurlijk geen zin.
in dat geval is dit een effectief middel.
ben wel benieuwd...welke da heb je nu, en naar welke wil je overstappen eventueel?
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

ik zit momenteel bij Moens dierenkliniek. Goed hoor!! dat wel, goede service, vrijwel altijd berijkbaar, beantwoorden je vragen direct en kunnen operaties zelf uitvoeren. Maar zoals ik al zei, vrij duur.
Ik wil misschien overstappen naar die in leiderdorp winkelhof.

Ik had begrepen dat dit middel in ieder geval geen antibiotica was... Maar ik vind het allemaal wat vaag. Ik las bijvoorbeeld ook dat het nog expirimenteel is bij dieren en dat ze nog niet zeker waren van de werking.

Daarnaast staat op die website dat je het niet klein mag maken maar dat moet wel volgens de arts. Ik ben helemaal niet blij met de effecten op Tony, ben bang dat het blijvend is ofzo... Normaal is hij zo levendig en nu is het een dikke suffert

Ik vind het ook zielig voor hem... volgens mij is hij helemaal niet blij...

Ook wil hij niet echt meer bij me liggen (deed hij eerder ook al niet echt) maar nu doet ie het ook 's avonds iet meer. Tegenwoordig gaat hij bij mijn vriend liggen. Ik ben bang dat hij mij associeert met vieze pillen en dierenartsbezoeken :( Kan dat?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door rieneke »

winkelhof is ook niet goedkoop hoor!
verder ken ik beide praktijken niet zo goed.
ik zweer zelf bij vd wouw en stibbe (ook duur!), maar die zitten helaas voor mij te ver weg, heb geen eigen vervoer.


op m'n opleiding heb ik geleerd dat het een probaat middel is bij niet bacteriele blaasontstekingen.
over wel of niet klein maken kan ik je geen raad geven, mss even contact opnemen met de producent?
de effecten zullen zeker niet blijvend zijn hoor.
het kan zeker zo zijn dat hij jou nu ziet als grote plaaggeest.
akelig is dat he!
gelukkig is ook dit geen blijvend iets.
beterschap voor je ventje!

even een toevoeging; heb even gegoogled, maar je hebt gewone tabletten van 10 mg, die je dus klein mag maken, en je hebt tabletten met een coating, waarbij dat niet mag.
jij zal de gewone tabletten hebben?
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

nee, met een blouwe coating :| apart!

Dat ie me nu niet zo lief meer vind begrijp ik eigenlijk wel, en ja het is best wel akelig... De volgende keer mag mijn vriend een kuur geven (god verbied dat er nog een keer komt)
Ik doe wel extra lief voor hem nu, maar dring me niet op... ik was ook altijd boos op de persoon die zei dat ik mijn vitaminepil moest nemen...
:)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door rieneke »

hoe gaat het nu met je ventje?
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Tja, ik geloof helemaal beter (hoewel hij nog wel vaak naar de bak gaat) Ik ben gestopt met die pillen en houd hem in de gaten. Hij is weer levendig en blij. Ik heb heeeeeeel veel (dode) wormen in zijn ontlasting gevonden, dat is een goed teken dunkt me. (onder het motto "beter eruit dan erin")

Ik ben benieuwd hoe het met oud en nieuw gaat... maar dat zien we dan wel weer.

ik heb direct een wormenkuur gekocht voor over een aantal maanden. Nu maar gewoon rgelmatig bijhouden. Ik blijf die pillen wat maf vinden. :-|

Dank :)
Gesloten