Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Roos en Minousch »

Is niet mijn ras de munschkin, vind het niet nodig dat dat soort katten gefokt moeten worden..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Adriana »

Coriweer schreef: Deze katten kunnen absoluut overleven!!! Ik ken zeker 1 ras, die buiten niet zou kunnen overleven!
dat is nog maar de vraag als je naar de zeer hoge kittensterfte kijkt bij 'raszuivere' munchkins..
doel je op de sphynx/peterbald?
nee, geen schijn van kans, die heeft een indrukwekkende lijst aan vatbaarheden voor ernstige ziektes en schijnt in Amerika niet te verzekeren te zijn.

maarre, is dit een wedstrijd?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Coriweer
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 feb 2010 23:34
Locatie: Winschoten

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Coriweer »

@Adriana: weet niet zo goed wat je bedoeld met wedstrijd!?

Ik heb al 10 jaar munchkins, altijd maar 1 gehad en dit jaar voor het eerst een nestje gefokt.
Jammer genoeg is mijn vorige munchkin overreden.

De discussie blijft!!!

Zoals de meeste katten (c.q. ras) liefhebbers, sta ik recht voor mijn kat.
Ik ben gewend haar altijd te verdedigen en heb al heel wat nare betichtiging aan mijn adres gehad.
Ik weet ook dat er altijd voorstanders en altijd mensen tegen dit ras zullen zijn.

Dat men een goed beleid bij het fokken moet hebben, is duidelijk!
Maar (persoonlijk) vind ik dat je dat altijd moet doen.
Kort x kort is dan ook in mijn ogen geen optie.
Gelukkig komen er ook langbeenige munchkins voor, die heeft de natuur gelukkig niet vergeten, dat is ook de reden dat munchkins kunnen overleven in de natuur.
Jagen kunnen ze in elk geval goed en voortplanten ook.

Er zijn veel dieren (rassen) waar een doodelijk gen in zit, jammer genoeg zit dat gen meestal gepaart met het gen dat de eigenschap maakt.
Kijk maar naar de Naakthond men moet met regelmaat een langhaarige (ook wel powderpuff genoemd) infokken.
Bij de bonte paarden heeft men het lethal-white gen, twee dragers van lethal white kunnen of een niet levensvatbar veulen of een al in de moeder overleden veulen krijgen.
Wat ik hiermee wil zeggen: fokken moet altijd gepaart gaan met goed doordacht beleid.

Ik ben erg blij met mijn Lucy en wil graag laten zien dat Lucy gewoon een kat net als alle anderen is!
Natuurlijk baal ik verschrikkelijk als mensen zeggen: ze kunnen niet springen, of ze hoppelen als een konijn, of ze zijn gefokt voor kleine behuizing, of ze kunnen niet jagen enz enz enz!
Tenslotte gaat het hier over mijn kat (min of meer, een van mijn kinderen).
En ....
jah, het ziet er raar uit!
maar ....
ze gedragen zich net als een langbeenige kat!
Ze hebben de zelfde overlevingskansen, worden dus ook net zo oud, ze mankeren niets aan de gewrichten, hebben geen problemen met de rug (zoals de hernia bij teckels), het zijn gewoon gezonde katten.

Overigens waren de katten duizenden jaren geleden, veelal kortbeenig, men denkt dat ze hierdoor beter konden overleven, juist omdat ze lager aan de grond waren en hierdoor beter door de struiken heen konden.
Dus een klein beetje klopt die salontafel wel (ook al heb ik zo een lage dat ze er niet onder kunnen).
People laugh because I´m different! I laugh because they are all the same!!!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Cari »

Ik dacht in eerste instantie: laat ik dit topic maar niet lezen, want dan krijgen we geheid weer een herhaling van het peterbald topic. "De strijd tussen het belang van de kat en het belang van de fokster". Ik heb het nu dus wel gelezen en begrijp dat de kittensterfte voorkomen kan worden door juiste fok en dat er geen problemen zijn met de wervelkolom.
Andere problemen schijnen er verder niet echt te zijn. In dat geval vind ik een munchkin prima kunnen. Dan valt de munchkin voor mij in dezelfde categorie als b.v. de maine coon, de siamees of de karthuizer: een ras dat je leuk kan vinden of niet, maar waar (bij goede fok) geen dierenleed aan hangt. Gewone gezonde katten die een leven kunnen leiden zoals bij een kat hoort :cathappy:
Maar Coriweer: haal het svp niet in je hoofd om over te stappen op de fok van minskins :twisted: ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Nyncke »

Welkom op het forum, Coriweer!!!
Veel lees en schrijfplezier hier.

Aan alle anderen:
De fokkerdiscussie hebben we een tijdje terug gehad, het lijkt me niet nodig om de hakken weer in het zand te zetten. En dezelfde onverkwikkelijke discussie nogmaals te gaan voeren.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Adriana »

nee, wat mij betreft geen discussie nodig. wel de juiste feiten en daar ontbrak het in de vorige 'discussie' nogal aan. was trouwens geen discussie.

wat ik aan info heb gevonden duidt erop dat Munchkins robuuste katten zijn, goed gespierd, stevig van bouw, geen gewrichtsklachten
en hebben nauwelijks/geen vatbaarheden voor ernstige gezondheidsklachten. ik noem er eentje: nierfalen bij alle Aziaten.. kunnen ook vrij oud worden.
verdrietig trouwens dat je jouw Munchkin in het verkeer verloren bent. hebben we ook de nodige 'discussies' over gehad .. katten wèl buiten laten of niet of anders..

en met fokken moet je dus uitkijken, dat je de juiste ouders bij elkaar brengt.
je geeft er blijk van dat je daarvan op de hoogte bent en ook geen voorstander van twee maal kort bent.

er lijkt mij niks op tegen om op een goede en open manier informatie uit te wisselen en onder elkaar te zetten, zodat iedereen zijn beslissingen kan nemen.
en ìk heb niet gezegd dat ze niet kunnen rennen, springen enzo.. maar eerst dus gewoon de feiten op een rij..
wat de meerwaarde van een langbenige Munchkin is weet ik niet, anders dan dat je hem/haar bij het fokken nodig hebt.

wat dit allemaal betreft dus een wat ander plaatje dan onze sphynx/peterbald.
en ik ben tegen het fokken van dierenleed en hoef daar verder met niemand over te discussiëren, want dat is mijn uitgangspunt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Roos en Minousch »

een sphynx is trouwens spontaan ontstaan, en een peterbald is "gemaakt"
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door loek »

Nyncke schreef:Welkom op het forum, Coriweer!!!
Veel lees en schrijfplezier hier.

Aan alle anderen:
De fokkerdiscussie hebben we een tijdje terug gehad, het lijkt me niet nodig om de hakken weer in het zand te zetten. En dezelfde onverkwikkelijke discussie nogmaals te gaan voeren.
Ik vind dat deze discussie tot nu toe netjes verloopt. (en voor mij iniedergeval nuttig is, ben weer wat info rijker)
Dus geen reden tot paniek ;-)
Roos en Minousch schreef:een sphynx is trouwens spontaan ontstaan, en een peterbald is "gemaakt"
Uiteindelijk worden alle beestjes die nu gefokt worden 'gemaakt'. Dus dat makt volgens mij niet uit. Tuurlijk is het belachelijk om bewust een kat te creeeren met gendefecten. Maar als een kat dat gendefect per ongeluk heeft kun je je ook afvragen of je daar dan bewust nieuwe 'expemplaren' van moet fokken......

Coriweer, Hoe gaat het met je nestje? Hoeveel kittens en hoe oud nu? (heb je foto's?) :-)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Adriana »

Roos heeft gelijk, een Peterbald is in elkaar geknutseld, nog niet zo lang geleden door een Russische mevrouw. daar is niks natuurlijks aan.
als je bij één van de links, die ik bij Peterbald in mijn berichten heb gezet, de echte ontstaansgeschiedenis leest dan zie je ook bewuste inteelt (moeder+zoon),
veel ingekruist siamezenbloed en bewust fokken op haarloos dus ook snorhaar- en wimperloos. dat laatste kan ernstige oogklachten veroorzaken.
haarloos kan ernstige huidklachten geven en het siamezenbloed zorgt voor grote vatbaarheid voor nierfalen.
omdat ze hun temperatuur niet goed geregeld krijgen, want vachtloos, zijn ze erg vatbaar voor bv luchtweginfecties.
ze worden ook gemiddeld niet oud.

de 'discussie' ontstond omdat sommige mensen niet tegen het openbaar maken van deze feitelijke informatie kunnen.
ik heb daar gedaan wat ik bij Munchkin ook gedaan heb, gewoon zelf breed gezocht op 'diseases' en nog een paar andere aandachtspunten.

overigens, bij mijn zoektochten kom ik nog al wat berichten tegen over genetisch gemanipuleerde/transgene beesten,
ook in de kattenwereld. dat is in vrijwel alle landen verboden, maar het gebeurt toch en staat wel heel erg ver af van onze geliefde htk-bontjasjes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Boheme

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Boheme »

Adriana als je wilt refereren naar mijn eerste " voorstel" topic, dan moet je wel bij de feiten blijven.... het ging daar niet om dat er " feiten" zoals jij zegt naar boven werden gehaald, maar dat het voorsteltopic daar niet voor bedoelt is. Maar goed, gelukkig is er nu een legitiem topic om het alsnog te doen ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Adriana »

Boheme: bedoel je het draadje 'meningen en reacties op het Kattenforum?' http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =6&t=19494
dat had moeten gaan over de manier waaròp je op elkaar reageert
of moeten we een nieuwe topic starten: bijvoorbeeld "fokken van katten, ethiek, dierenwelzijn" e.d. - wil ik best doen hoor!

je kunt niet vermijden, dat onderwerpen in topics soms door elkaar lopen .. :offtopic:
en een enthousiast aanbevelend verhaal van de fokker over een ras in een voorsteltopic kan leiden tot reacties. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 2&start=15
misschien had jij zelf een topic 'peterbald' moeten starten, zoals corriweer een topic 'munchkin' heeft opgezocht en daar heeft verder geschreven..
dan waren de peterbald-reacties daar terechtgekomen, maar wat maakt het uit?

ik heb jouw voorstel-topic nog eens doorgelezen en misschien had ìk dus een 'peterbald' topic moeten starten .....

dit is overigens enigszins off-topic voor de Munchkin-topic.. :offtopic:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Boheme

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Boheme »

Ik begrijp best dat on topic blijven soms lastig is, vooral als er er als voorbeeld een ras in een topic naar voren gehaald wordt, waar het vanuit het begin niet om te doen was.

Ik zelf heb geen behoefte om een topic te starten over het ras Peterbald, de discussies heb ik al vaak genoeg gevoerd. Sommige denken gewoon anders en/ of vinden wat anders.... prima, dat mag ieder voor zich vinden. Ik kan mensen die het niets vinden toch niet van gedachten veranderen en dat wil ik ook niet.

Het enige wat ik er over wil zeggen is dat ik van mening ben dat ik op een verantwoorde manier bezig ben met het ras, dat ik kijk naar het dierwelzijn en dat ik geen onverantwoorde dingen doe. Ik weet ook dat er binnen het ras fokkers zijn die maar 1 ding voor ogen hebben en dat er een hoop misstanden zijn, ik wil daar ook verder niet over uitweiden. Ik ben alleen maar blij dat ik zo niet ben en zo niet denk. Maar volgens mij geld dit voor elk ras....
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Cari »

Boheme, wil je dit topic over de munchkin, waar weinig mis mee is, niet gaan bezoedelen met jouw vermeende verantwoorde fokpraktijken?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Nyncke »

Angelique, laat ze maar...ze weten niet beter!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dwerg kat of kitten / Munchkin Cat

Bericht door Adriana »

loek schreef:Coriweer, Hoe gaat het met je nestje? Hoeveel kittens en hoe oud nu? (heb je foto's?) :-)
bij http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... f=5&t=3647
staat hoe je een eigen foto-album kunt aanvragen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie