Castreren bij 13 weken?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Castreren bij 13 weken?

Bericht door Nyncke »

Hoorde op een ander forum dat je tegenwoordig katertjes al met 11-13 weken kunt laten castreren.
Mij hebben ze bij mijn vorige katers altijd aangeraden zolang mogelijk te wachten, dus totdat je de eerste tekenen van dat ze weten dat ze mannetje zijn af te wachten.

Voor die tijd kan het nog geen kwaad en je kater groeit mooier uit.

Wie heeft er ervaring mee? Eigenlijk bij voorkeur iemand die de verschillen tussen de 2 weet.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door rieneke »

ik heb er geen ervaring mee, maar weet wel dat het in amerika niet bijzonders meer is.
ook hier wordt het wel gedaan, bijv. door foksters die een kitten niet voor de fok willen laten gebruiken.ik vind het persoonlijk wel erg vroeg, en het lijkt me een heel gepriegel voor de da.
wel wil ik m'n katers liefst voor de eerste sproei gecastreerd hebben.
mijn drop is 5 mnd nu, en gaat morgen onder het mes.
dat ze eerst helemaal uitgegroeid moeten zijn is een fabeltje.
integendeel, de katten groeien juist beter uit zonder hormoongerommel.
alleen de dikke katerkop, die krijgen ze niet als ze relatief jong gecastreerd worden.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door tacuma »

Ergens meen ik gelezen te hebben dat zo jong gecastreerde katers meer kans hebben op
problemen met de blaas en plasbuis. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk, maar mogelijk kunnen
anderen daar meer over vertellen.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door Muizenis »

dat ze eerst helemaal uitgegroeid moeten zijn is een fabeltje.
integendeel, de katten groeien juist beter uit zonder hormoongerommel.
alleen de dikke katerkop, die krijgen ze niet als ze relatief jong gecastreerd worden.
Hier spreek je jezelf dus tegen ;-) Het mooiste aan een kater is juist die karakteristieke katerkop! Bij te vroeg castreren krijg een kater die dus niet en is, ergo logo, daardoor dus niet mooi uitgegroeid! Ik ben er een fervent voorstander van om katers rond de 9 á 10 maanden te laten castreren en poezen na hun eerste krolsheid. Met andere woorden... eerst volwassen laten worden en dan pas "laten helpen"... !

Groetjes, Pauline :cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door rieneke »

ieder zijn mening uiteraard :smile:
bij katers wil ik de eerste sproei graag voor zijn, omdat ik daarmee de kans dat ze het nooit zullen doen sterk vergroot.
bij poezen wil ik de eerste krolsheid graag voor zijn, omdat ik daarmee de kans op mammatumoren op latere leeftijd sterk verklein.

maar ik moet toegeven, zo'n dikke katerkop is geweldig!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door Sandra W »

Ik heb zelf wel wat ervaring opgedaan met vroeg castreren in het asiel, al was het katertje toen een kleine 16 weken en dus geen 13 weken. Dit kittentje was al erg groot voor zijn leeftijd en dus ook al geslachtsrijp en begon zijn evenoude zusjes te bestijgen. Aangezien het mogelijk is dat poesjes met 4 maanden zwanger raken (al is de kans niet zo heel groot) wilde ik geen enkel risico lopen en ging hij vroegtijdig onder het mes en hij kwam er net zo vrolijk onder vandaan als ieder ander katertje ;-).

De meeste katertjes worden in het asiel meestal bij zo'n 6 à 7 maanden gecastreerd om de eerste sproei voor te zijn en de poesjes iets later, maar het liefst voor hun eerste krolsheid vanwege de kans op ongewenste zwangerschappen (al is die krolsheid er vaak ongemerkt eerder dan je denkt).

Het gaat mij dus vaak ook meer om gewicht en geslachtsrijpheid dan het belang van een precies aantal maanden wanneer er gecastreerd/gesterilseerd wordt, maar liefst niet te laat. Ze hoeven wat mij betreft dus niet te wachten tot ze volgroeid zijn, want dat dient volgens mij geen enkel (gezondheids)doel.

Trouwens mijn eigen ex-zwerfkaters zijn pas heel laat gecastreerd: toen ze respectievelijk 3 en 6 jaar oud waren. Die van 3 jaar heeft een prachtige dikke katerkop en die van 6 jaar totaal niet, dus dat zegt dus ook niets ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door lievelijn »

vriendin van me is dierenarts in spé en de zegt dat het medisch gezien niks uit maakt.
ik <3 Vlinder
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door Nyncke »

Nou dan houd ik het erop zoals ik het altijd al deed.
Zodra ik het eerste teken zie dat hij weet dat hij een mannetje is laat ik hem castreren. Bij mijn vorige katertjes was dat rond de 9 maanden.
Sproeien is gelukkig niet het eerste teken, tenminste niet altijd. Bij Dorus mijn eerste kat, die ging vechten met de katten van de huisgenoot, en loeien voor de deur ( hun 10 tonners durfden de deur niet meer uit ) Binkie ook rond 9 maanden, die wilde Doortje ( een paar maanden jonger ) berijden.

Maar Mambo is van augustus en zijn zusje woont hier, dat zal dan wel wat eerder worden.
Lady
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jul 2008 09:39

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door Lady »

Ik vind het wel heel jong om dat al je katje te laten helpen.
Ik zou het inderdaad zo doen dat als je de eerste tekenen ziet, dit adviseerde mijn dierenarts mij ook!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door lievelijn »

lievelijn schreef:vriendin van me is dierenarts in spé en de zegt dat het medisch gezien niks uit maakt.
hiermee bedoel ik trouwens niet dat zij dit aanraad, noch dat ik dit aanbeveel
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door Umimeis »

Die van mij was nog net geen 5 maanden oud (4,5 maanden oud) toen hij werd gecastreerd.
Ik heb hem vorigeweek donderdag (13 november) laten castreren.
Hij heeft er verder geen last van gehad.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Pamvd
Lynx
Lynx
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 dec 2008 16:57

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door Pamvd »

Ik heb ook wel gelezen over vroegcastratie bij katers en poezen, in amerika is het heel normaal, maar mijn dierenarts is er persoonlijk geen voorstander van.
Bij katers schijnt het nog niet zo heel veel kwaad te kunnen begreep ik, maar bij poesjes is het toch een buikoperatie, en als ze nog niet zo groot zijn is het best wroeten in zo'n klein buikje, dus daarom doen ze het liever rond een jaar (wel aan de pil tot die tijd!).

Ik heb zelf mijn 3 katers met 6 maanden laten castreren, zij hebben nergens last van gehad.
De poesjes (nu 7 en 8 maand oud) laat ik pas met 9 a 10 maanden steriliseren, ze komen niet buiten, maar ik heb ze wel tot die tijd aan de pil.
Ik ben op zich geen voorstander vd pil, Micky, onze oudste poes, kwam ook niet buiten, maar kreeg wel 1,5 jaar lang de pil, ze kreeg daar 2 dikke knobbels (gelukkig goedaardig!) van in haar melkklieren die verwijderd zijn toen zij gesteriliseerd werd, maar als ik had geweten dat de pil zo slecht kon zijn had ik haar echt wel eerder laten helpen........
Onze familie: 11 cats; Micky- Simoontje-Puck-Minoes-Noortje- Gorden- Renee- Morris- Daantje-Jip- en Suus, and 1 doggie: Joep
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door rieneke »

in nederland een vrij nieuw alternatief; suprelorin.
niet iedere da kent het al, maar ik hoor er goede berichten over.
schijnt het trouwens ook goed te doen bij sproeikaters.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door Sandra W »

Pamvd schreef:De poesjes (nu 7 en 8 maand oud) laat ik pas met 9 a 10 maanden steriliseren, ze komen niet buiten, maar ik heb ze wel tot die tijd aan de pil.

Ik ben op zich geen voorstander vd pil, Micky, onze oudste poes, kwam ook niet buiten, maar kreeg wel 1,5 jaar lang de pil, ze kreeg daar 2 dikke knobbels (gelukkig goedaardig!) van in haar melkklieren die verwijderd zijn toen zij gesteriliseerd werd, maar als ik had geweten dat de pil zo slecht kon zijn had ik haar echt wel eerder laten helpen........
Maar waarom geef je je kittentjes dan toch de pil, terwijl je al zelf ervaren hebt dat er risico's aan verbonden zijn? Dat begrijp ik eigenlijk niet helemaal :???:.

Je kunt je poesjes gewoon laten steriliseren hoor als ze 7 à 8 maanden zijn, dat heb ik in het asiel ook zonder problemen met vele tientallen poesjes gedaan. Je loopt dan geen enkel risico op ongewenste zwangerschappen meer (de kans op ontsnappen zit tijdens hun krolheid helaas in een klein hoekje) en ze lopen geen risico's van pilgebruik.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door jobey »

ik zou het gewoon aan je dierenarts vragen over de verschillende tussen het castreren op verschillende leeftijden, hij heeft de meeste ervaring lijkt mij en het meeste verstand ervan.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Plaats reactie