# Nieuw kitten bij oudere kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Marijn
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 okt 2008 14:27

# Nieuw kitten bij oudere kat

Bericht door Marijn »

Wij hebben een nog heel actieve en vitale poes van 19 jaar, die als enige is overgebleven van drie. Sinds onze twee katers zijn overleden heeft ze niet echt 'gerouwd', en is wel goed blijven eten, maar wij hebben nu de indruk dat ze toch de interactie mist... Ze vraagt namelijk sinds die tijd enorm veel aandacht, door (ook 's nachts) erg veel te miauwen en met haar pootjes te werken. Daarom willen we er toch een kitten bij nemen, en dan misschien, als het goed gaat na een half jaar of een jaar nog een. We hebben al een kitten op het oog, een poesje met net zo'n zelfbewust en rustig karaktertje als onze Polly... Zou dat ook leuk voor haar kunnen zijn? Polly is onze oudste kat en heeft nooit moeite gehad met nieuwe dieren in huis. Twee jaar geleden ben ik gaan samenwonen en heb ik geprobeerd mijn eigen jonge hondje te introduceren bij de toen nog drie katten. Dat ging wat Polly aanging heel goed, ze deed zelfs neusje neusje met de hond...maar helaas was één van de katers ( de dominantste) het er helemaal niet mee eens... Hij was bang voor het hondje en ontdekte vervolgens dat zij nog banger was voor hem... Het ging 'goed' zolang we ze in de gaten hielden, maar als we even in de douche of op toilet waren hoorden we ineens het hondje gillen, omdat ze werd aangevallen door de kater. Ik heb toen voor het het hondje een goed tehuis gezocht, omdat ze helemaal gestresst was, en het moet wel leuk blijven voor een dier... Nu woont zij samen met een kat door wie ze vanaf het begin wel goed is geaccepteerd, en waarme ze echt vriendjes is geworden. Maar goed nu is Polly alleen, ze is een sociale levendige poes, die wel haar eigen gangetje gaat, en goed haar grenzen aan kan geven. Zou het nieuwe kitten haar goed kunnen doen?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: nieuw kitten bij oudere kat

Bericht door rieneke »

het lijkt me een heel slecht plan om een kitten bij een poes van die leeftijd te zetten.
het mauwen, vooral ook 's nachts, kan duiden op doofheid en/of dementie.
gun haar toch een rustige oude dag, en neem twee kittens als ze er niet meer is.
veel wijsheid!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: nieuw kitten bij oudere kat

Bericht door Sandra W »

Ik ben het helemaal met mijn voorgangster eens, doe het alsjeblieft deze stokoude dame niet aan om er een druk kittentje bij te zetten :shock:. Laat haar lekker alleen van haar rust genieten of ga, als je toch graag een tweede kat wil, naar het asiel en geef een bijpassende oude kat een kans op een fijn nieuw huis voor de tijd die hem/haar nog rest. Deze oudjes worden meestal overgeslagen en zijn vaak nog ontzettend lief en leuk. Waarschijnlijk zullen ze niet zo veel aan elkaar hebben, maar ze hebben in ieder geval geen last van elkaar.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: nieuw kitten bij oudere kat

Bericht door Shaz »

Ik zou er ook geen kittentje bij halen, lijkt me voor allebei niet zo'n succes omdat er toch een groot verschil in energie is. Kies dan voor een kat van een paar jaar oud die zijn wilde haren al wat kwijt is. Veel succes met het nemen van een beslissing en het uitkiezen!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: nieuw kitten bij oudere kat

Bericht door jobey »

wat je misschien wel kan doen is naar het asiel kijken voor een oudere kat die ook al rustiger is, en die erbij doen. Gaat vaak beter dan zó 'super oude kat met een kitten
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Marijn
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 okt 2008 14:27

Re: nieuw kitten bij oudere kat

Bericht door Marijn »

Wij dachten dat ook eerst, maar Polly is niet zomaar een 'stokoude kat'... En ze is beslist niet dement... Ze vraagt doelbewust om aandacht en houdt alles in de gaten... zorgt dat alles in huis goed verloopt... Dat iedereen op tijd z'n bed uit is, en dat er op tijd eten komt...Ze springt nog steeds overal op en ligt echt niet als een theemuts hele dagen te slapen...Doof is ze ook niet (alleen soms oostindisch) als ik haar roep voor het eten, hoort ze me prima, waar ze ook is... Ze gaat alleen overal mee heen, en vraagt sinds ze alleen is ook 's nachts om aandacht. Dan port ze net zo lang met haar pootje (en miauwt als dat niet voldoende reactie geeft) tot we wakker zij en even lekker aandacht geven...

Een kat met minder leeftijdsverschil zou inderdaad voordelen hebben, maar heeft ook nadelen, is ook moeilijker te accepteren en aan te wennen. Wij zijn altijd minstens één van beiden thuis (meestal allebei), en zelf van plan om veel met het kitten te spelen, zodat Polly ook haar rust krijgt... Bovendien wilden we graag een raskatje, en dat gaat niet zo makkelijk uit het asiel. We hebben altijd opvangdieren gehad, maar wilden nu graag een keer een raskitten...

Maar ja, als iedereen hier roept dat dàt echt niet kan, moeten we misschien maar wachten... Toch, jullie kennen Polly niet, ze is echt een pittige tante, en sommige oudere mènsen vinden jong grut wèl heel leuk, dus waarom zou dat niet voor oudere katten kunnen gelden? Ook voor katten geldt 'je bent zo oud als je je voelt'. En majesteit 'trilstaart' Polly voelt zich nog 'on top'...
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: nieuw kitten bij oudere kat

Bericht door rieneke »

vergeet niet dat jouw oudje niet in deze conditie blijft marijn.
over een half jaar kan de vlag er maar zo anders bij hangen.
ik blijf er toch bij dat het geen strak plan is een kitten te nemen.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: nieuw kitten bij oudere kat

Bericht door Nyncke »

Ik ben er niet zo 1-2-3 uit als ik het zo lees. De meeste oude poezen zou je dat inderdaad niet aandoen maar ja, de ene poes is de andere niet. Mijn gevoel is dat het bij haar wel kan.


Mocht je toch besluiten een raskat erbij te nemen, kijk dan eens op de forums van bepaalde raskatten die je in gedachten hebben. Vaak hebben zij wel een topic herplaatsers Of je zou je licht eens op kennen steken bij cattery's voor een herplaatser.
Gesloten