Castreren bij 13 weken?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Castreren bij 13 weken?

Bericht door Nyncke »

Hoorde op een ander forum dat je tegenwoordig katertjes al met 11-13 weken kunt laten castreren.
Mij hebben ze bij mijn vorige katers altijd aangeraden zolang mogelijk te wachten, dus totdat je de eerste tekenen van dat ze weten dat ze mannetje zijn af te wachten.

Voor die tijd kan het nog geen kwaad en je kater groeit mooier uit.

Wie heeft er ervaring mee? Eigenlijk bij voorkeur iemand die de verschillen tussen de 2 weet.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door rieneke »

ik heb er geen ervaring mee, maar weet wel dat het in amerika niet bijzonders meer is.
ook hier wordt het wel gedaan, bijv. door foksters die een kitten niet voor de fok willen laten gebruiken.ik vind het persoonlijk wel erg vroeg, en het lijkt me een heel gepriegel voor de da.
wel wil ik m'n katers liefst voor de eerste sproei gecastreerd hebben.
mijn drop is 5 mnd nu, en gaat morgen onder het mes.
dat ze eerst helemaal uitgegroeid moeten zijn is een fabeltje.
integendeel, de katten groeien juist beter uit zonder hormoongerommel.
alleen de dikke katerkop, die krijgen ze niet als ze relatief jong gecastreerd worden.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Castreren bij 13 weken????

Bericht door tacuma »

Ergens meen ik gelezen te hebben dat zo jong gecastreerde katers meer kans hebben op
problemen met de blaas en plasbuis. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk, maar mogelijk kunnen
anderen daar meer over vertellen.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.