Hoe maak je je huis kittenproof?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Hoe maak je je huis kittenproof?

Bericht door Pompidou_poesie »

Hoi

Rond 25 november is het zover, dan komen onze 4 katjes thuis!! :edance: :edance: :edance:

Nu willen we stilaan ons huis wat kittenproof maken, waar moet ik zeker op letten dat niet blijft slingeren, wat mag zeker niet op de grond liggen enz...

En hoe leer ik de katjes hun plaatsjes kennen waar kattenbakken staan, eten en drinken staan???

Dank voor de antwoorden!
Groetjes
Cindy, Akira de hond en binnenkort poesjes Casper, Elias, Poesie en Pompidou!!
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
bacil112
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2008 21:07

Re: Je huis kitten-proof maken: hoe??

Bericht door bacil112 »

Hoi,

Wij hebben ongeveer een maandje geleden een kitten (EK Bailey, ons mannetje :-P ) in huis gehaald van toen 11 weken. Het eerste wat wij in ieder geval hebben gedaan is de transportbox boven een schone kattenbak gehouden (met de deksel eraf natuurlijk) zodat hij van de transportbox meteen de kattenbak ingaan. Hij/zij weet dan meteen dat hij daar z'n behoefte kan doen.
Ook hebben we meteen een vaste plek uitgekozen voor de voer en drinkbak. Mijn ervaring was dat hij vanzelf daar naartoe ging toen er eten in zat. Wij kregen naast Bailey ook een volwassen kat en die eet natuurlijk ander voer. We hebben dus die 2 voerplekken in aparte ruimtes gezet zodat ze niet van elkaars eten gaan eten.
Omdat je zo te lezen 4 kleintjes krijgt neem ik aan dat ze hetzelfde eten. Dus dan hoef je niet perse de bakjes ver uit elkaar te zetten.
Ik zou ze wel in ieder geval apart te eten geven (misschien was je dit al van plan ;-) ). Dan kan je beter in de gaten houden of ze genoeg eten/drinken. En mocht ze later ander voedsel nodig hebben (voor nieren, blaasgruis etc.) dan is dat makkelijker. Mochten ze toch bij elkaar gaan eten en je wil dit echt niet, een plantenspuit kan je dan gebruiken om de ander weg te jagen. Of anders in je handen klappen en je stem verheffen.

Wat betreft je huis kitten proof maken. Eigenlijk zijn kittens wat dat betreft net kleine kinderen (ligt natuurlijk ook aan het karakter). Wat wij hebben gedaan (want we waren eigenlijk net klaar met verbouwen) is de vloer en muren gecontroleerd op scherpe dingen, zoals schroeven, uitstekende delen. Maar ook kleine ruimtes zoals achter de bank tussen de verwarming waar ze vast kunnen komen te zitten, daar moet je even naar kijken. (Iets voor zetten bijv.)

Ook touwtjes aan telefoonhoesjes (met de telefoon erin...) en sleutels bijv. moet je niet in het zicht laten liggen, want dat is natuurlijk allemaal perfect speelgoed. Laat s'nachts ook geen telefoons of andere dingen die aan het opladen zijn (met kabels dus) in het zicht van de katten. Anders heb je grote kans dat het de volgende dag op de grond ligt.

Wij hadden voor de komst van de katten heel veel speeltjes in huis gehaald. Het enige wat ze eigenlijk gebruiken daarvan is de krabpaal natuurlijk, een kruiptunnel (ikea, 5,95€) en af en toe het mandje. Maar toch echt favoriet is de doos waar kattenvoer in bezorgd werd (inmiddels doorgezakt omdat ze er met z'n tweeën op zaten :lol: zag er heel leuk uit), een sluitclip van een vuilniszak die per ongeluk op de grond viel en een propje papier. Om je meubels verder te beschermen kan je eventueel op andere plaatsen dan de krabpaal krabplanken plaatsen. Bij ons wordt de krabplank bij de kattenbakken veelvuldig gebruikt.

Ook een laserlampje en een hengeltje bij de dierenwinkel zijn erg geliefd.
Ook zijn er bepaalde etenswaren die katten echt niet mogen hebben (en planten die giftig voor katten zijn). Bijv, tomaat, knoflook, aspirine, chocola en nog een paar dingen mogen katten blijkbaar echt niet hebben (dit zeg ik zo uit m'n hoofd, er is hier een heel topic aan gewijd dus als je meer wil weten moet je het opzoeken.) Mocht dat op de grond vallen moet je er dus snel bij zijn (vooral als je zo'n schrokop hebt als wij).
Ook bepaalde sterke schoonmaakmiddelen, vooral die je gebruikt om de vloer schoon te maken kunnen gevaarlijk zijn voor dieren. Omdat katten op de vloer lopen en hun pootjes likken.

Dat is het zo'n beetje. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Grts Lisa
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Je huis kitten-proof maken: hoe??

Bericht door Pompidou_poesie »

Dank je wel voor deze uitleg, hier kan ik echt heel veel mee!!!

Morgen gaan we kijken hoe we het hier gaat inrichten, want ik wou het hier wat herinrichten, dus nu ineens in combinatie met de komst van de katjes! Ideaal ;)
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Je huis kitten-proof maken: hoe??

Bericht door Pompidou_poesie »

Hoe kan ik dat het beste aanpakken om ze uit aparte bakken te leren eten, ieder een ander kleur van bakje (ook voor mij dan wat herkenning :oops: ) en ze er gewoon voorzetten en zeker de eerste keren kijken hoe ze het doen??
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Je huis kitten-proof maken: hoe??

Bericht door Seemy »

hee wat leuk!
4 katjes!!
Is dit trouwens de 1e keer dat jullie katten krijgen in huis? (omdat het er tegelijk 4 zijn) !!
Wel erg leuk hoor, zo bedoel ik het natuurlijk niet ;-) maar lijkt me nogal wat om te beginnen! Een goed begin! haha

Kabels etc zoveel mogelijk wegwerken, dat vond onze kitten erg interessant!! En je kan natuurlijk nooit alles wegwerken maar het wel goed in de gaten houden... Die van ons kon er in het begin echt niet vanaf blijven, nu is het nog wel opletten.

Let goed op of je er voor katten geen giftige planten hebt staan...


Groetjes!
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Je huis kitten-proof maken: hoe??

Bericht door Pompidou_poesie »

Ja, het is de eerste keer dat we katjes nemen.

Eerste plan was een nestje van 3, maar daar is eentje van overleden, dus nog 2 over, en een paar weken later vroeg een vriendin van me of ik geen goede thuis had voor nog 2 katjes, omdat deze bij mensen zitten die het financieel even niet aankunnen om nog katjes bij te hebben.


Giftige planten heb ik normaal niet in huis, of in de tuin. en de kabels hebben we gisteren vastgeplakt aan de plinten ;)
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe maak je je huis kittenproof?

Bericht door Adriana »

citaat--------we krijgen namelijk 2 britse korthaar kittens. Nu hebben we natuurlijk al de nodige inkopen gedaan, voorbereidingen getroffen en ons zelf ingelezen met wat boeken en internet.

wat moeten we aanpassen in ons huis voordat de kittens hier los kunnen lopen?
De ruimtes waarin de kittens kunnen komen: Woonkamer (voorlopig alleen als we thuis zijn), Hal, Trappen, Studeerkamer, Logeerkamer.

mogelijke gevaren
- open trap naar de zolder, op een geschilderde trap met halve maatjes. Als ze hier af vallen komen ze op de trap daaronder zo'n 4 meter lager terecht... (deze trap is trouwens niet af te sluiten dmv een deur).
- computers met alle bijbehorende rand apparatuur zoals printer, speakersets, leeslampjes, stekkerblok etc. veel kabels dus die doorgebeten kunnen worden.
- papier/pennenbakjes etc, gaan we dat door het hele huis terugvinden of leverd dat een andere vorm van gevaar op?
- of zijn de britjes niet zo lomp dat er overal ruw tegenaan lopen? ------einde citaat


allereerst welkom ;-) op het Forum en ik vermoed dat jullie kattenstarters zijn..
als je begint met kittens dan krijg je de heftigste vorm van kattenkwaad over je interieur en reken maar dat er de nodige dingen zullen sneuvelen!
ja, ze slepen met alles en kauwen op alles en erger nog: kunnen van alles uiteindelijk ook opeten/inslikken.. carnibest lamskauwstaafjes werken hier erg goed en alle snoeren zijn nog heel.
ze sjezen binnenkort volle vaart door je huis heen om hun spieren te ontwikkelen en te oefenen en klimmen overal in (heb je krabpalen en een soort van klimconstructie?)
vallen is inderdaad een probleem en die trap, waaraan ze zich niet kunnen vasthouden en een mogelijke val van 4 meter is levensgevaarlijk.
lomp zou ik het niet willen noemen, het is het normale kittengedrag en dat is soms wat onbesuisd maar onderdeel van het kitten-zijn.
en verder kennen wij natuurlijk jullie huis niet, dus kunnen niet zeggen waar nog meer gevaren schuilen. van te voren kun je dat vaak ook niet zeggen en de eerste 6 maanden zul je daar heel heel erg alert op moeten zijn. bovendien vinden ze constant nieuwe stunts uit, waar je vaak onmiddellijk zult moeten ingrijpen.
en probeer ze niet op te voeden maar regels van het huis bij te brengen. opvoeden doen de poezenmoeder en broertjes en zusjes in het nest. en probeer alternatieven aan te bieden die wel veilig zijn in plaats van bepaald gedrag te verbieden, dat is veel effectiever. bijvoorbeeld: ze zitten graag op een hoge (boeken)plank en vegen zich desnoods een weg vrij om een lekker plekje te maken. haal daar dus gewoon alles weg om ze daar een lekker plekje te bieden in plaats van verbieden dat ze daar komen. dat lukt namelijk niet.
en ze zullen af en toe hun hoofd stoten letterlijk en figuurlijk en daar leren ze van.
je hebt op minstens twee verschillende plaatsen kattenbakken en eentje meer dan het aantal katten? en een drinkfontein om drinken te bevorderen is ook wel een aanrader. ze kiezen hun eigen speeltjes maar we hebben op het forum wel een paar favorieten, die je wel tegen zult komen.
wel heel fijn dat zijn met zijn tweetjes zijn, dat scheelt veel in aandacht, troosten en leren van elkaar en is voor de katten een veel betere situatie dan ergens in je eentje te worden geplaatst.

sinds eind mei heb ik voor het eerst twee kleuterkatten en zit te wachten totdat er eentje toch een keer een pijnlijke poot oploopt en te dicht bij een warme pan komt. ja, ik corrigeer tig keer per etmaal en haal ze weg maar ze zijn niet te overtuigen.
mijn andere kater is een keer van de afzuigkap met zijn voorpoten in een hete pan met stoofpeertjes gegleden: grote ravage en nooit meer op de afzuigkap...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
FFF
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2010 16:07

Re: Hoe maak je je huis kittenproof?

Bericht door FFF »

Hoi hoi,

Bedankt voor je reactie!

Wij hebben slechts 1 kattenbak, volgens de fokker zou het noeten werken (ze zitten nu immers met veel meer op 1 bak). Heb overwogen om er nog 1 bij te nemen, maar had gehoopt dat het met 1 zou kunnen. (wil hem elke avond even schoon scheppen en dan zijn 3 bakken natuurlijk meer werk dan 1).

We hebben trouwens al een krabton in de woonkamer en daar komt nog een grote krabpaal bij voordat de kittens er zijn. Speeltjes zullen er ook genoeg zijn 8-)

Wat betreft de zoldertrap, er is in principe voldoende grip, maar als ze heel fanatiek aan het stoeien zijn kan ik me voorstellen dat ze niet met houvast bezig zijn. Ik kan het alleen niet fatsoenlijk dichtmaken...

Bedankt voor de tips,

Groeten Ronald
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe maak je je huis kittenproof?

Bericht door castratenkoor »

Of katjes veel omgooien, die garantie heb je nooit. De ene kant gooit nooit wat om, de andere regelmatig.
Ikzelf heb 8 katten en voor mij betekent catproof maken, geen planten, geen breekbare dingen open en bloot neerzetten, sierdingetjes b.v. in vitrinekast met glas ervoor. Niks laten slingeren wat kwaad kan, te denken aan messen, scharen, elastiejes ed.
geen behang, geen gordijnen. Extra sluisdeur na voordeur, als je daar geen afgesloten hal of zo hebt. Zodat ze niet de straat op kunnen glippen met alle risico's van dien.
Geen flessen met gevaarlijke stoffen open en bloot neerzetten, maar veilig wegsluiten in kastje.

Papier, ja er zijn katten die daarmee gaan slepen, nietjes en paperclips zijn ook link.

Ik neem aan dat ze 13 weken zijn, omdat het raskatjes zijn. Die opentrap zou dan geen probleem moeten zijn lijkt me.

Snoeren laten ze hier wel met rust, met apparaten klooien doen ze wel, muziekboxjes erafgooien en zo.
Ze zullen overal op en achter kruipen, katten en zeker kittens zijn erg nieuwsgierig en ondernemend.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe maak je je huis kittenproof?

Bericht door Adriana »

FFF schreef:Wij hebben slechts 1 kattenbak, volgens de fokker zou het noeten werken (ze zitten nu immers met veel meer op 1 bak). Heb overwogen om er nog 1 bij te nemen, maar had gehoopt dat het met 1 zou kunnen. (wil hem elke avond even schoon scheppen en dan zijn 3 bakken natuurlijk meer werk dan 1).
je kunt beter met voldoende bakken beginnen en dan eventueel minderen dan het risico lopen op onzindelijkheid omdat sommige katten niet poepen/plassen op dezelfde bak of niet een bak willen gebruiken die kort tevoren nog door een andere kat is gebruikt. hebben we boeiende topics over, zoek op kattenbak en/of kattengrit. en met een beetje slim systeem is drie bakken niet meer werk dan één want dezelfde hoeveelheid plas en ontlasting maar ze maken drie bakken veel minder vuil dan eentje, waar je ook nog erg tijdig bij moet zijn want er komt veel plas/ontlasting uit twee opgroeiende kleuterkatten!

en wat betreft vliegbrevet: Bolle denkt nog steeds dat ie kan vliegen maar is sinds zijn val en staartbreuk wel wat voorzichtiger geworden ..
en die kwam keurig met ruim 13 weken....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe maak je je huis kittenproof?

Bericht door castratenkoor »

mee eens met de vorige spreekster - ik zou ook 3 bakken adviseren en ze in verschillende ruimtes zetten - varieer ook met verschillende soorten bak, met en zonder deksel en een hoog model Blokker bak (Eur 3)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
FFF
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2010 16:07

Re: Hoe maak je je huis kittenproof?

Bericht door FFF »

Bedankt voor de reactie.

Ze zijn inderdaad 13-14 weken voordat we ze op mogen halen.
Was vooral bang dat ze kabels doorbijten etc.

Ik wil ze eigenlijk zoveel mogelijk de ruime en speelgelegenheid geven om te zorgen dat ze zich zo min mogelijk vervelen. daarom ook de keuze voor gelijk 2 katten.

Betreft de meerdere kattenbakken, dat ga ik thuis in de groep gooien :grin:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe maak je je huis kittenproof?

Bericht door castratenkoor »

Kabels doorbijten heb ik hier nog nooit meegemaakt en ik heb al 30 jaar katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe maak je je huis kittenproof?

Bericht door Adriana »

twee katten die in het nest al goed met elkaar overweg konden als maatjes is een prima keuze! er komt een fase van wisselen van melkgebit naar blijvend gebit (tussen 4/6 maanden) waarin ze overal hun tandjes in zetten. dan zijn kauwstaafjes en vlees waarin ze hun tanden kunnen zetten en knagen erg belangrijk.
en je ziet het vanzelf als ze bijterig worden. voor dat doel hebben we hier ook veren van ganzen en grote eenden (uit stadsparken verzameld), ze lopen er als prooi dwars in de bek mee door het huis en bijten/knabbelen de schachten kapot.
omdat ze samen zijn zullen ze zich nauwelijks vervelen want ze hebben elkaar als beste speelmakkertje om te dollen, stoeien, tikkertje/verstoppertje te spelen en om lekker samen te snurken. daar kan geen mens tegenop! en ze hebben jullie als knuffel/aai- en verzorgpersoneel dus dat komt helemaal goed.

kabels en snoeren doorbijten is voorzover ik het hier lees vooral iets voor konijnen dacht ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
FFF
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2010 16:07

Re: Hoe maak je je huis kittenproof?

Bericht door FFF »

Mooi dan zijn mijn grootste angsten overwonnen :eclap:
Plaats reactie