stress

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
anouk04
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35

stress

Bericht door anouk04 »

Hallo,
Sinds een tijdje is het gedrag van mijn kat erg veranderd. Eerst was hij veel binnen, maar de laatste tijd is hij erg bang binnen, dit komt door geluiden van vrachtwagens die hier geregeld (niet langs het huis) langskomen. Ook is hij bang voor de televisie. Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat zich weer op zijn gemak voelt thuis en dat hij niet in het halletje ligt te slapen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: stress

Bericht door Sandra W »

Arme kat :-(. Wat bij mijn bange poes heel goed helpt is een overdekt rieten mandje om helemaal in weg te kruipen en ook Feliway stekkers kunnen soms een handje helpen, want die geven een voor katten te ruiken kalmerende "geur" af.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: stress

Bericht door rieneke »

als het gedrag van een kat plotseling veranderd, kan er een medische oorzaak voor zijn.
de tips die sandra geeft zijn prima, maar allereerst zou ik de kat even na laten kijken door de dierenarts.
anouk04
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35

Re: stress

Bericht door anouk04 »

1,5 week geleden is hij geopereerd en sindsdien doet hij vreemd, hij is voornamelijk buiten en als hij binnen is is dat om te eten of om te slapen. Voor de operatie was hij veel meer binnen, maar was hij wel bang voor vrachtwagens en de televisie.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: stress

Bericht door Nyncke »

Ik zou ook juist proberen hem binnen te houden tot hij weer ontspannen is. Voor je het weet is hij alleen nog maar buiten.
anouk04
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35

Re: stress

Bericht door anouk04 »

nou het is een eigenzinnige kat, waarbij het echt niet lukt om hem binnen te houden.. Hij wordt juist alleen nog maar meer gestresst als ik hem binnen houd. Na de operatie moest hij ook 3 dgn binnen gehouden worden, dat was al super moeilijk en na 2 dgn liep hij al buiten..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: stress

Bericht door Sandra W »

Ik zou dan toch eens met je dierenarts gaan praten over kalmerende middelen zoals Clomicalm of iets homeopatisch, want dit lijkt me ook geen pretje voor hem.

groeten,
Sandra
anouk04
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35

Re: stress

Bericht door anouk04 »

ja ik moet morgen toch naar de dierenarts met hem, zijn hechtingen moeten er namelijk uit..(zal geen pretje zijn :???: )
dus dan kan ik het gelijk even vragen hoe ik hier het beste mee om moet gaan!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: stress

Bericht door yana »

Staat het geluid vd TV aan? Probeer het anders éérst zónder geluid, dan steeds harder tot gewoon niveau.
Schrikt hij van geluid? Of van trilling van de vrachtwagens?
Kénnelijk associeert hij geluid met iets naars. Keer érg geschrokken/bijna aangereden?
Zou Feliway proberen, evt contact opnemen met poezetherapeut (hilleke, zie homepage de kattensite).
anouk04
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35

Re: stress

Bericht door anouk04 »

Het gaat al veel beter met hem, twee weken geleden zijn wij een week op vakantie geweest en sindsdien is hij helemaal verandert. Hij ligt weer in de woonkamer te knorren, in zijn mandje of op de bank! Van de tv is hij nog steeds wel een beetje bang, maar het gaat steeds beter..
Bedankt in ieder geval voor je advies
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: stress

Bericht door Seemy »

Wat fijn dat het weer beter gaat met hem! Goed nieuws....
:grin:
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Plaats reactie