Een gezonde kat en een kat met kattenaids samen?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gesloten
bacil112
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2008 21:07

Een gezonde kat en een kat met kattenaids samen?

Bericht door bacil112 »

Ik heb een poes (Evi) van 4 jr ongeveer een maand geleden uit het asiel gehaald. Het is echt een schat van een beestje maar het blijkt dus na een aantal keer bij de dierenarts te zijn geweest dat haar nieren niet zo goed functioneren en dat ze kattenaids heeft en een hartruis. De dierenarts verwacht dat ze nog minder dan 1 jaar te leven heeft. We hebben tegelijkertijd met haar een katertje (Bailey) van toen ong. 11 weken (nu 4 maanden) in huis gehaald. Van het asiel kunnen we niks verwachten omdat we alleen haar aanschaf kosten terugkrijgen (82€) als we haar terugbrengen (dan wordt ze dus ingeslapen). Aangezien ze zich weer helemaal normaal gedraagt (ze speelt, eet normaal komt op schoot etc. gaat gewoon naar de kattenbak en heeft normale ontlasting) is inslapen voor mij geen optie.

We hebben ons katertje laten testen en hij heeft het niet. Het zijn allebei binnenkatten (appartement) en hebben sinds dat we ze hebben geen andere kat aangeraakt. Evi heeft de aids dus in het asiel opgelopen, of voordat ze in het asiel kwam Volgens de dierenarts is de ziekte overdraagbaar dmv bloed-speeksel contact, bloed-bloed contact en er is een hele kleine kans dat het via speeksel-speeksel contact kan. Onze katten kunnen ontzettend goed met elkaar opschieten en liggen regelmatig bij elkaar. Zij bemoedert hem heel erg en likt hem dan ook vaak. Spelen doen ze ook, dan rennen ze elkaar achterna, gaan dan liggen en tegen elkaar aan trappelen, om vervolgens een paar seconden later elkaar weer te gaan likken :lol: .

Het probleem is dat ze soms nogal wild met elkaar spelen, en hoewel er tot op heden niks is gebeurd ben ik bang dat ze elkaar tijdens het spelen per ongeluk pijn doen met alle gevolgen van dien (elkaars wonden likken).
Op dit moment ben ik werkloos maar ben wel op zoek naar baan (kan financieel gezien ook niet anders). Zowel mijn vriend als ik ben er dan niet om op ze te letten. Uit elkaar houden overdag is erg lastig omdat de 1 dan in de slaapkamer moet en de ander in de woonkamer. Ze elkaar dan wel horen en krabbelen dan ook onder de deur door en mauwen naar elkaar. Dat is dus geen optie. De andere is om de 1 in de gang te doen en de ander in de slaapkamer. Ze kunnen elkaar dan echter nog wel horen en mauwen dan ook (dit hebben we s'nachts vooral gedaan maar het was echt geen doen omdat de kleine aan 1 stuk door mauwt).

Meer kamers hebben we niet (behalve de wc en een kleine badkamer) en we hebben ook niemand die Evi in huis kan nemen. Ik ben echt wanhopig aan het worden want ik wil eigenlijk niet het risico nemen dat ze allebei ziek worden. Maar als ik niet op tijd onderdak voor Evi vind moet ik haar misschien laten inslapen. En ook al weet ik dat ze van binnen heel erg ziek is, als ze dan weer aan het spelen is en bij me op schoot komt kroelen moet ik al huilen bij de gedachte.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of een adres weet van iemand die haar zou kunnen opvangen? Ik ben bereid om alle kosten voor haar verblijf gewoon te betalen. Een ander asiel of grootschalige opvang is eigenlijk ook geen optie. Omdat ze in het asiel ook gepest werd door de andere katten omdat ze gewoon veel te lief is. Ze had daar ook al een wondje in de nek opgelopen door 1 van de katten (misschien dat ze ook zo besmet is geraakt).

Wie oh wie kan me een beetje helpen?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Een gezonde kat en een kat met kattenaids samen?

Bericht door rieneke »

speeksel-speeksel contact besmettelijk??
daar heb ik nou nog nooit van gehoord bij fiv.
ik zou niet in paniek raken, en de katten lekker bij elkaar laten.
alleen als je poes je katertje een diepe beetwond zou toebrengen is er gevaar.
trappelen en wild spelen vormt geen gevaar.
ik heb zelf twee fiv-katers gehad, die jarenlang gewoon hebben meegedraaid in de groep.
ook hier wel eens een schermutseling, maar nooit echte gevechten gelukkig.
zo'n sneltestje bij de da kan trouwens vals positief zijn.
geeft de test negatief aan, dan klopt dit altijd wel.
hopelijk kan je poes nog een mooie tijd mee!

ga je nog een echo doen, om te bepalen of ze hcm heeft?
met medicatie kan dat ook nog heel lang goed gaan.
of krijgt ze sowieso al fortekor?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Een gezonde kat en een kat met kattenaids samen?

Bericht door Sandra W »

Wat een nare situatie en wat een enorme schok voor jullie :shock:!

Uiteraard is deze situatie niet ideaal en ligt de kans op besmetting door bijtwonden altijd op de loer en zijn jonge katten gevoeliger voor besmetting dan oudere katten, maar als ze in goede harmonie samen leven, niet echt met elkaar vechten en de hiërarchie al goed is bepaald is de kans op besmetting gelukkig klein. De kans op besmetting door sociaal gedrag (elkaar likken) is gelukkig helemaal niet groot, dus om die reden hoef je ze niet uit elkaar te halen.

Wel moet je je katertje zo snel mogelijk castreren, want als hij haar wil dekken en haar iets te hard in de nek bijt tijdens het paren of zij zich iets te hardhandig verzet kan hij door haar bloed besmet worden.

Verder is het mogelijk dat je katertje als hij groter wordt in rangorde wil opklimmen en dus met de poes gaat vechten (zeker als zij zwakker begint te worden), dus als je dat bemerkt kunnen ze helaas niet langer samen blijven. Gelukkig zijn gecastreerde katers en katers die al langer met een andere kat samenleven niet zo vechtlustig meer.

Het zal een hele klus worden om de poes als ze eenmaal ziek wordt goed te begeleiden, maar ik neem mijn petje voor jullie af dat jullie niet automatisch voor de optie inslapen gaan! Ik wens jullie heel veel sterkte.

groeten,
Sandra
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Een gezonde kat en een kat met kattenaids samen?

Bericht door Nyncke »

Dit kan dus overgebracht worden als ze uit elkaars etens- en drinkbakje eten dan wel drinken. De besmettingskans is dus wel degelijk aanwezig.

Maar vroeger haalden ze bij de besmette kat ik meen de lymfekliren weg. Dit zou je bij de dierenarts na moeten vragen. Daarna zijn ze gezond en volgens mij niet langer besmettelijk.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Een gezonde kat en een kat met kattenaids samen?

Bericht door rieneke »

sorry nyncke, maar wat jij schrijft is van begin tot eind onzin.
wat betreft besmettelijkheid via eet- of drinkbakjes, ben je niet in de war met leucose ?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Een gezonde kat en een kat met kattenaids samen?

Bericht door Sandra W »

Ik denk ook dat er hier misschien per ongeluk wat ziekten met elkaar verward worden, dus maak je maar geen zorgen, want dit is gelukkig niet overdraagbaar door uit elkaars bakje eten/drinken!

groeten,
Sandra
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Een gezonde kat en een kat met kattenaids samen?

Bericht door Nyncke »

Is dit de toon die gebruikt wordt op dit forum?

Ik geef wat mij bekend is als info, zo is een kat behandelt die ik ken! Doe ermee wat je wil.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een gezonde kat en een kat met kattenaids samen?

Bericht door Admin »

Nyncke schreef:Is dit de toon die gebruikt wordt op dit forum?
Ik geloof niet dat de reactie van een individueel persoon gezien moet worden als de mening/toon van het hele forum ;-)


Wat betreft eventuele besmetting:
Het virus wordt overgebracht via bloedcontact. Vooral via vecht- en bijtwonden worden katten geïnfecteerd. Omdat katers veel vaker vechten is het percentage geïnfecteerde katers tweemaal zo groot als geïnfecteerde poezen. De ziekte komt het meest voor onder normale huiskatten die naar buiten gaan. Katten die binnenshuis leven in een groep waar de rangorde bepaald is zullen elkaar niet snel besmetten doordat ze niet veel vechten met elkaar.

Ook bij dekkingen wordt er vaak gebeten (nekbeet) waardoor een poes geïnfecteerd kan worden door de kater. Een drachtige poes kan het ook via de placenta en later via de moedermelk overbrengen op haar kittens.

Bron: Dierenkliniek Wilhelminapark
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten