schildklierprobleem?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

schildklierprobleem?

Bericht door yana »

Ik maak me zorgen om onze poes, Drakie. Ze is nét 5jr.
Eén klacht is dat haar plas (en achterste), stinkt. Soort katerlucht.
Ene keer erger dan andere keer. Dit heeft ze al 2 jr denk ik(va dr 3e? missch langer..). Heb tóen al info gevraagd bij DA. Die kon er niks mee zei hij. Paar weken terug nóg eens gevraagd. Hij dacht missch komende blaasontsteking.
Ze reageerde gevoelig op op nieren duwen bij DA consult. Ik dus HELEMAAL in de stress!?
Maar verder, behalve die gevoeligh, zag ze een gezonde poes zei ze. Ze dacht niet aan bep aandoening.
Haar urine is compleet nagekeken, ALLES was goed. Dus ook suiker, nieren, gruis, ontsteki..
Ze is wel aangekomen, 900gr. Maar haar laatste weegbeurt was zeker een jaar geleden,.
Ze is dus te zwaar, beetje theemutsachtig. Dit heb ik gemeld bij DA consult.Div andere katten zijn hier óók aangekomen: Gizmo 1k (kater), Sevje 300gr..
Als er uit urineonderzoek niks kwam, zei de DA, dan is het (stinken) waarsch niets. 'Je komt met urineklacht, als daar alles goed is, is het waarsch niets.'

Ze kan echter erg chagrijnig tegen de andere katten doen. Al paar jaar hoor trouwens. Tegen ons níet. Maar is dat nu medisch? Of karakter? Had ik trouwens niet aan de DA gemeld dit. Heb wel het idee dat zij de baas is hier vd 5 katten, of wíl zijn, en zodoende 'regeert met harde hand missch?' Zij was de 1e van het stel die we hadden. Als ze bij me zit, mag er geen andere kat bij komen. Ook heeft ze 'verplaats agressie'; ze heeft een HEKEL aan de kat vd buren. Die zit wel eens id tuin, soms zelfs in de raamlijst buiten, dan wordt ze echt dol. Vaak krijgt dan 1 vd andere poezen hier op dr flikker omdat ze niet bij die kater kan. Ook wordt er dan gesproeid/geplast in de stress...
Tegenwoordig vind ze het leuk om achter zo'n speelgoedmuisje aan te rennen. Kan me niet heugen dat ze dat vroeger ook zo deed. Maar het is af en toe. Ze kan ook uren slapen. Om dat nou 'overactief' te noemen..

Verder merk ik niet echt iets aan haar. Dr vacht glimt, ze speelt af en toe(ook graag met Gizmo), ze eet/drinkt, spint hard, ze hóud juist vd warmte vd zon/kachel, braakt niet, geen diarree, valt dus niet af..
Nu heb ik hier gezocht op schildklierprobl, maar dat betrof allemaal oudere katten, en allen katten die áfvielen, niet aankwamen.Je zóu zeggen dat er wel meer problemen waren bijgekomen onderhand. Ze heeft het al zo lang, dat stinken. Dat chagrijnig doen óók. Al lijkt het nu wel erger, maar paar jr terug was ook de buurkater er nog niet..Ze kan geen pijn hebben waardoor ze chagrijnig is vlg mij, dat speelt ze niet, en rent ze niet.

Maak ik me nou terecht zorgen? Duid dat chagrijnig doen en overgewicht op schildklier? Of is ze gewoon te dik, zoals zovelen en is dat chagrijnige karakter/stress? En heeft de DA gelijk en is ze verder gezonde poes en is het niets?
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: schildklierprobleem?

Bericht door Claire68 »

Dat overgewicht samen zou hangen met een traag werkende schildklier, is iets dat jij van mensen kent, neem ik aan. Bij honden kan het ook voorkomen. Het heet hypothyreoïdie. Bij katten is dat uiterst zeldzaam, misschien wel onbestaand, want dierenartsen zien nooit zo'n geval, dat is te lezen op internet. Alleen door verwijdering van de schildklier of teveel medicatie komen dierenartsen het tegen, dat er nog te weinig schildklieractiviteit is bij een kat. Als een kat uit zichzelf iets heeft met de schildklier is het gewoon altijd zo dat die te hard werkt, met vermagering als gevolg. Dat heet hyperthyreoïdie en het komt voor bij oudere katten, vanaf 8 jaar. Bovendien is stinkende urine geen symptoom van hypothyreoïdie.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: schildklierprobleem?

Bericht door Sandra W »

Ik ben het helemaal met mijn voorgangster eens, niets uit jouw verhaal wijst op een schildklierprobleem, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken, al is (echt) te dik zijn natuurlijk nooit goed voor een kat.

Die stinkende kont kan bijvoorbeeld ook komen van verstopte anaaklieren, maar misschien heeft je dierenarts die al eens leeggeknepen (niet zelf doen!) of door slechte hygiëne omdat ze zich daar niet kan wassen (of komt de lucht echt van binnenuit?). Verder kan het ook nog dat er wat urine in de blaas achterblijft na het plassen die dan als het ware verzuurd en dus enorm gaat stinken, omdat het knijpmechanisme van de blaas te slap is geworden. Ik vind het dus heel vreemd dat je dierenarts dergelijke dingen niet onderzocht heeft.

Wat betreft het chagrijnig zijn: sommige katten waarderen het gezelschap van andere katten niet en raken daar zeer gestresst van (en de andere katten raken daar weer gespannen van), zeker als ze niet naar buiten mogen om die buurtkat eens lekker weg te jagen en hun territorium op te eisen. Misschien kun je tegen die stress iets proberen te doen (er is daar een heel goed topic over bij acceptatie van katten), haar naar buiten laten (als dat veilig is) of een beter geschikt plekje voor haar zoeken (al zal dat heel lastig worden in jouw geval).

Hoe dan ook, dit een lastig en complex probleem, dus ik wens je veel sterkte bij het zoeken van de juiste oplossing.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: schildklierprobleem?

Bericht door rieneke »

aan het bovenstaande heb ik niets toe te voegen.
wel wil ik je aanraden je raam af te plakken met plastic folie.
bij iedere bouwmarkt te koop, in verschillende motiefjes.
zo neem je al veel van de stress weg.
Gesloten