versterven

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

versterven

Bericht door rieneke »

mijn katertje daan (15) heeft de afgelopen drie jaar veel pech gehad.
steeds terugkerende zware maagdarm ontstekingen, die alleen met langdurige kuren prednison in bedwang te houden waren.
hij heeft hierdoor echt een jas uit moeten trekken, hij is "oud" geworden.
toen hij enkele weken terug met een sneltreinvaart gewicht begon te verliezen, heb ik hem eens goed aangekeken, en besloten dat het mooi is zo, dat hij mag gaan.
verder zat hij prima in z'n velletje, en ik heb hem verwend met lekkere hapjes zo veel hij maar wilde.
nu is afgelopen zondag het versterven begonnen, daan is gestopt met eten en drinken.
hij voelt zich niet slecht, maar is wel afstandelijker geworden.
vindt het nog fijn geknuffeld te worden, maar zoekt me niet meer op.
mijn vraag: zijn er hier mensen die ervaring hebben met het laten versterven van de kat, en die deze ervaring willen delen?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: versterven

Bericht door Boomer »

Ik heb geen ervaring met dieren maar wel met mensen ivm mijn werk. Het niet meer eten en drinken is een pijnlijke dood. Op mijn werk geven we dan morfine. Organen gaan uitvallen en het lichaam vergiftig zichzelf.
Ik zou naar de DA gaan en een spuitje vragen. Laat hem waardig sterven en geen pijnlijke dood krijgen

Veel sterkte!!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: versterven

Bericht door rieneke »

ik doe dit uiteraard in overleg met m'n dierenarts.
zij geeft aan dat het een rustige dood is, hij zal langzaam in coma glijden en overlijden.
alleen in geval hij benauwd wordt of anderszins last lijkt te hebben, moet ik bij haar aan de bel trekken.

ook wat ik vind op internet wijst op een rustig inslapen.
dit vond ik bijvoorbeeld in een proefschrift:
bij onthouding van vocht en voedsel gaat het lichaam zijn eigen voorraden aanspreken en ontstaat er dehydratie of uitdroging.
uit onderzoeken blijkt dat uitdroging in de terminale fase een symptoomarm toestandsbeeld is, waarbij de patient, door een daling van het bewustzijn, een verminderde pijnbeleving en veelal een rustig stefbed heeft.

maar ik wil hier geen discussie starten over versterven of euthanaseren.
mijn vraag is of mensen die hier ervaring mee hebben die willen delen.
mijn besluit in ingegeven door een diepe liefde voor dit katertje, en geloof me, ik hou hem scherp in de gaten!
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: versterven

Bericht door Tejo »

Ik denk inderdaad dat je zelf je lieverd het beste kent, en hem dan ook op jullie eigen manier tot aan zijn einde kan brengen. Het feit alleen al dat je echt ziet en weet dat het einde nabij is, maakt het niet makkelijker, maar wel begrijpelijker denk ik ...

Ik heb alleen ervaring met het laten inslapen van een poes, en dat is ook nooit een prettige ervaring. Dus ik vertrouw jouw manier helemaal. En zeker als Daantje het zelf aangegeven heeft dat ie het genoeg geweest vindt, heb je er mss iets meer vrede mee. Want zelf de beslissing nemen, is niet simpel hoor!
Ik kan alleen maar hopen dat mijn poes ook op deze manier zou mogen gaan, dat het leven langzaam uit haar glijdt ... is voor dier en mens het 'mooiste' einde toch?
Maar ik wens je in elk geval veel sterkte toe, Rieneke!

Ik denk dat je het goed doet zoals je bezig bent, 'm knuffelen en bij 'm zijn als je kan en als ie er zin in heeft.
Ik las en hoorde wel altijd dat een kat liever of vaker alleen sterft. Dus mss dat ook jouw Daan zijn laatste adem zal uitblazen op een moment dat je niet in de buurt bent. Dus, vertrouw er dan maar op dat dat zijn keuze was, zijn laatste wil, zeg maar.
Ik hoop dat je lieverd niet te veel meer hoeft af te zien en dat ie rustig en waardig uit zijn leventje hier op aarde mag stappen.
Jij zal hem ongetwijfeld missen, maar weet dan dat ie aan de andere kant van de regenboogbrug op jou zal wachten ...
Sterkte meid!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: versterven

Bericht door rieneke »

tejo, wat een hartverwarmende reactie, bedankt!
ik heb er vrede mee hoor, eigenlijk was er geen twijfel, geen moment.
ik ken mijn katertje door en door, we hebben zo'n speciale band.
maar verdrietig is het wel.
nogmaals dank!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: versterven

Bericht door tacuma »

Hallo Rieneke,

Een heel moeilijke tijd, en een mogelijk nog moeilijker afweging voor je.
Zolang je zelf weet en voelt dat het op deze manier kan, is het eigenlijk de meest natuurlijke
manier van overlijden van een dier. Als je merkt dat pijn om de hoek komt kijken, is een andere
beslissing snel genoeg genomen. Veel dieren zoeken dit op, als ze voelen dat hun einde
nadert; ze trekken zich terug, en geven zich uiteindelijk over aan de dood, hoe naar wij het
ook vinden dat ze juist op dit moment geen contact meer zoeken. Hou dus de vinger aan
de pols, en doe wat jou het beste lijkt. Heel veel sterkte gewenst!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: versterven

Bericht door oonah »

Hey Rieneke, wat naar voor je.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk als ze dan toch moeten gaan, deze manier het mooiste is. Je kan langzaam afscheid nemen en hem rustig laten gaan. Als het ooit zover is hoop ik dat ze hier ook zo mogen gaan. Ik hoop dat je nog een paar mooie momenten mag koesteren met Daan nu hij weggaat.
Veel sterkte, je bent in mijn gedachten.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: versterven

Bericht door Nyncke »

Bij mensen wordt ook versterven gedaan, alleen is het van belang dat ze wel iets drinken. Dit omdat het pijnlijk is anders.
Dit wordt begeleid dan door een arts en een, ja wat was het iemand van maatschappelijk werk ofzo, die personeel en bewoners begeleidde.

Ik heb 1 keer iemand verzorgd die verstorven is, ik vond het een moeilijk, je kon uiteindelijk niks meer voor haar doen.
Degene die daar lag, was een ontzettend vechtertje.

Veel sterkte in deze moeilijke tijd, ik vind het erg dapper als je het zo doet.
Gebruikersavatar
fazerdriver
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 sep 2008 15:16
Locatie: Veldhoven

Re: versterven

Bericht door fazerdriver »

Ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt mij wel de mooiste en moeilijkst manier om afscheid te nemen van je lieverd.
Wens je heel veel sterkte de komende tijd.

Karin
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: versterven

Bericht door Sandra W »

Ik heb helaas recentelijk heel onverwacht in het asiel een kittentje zien versterven omdat we niet op tijd meer naar de dierenarts konden om haar in te laten slapen en hoewel ik het heel naar vond om te bedenken dat zo'n kleintje geen kans op een fijn lang leven krijgt was het niet zo eng en vreselijk als ik verwacht had. We hebben haar zo confortabel mogelijk in een mandje met een kruikje neer gelegd en haar wat geaaid tot ze begon weg te glijden. Ze had op het laatste een korte ademnoodstrijd, maar die was gelukkig snel voorbij tot ook haar hartje ophield en ze er niet meer was.

Als het proces dus zo verloopt als ik hierboven heb beschreven dan is het een hele natuurlijke dood, maar als de dood niet vanzelf komt en je diertje echt in doodnood gaat verkeren dan zou ik toch voor inslapen gaan om hem dat leed te besparen, maar zo te lezen ben jij dat ook van plan.

Zelf ben ik iets te teerhartig om bij mijn katten voor deze weg te kiezen en ga ik meer voor de snelle dood, maar dat is voor iedereen persoonlijk om te beslissen. ik wens je heel veel sterkte en hopelijk gaat alles snel en pijnloos.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: versterven

Bericht door Tejo »

Ik heb 'm dus toch terug gevonden, rieneke.

Ik probeer het hier op te volgen ...

Ik vraag me ook af of het niet mogelijk is om, wanneer je het op deze manier doet, en je kat (of hond) krijgt het te kwaad, je niet zelf iets kan toedienen, zodat je beessie rustig wegglipt (in een slaap of coma ofzo) en dan de dierenarts kan komen (of jij kan gaan) zodat poes geen stress meer hoeft te ondervinden in haar/zijn laatste momenten?
Dat zou toch het mooiste zijn!
Soms als je kat of hond toch in slaap zijn (onder narcose) wordt er bij de baasjes wel es voorgesteld om ze gelijk te laten inslapen, nu ze toch al in slaap zijn.
Maar dat moet toch ook kunnen in de vorm dat je zelf je lieverd al iets kan toedienen zodat ie rustig in slaap valt en je dan de verdere stappen kan ondernemen om het einde een handje te helpen ...

Dat is in elk geval waar ik van droom bij onze schat, Mimi, die nu mss ook aan haar laatste deel van haar levensreis begonnen is.
Ze maakte al wat mee in haar leventje, en ze kwam er telkens, soms wonder boven wonder, weer bovenop! Maar dit keer vrees ik het ergste voor haar!

Ik vraag het zeker aan de dierenarts of het mogelijk is ... maar mss weet iemand of dit kan?
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: versterven

Bericht door rieneke »

ik zal even een update geven over hoe het nu gaat met mijn daan.
in tegenstelling tot wat ik eerder dacht, drinkt hij nog wel wat.
na 10 dagen niets gegeten te hebben, is er niet veel van daan meer over.
toch voel ik mij nog steeds goed over mijn besluit.
hij bivakkeert op een stoel naast me, ik hoef m'n hand maar uit te steken om hem even te kroelen, en dat vindt hij nog steeds prettig.
als ik hem te lang negeer, dan hoor ik een dwingend mauwtje: he vrouwtje, vergeet me niet!
hij verzorgt zichzelf minder, dus hij krijgt iedere dag een voorzichtige borstelbeurt, wat hij erg fijn vind.
al met al is daan tevreden met en in zichzelf.
al lopen de tranen me dagelijks over de wangen, toch is dit ergens ook een mooie tijd, door het enorm intensieve contact wat we hebben.

tejo, ik wil net plaatsen, en lees je bericht.
ik zou dit zeer zeker overleggen met je dierenarts.
je wil niet dat de laatste momenten van je poes gevuld zijn met angst en paniek.
en voor jou ook een geruststelling dat als ze dan moet gaan, het op een rustige manier zal zijn.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: versterven

Bericht door Tejo »

Je begrijpt wat ik zeggen wil, dank je! Je hebt het ook mooi verwoord!

Ik wens je nog vele fijne momenten samen met Daantje en ik ben blij voor je dat je nog samen intens kan genieten van deze tijd en dat Daan zich nog zo door je laat verzorgen en vertroetelen en beknuffelen.
Ga zo door, je bent goed bezig!
Geniet nog van hem zolang je kan!
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Re: versterven

Bericht door Tejo »

Hoe is het met Daantje nu?
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: versterven

Bericht door rieneke »

hallo tejo,
daan heeft vandaag 14 dagen niet gegeten.
is erg mager nu, en ligt met grote pupillen wat voor zich uit te staren.
toch geniet hij nog als hij gekroeld of geborsteld wordt.
dan gaat z'n spinmotortje aan, en maakt hij met z'n klauwtjes van die melktreedbeweginkjes.
het is zwaar, maar ook mooi zo intensief afscheid te nemen.
ben blij dat dit zo kan voor m'n ventje.
lief dat je het vroeg!
en hoe gaat het met jouw meisje?
heb je nog overleg gehad met je dierenarts?
Gesloten