# Aanschaf kat, tips?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Melisje88
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:41

# Aanschaf kat, tips?

Bericht door Melisje88 »

Hallo allemaal,

Ik heb mij net aangemeld hier op de site. Ik ben Melissa, 20 jaar en krijg 1 okt de sleutel van het flatje waar mijn vriend en ik in gaan wonen.
We willen heel graag een kat aanschaffen uit het asiel en daar zijn we gisteren al geweest voor informatie en om daar rond te kijken. Maar ik wil wel zo goed mogelijk voorbereid zijn, aangezien ik wel honden, paarden en konijnen ken, maar zelf nooit een kat heb gehad en mijn vriend ook niet.
Hebben jullie nog sites, tips en/ of boeken die jullie aanraden om te lezen voor de aanschaf van een kat?
Of dingen waar we rekening mee moeten houden met de inrichting van onze nieuwe flat straks (nu kunnen we daar nog mooi rekening mee houden).

Zo zag ik op een site een flesje Cat-Nip Spray staan en dat zou een aangename geur zijn voor katten. Dit was de omschrijving:
Breng de CAT-NIP SPRAY aan op de krabpaal, speeltunnel of ander speelgoed en uw kat(ten) zullen door de aantrekkelijke geur sneller op hun speelgoed afkomen. Ook te gebruiken bij de opvoeding van kleine kittens van bijvoorbeeld het afleren van krabben aan uw meubels.

Heeft iemand hier ervaring mee? We willen namelijk dat al onze nieuwe meubels het liefst zoveel mogelijk ongedeerd blijven...;) Vooral de bank haha

Zo las ik over het bestraffen als ze iets niet mogen, dat je eerst kon proberen om ze er bijv bij weg te halen door ze er weg te jagen met hard geluid bv klappen en als dat niet hielp met een plantenspuit. Helpt dit inderdaad of is de kans dat je een nieuwe kat hier bang mee maakt groot? Zo ja zijn er nog meer dingen?

We willen een krabpaal kopen met verschillende plateus en een huisje erin waar hij in kan gaan liggen. Is dit goed of raden jullie iets anders aan?

En hebben jullie ook ervaring met voeding? We willen een volwassen kat/poes aanschaffen.Of zijn ze bij winkels deskundig genoeg om ons advies te geven? Hoe vaak kan je het beste voeren? En maken veel katten je 's ochtends wakker voor eten of valt dit nog mee?

We willen de kattenbak waarschijnlijk in de gang zetten, de krabpaal in de kamer en het voer en waterbakje in de keuken. Kan dit goed zo? De kat zou gewoon altijd in alle vertrekken kunnen komen, het is ook allemaal op dezelfde plaats.
Welke kattenbak vulling vinden jullie een aanrader? We kopen namelijk liever een iets duurdere zodat je het niet zo erg ruikt dan een goedkopere.

Ik las ook dat je de kat 1 maal per jaar moet enten. Hoe vaak kan je het beste ontwormen en waar haal je middelen voor wormen? Deze vraag geldt hetzelfde voor vlooien.

Dit was het voor nu even ;) Ik hoop dat jullie antwoord/advies hebben voor ons.

Alvast bedankt, groetjes Melissa
vinkiiieee
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jul 2008 18:16

Re: Aanschaf kat, tips?

Bericht door vinkiiieee »

Dat zijn een hoop vragen ;-)
Een paar maanden geleden had ik soortgelijke vragen, veel antwoorden vind je hier op het forum. Sinds enkele weken zijn wij ook de trotse eigenaars van 2 kittens. Een erg handig boek om te lezen vond ik wat de kat u vertelt van Vicky Halls, erg leerzaam. Wij wonen zelf ook op een flatje en in dit boek is ook een hoofdstuk besteed aan de 'binnenkat'.

Wij gebruiken op de kattenplaatsen valeriaan druppels (dat heeft een soortgelijk effect als wat jij noemt). Ik heb geen idee of het door de druppels komt maar de katten zijn inderdaad het meest op de krabpaal (al zijn sommige andere 'kleedjes' in huis ook populair, vooral als ik mijn trainingsbroek ergens laat slingeren ;-) ). Ik moet wel eerlijk zeggen dat kittens heel speels zijn, ze vliegen en rennen door het huis en een ongelukje is dus ook zo gebeurt, dus ik vraag me af of het jullie lukt om alles heel te houden. Bij ons is tot nu toe een vaas gesneuveld en er zitten wel wat hele kleine haaltjes op de bank, ze zijn nog te klein om er in 1 keer op te springen dus dan gebruiken ze hun nagels om te klimmen. Ik moet eerlijk zeggen dat wij ook niet hebben geprobeerd om het ze af te leren. Alleen het echte krabben mag niet op de bank en dat doen ze ook niet. Dit hebben ze eigenlijk direct op de krabpaal gedaan.

Hard klappen werkt bij ons niet echt, ze schrikken wel heel even maar ze gaan daarna gewoon vrolijk verder waar ze mee bezig waren. Wij gebruiken voornamelijk de plantenspuit, daar schrikken ze van, maar het is niet zo dat ze dan daarna een uur angstig onder de bank gaan zitten, ze gaan dan gewoon donder jagen met iets anders.

Qua voer en kattenbakvulling zou ik in eerste instantie dezelfde gebruiken als de kat gewend is. Daarna kan je langzaam over stappen. Wij gebruiken als voer Royal Canin en als kattenbakvulling Cat's best Eco plus. Over deze onderwerpen valt veel te lezen hier op het forum.

na het lezen van het boek van Vicky halls hebben wij zelf besloten om meerdere bakjes met water en meerdere bakjes met voer neer te zetten (het voer en het waterbakje staan niet naast elkaar). Tevens ligt de helft van het voer ook 'verstopt'/verspreidt in het huis. De kattenbakken staan niet naast een looppad of naast eet/drink bakjes.


Wellicht dat je wat aan onze eerste ervaringen hebt.

Succes!
caramel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 mei 2008 20:10

Re: Aanschaf kat, tips?

Bericht door caramel »

Bij de aanschaf van het nieuwe speelgoed nieuwe maand en dergelijke, alles eerst zeer goed reinigen, daarna de dag dat je je nieuwe huisgenoot hebt, ga je met de poes overal rond en wrijf je met zijn pootjes uitgebreid over alles heen van kattebak tot krabpaal, de kussentjes onderaan hun pote verspreiden een geur die wij niet kunnen waarnemn, zij wel en deze toont dan aan waar ze mogen krabben plassen etc, ik zou je ook aanraden wanneer je nieuwe huisgenoot er komt een dagje verlof te nemen of dit doen on het begin van het weekend
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Aanschaf kat, tips?

Bericht door Sandra W »

Eerlijk gezegd vind ik dit geen goed advies, want volgens mij schiet een (volwassen) kat volkomen in de stress als hij/zij overal langs wordt gesleept om met zijn/haar pootjes ergens langs te moeten wrijven. Dit doen ze zelf wel in de loop van de tijd en in hun eigen tempo.

Bij kittens is het al helemaal niet nodig, want die zijn jong en dus flexibel en wennen overal heel snel (zeker de sociale niet schuwe kittens) en hebben dus geen geurafzetting nodig.

Verder hoef je bij een kat en zeker bij een kitten echt geen vrij te nemen om alles schoon te maken. Gewoon de dingen neer zetten waar je ze wilt hebben en dan de kat/kitten verder een beetje zijn gang laten gaan en pas ingrijpen als het zichtbaar niet goed gaat. Gewoon ontspannen dus en genieten van je nieuwe huisgenoot!

groeten,
Sandra

PS: ik las nog een vraagje over Catnip op de krappaal e.d., maar ik moet je helaas teleurstellen, want kittens kunnen dat nog niet ruiken. Reken dus maar op wat krassen op je meubels. Zeker als het een pubertje is, dat hoort te helaas gewoon bij.
Melisje88
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:41

Re: Aanschaf kat, tips?

Bericht door Melisje88 »

Ok dit zijn al wel nuttige tips en dat boek ga ik zeker op zoek waar ik het kan krijgen.

We nemen zowiezo geen kitten hoor, we hebben geen tijd om een kitten op te voeden en we willen een volwassen kat ook graag een kans geven. Er mag ook best weleens wat sneuvelen, maar zou wel balen (= niet boos worden op de kat hoor, maar gewoon balen) als de bank ineens als krabpaal gebruikt wordt, maarja wie vind dat wel leuk ;)

Werkt die catnip wel bij volwassen katten dan?

We hebben werkelijk een super leuke kater gezien in het asiel bij ons in de buurt. Ben helemaal verliefd geworden op hem, we hadden hem zaterdag ook al gezien en zijn vandaag nog een keer geweest. Helaas is ons huis er nog niet klaar voor anders wist ik het wel.
Het is een gecastreerde kater van 1-2 jaar oud. Hij is super aanhankelijk en je kan eigenlijk met hem doen, zelfs als vreemde. Oppakken, op de buik aaien alles mag. Als je niet meer wil aaien moet je hem bij wijze van spreke zelfs wegsturen ;) Dus ik denk dat bij zo'n kat het misschien wel een idee is met de pootjes als hij overal een beetje gesnuffeld heeft?

Ik las ook dat je hem het beste in de kattenbak kan zetten en van daaruit los kan laten lopen in de rest van het huis, hoe is jullie ervaring? Wij nemens dus zowiezo geen kitten.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Aanschaf kat, tips?

Bericht door Sandra W »

Dat verhaal met die pootjes afvegen vind ik eerlijk gezegd in zijn algemeenheid totaal onnodig en dat zou ik dus ook gewoon vergeten. Laat dit katje gewoon lekker zijn ding doen en dan komt alles vanzelf goed. Je hoeft hem dus ook niet in de kattenbak te zetten, want die vind hij vanzelf wel in zijn eerste onderzoekingstocht door jullie huis.

Catnip werkt inderdaad wel bij volwassen katten, maar zeker niet bij alle volwassen katten, mijn twee katten zijn er bijvoorbeeld totaal ongevoelig voor. Zeg gewoon duidelijk NEE als hij aan je meubels krapt of klap in je handen. Bij de meeste katten werkt dit met een beetje geduld prima, maar helemaal voorkomen dat ze aan je meubels zitten is helaas onmogelijk.

Trouwens leuk dat jullie voor een volwassen asielkat gaan, echt top!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Aanschaf kat, tips?

Bericht door Lotte »

Zoals Sandra al zegt, een volwassen kat vindt vaak zijn eigen weg wel hoor.

Toen ik mijn volwassen kat op haalde heb ik haar met de reismand in de kamer gezet en vervolgens de mand open gezet. Daarna ben ik gewoon de dingen gaan doen die ik normaal ook op dat tijdstip zou gaan doen. Dus niet (overdreven veel) aandacht aan de kat besteden.
Ze komen dan in hun eigen tempo wel uit de mand en gaan vanzelf alles onderzoeken.

De bak vinden ze zelf wel hoor. Zeker als je de bak even hebt schoongemaakt met chloor (goed uitspoelen!), die geur vinden ze heerlijk om over heen te plassen.

Dus niet te veel drukte maken en vooral gewoon lekker genieten!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: Aanschaf kat, tips?

Bericht door Claire68 »

Er werd een boek genoemd van Vicky Halls. Het is zeker aan te raden om een boek van haar te lezen. Maar ik raad dan haar eerste boek van de drie aan, dat heet "Kattengeheimen". Dat is het leukste om te lezen, het bevat een hoop interessante praktijkverhalen. Daarbij wordt eigenlijk al het gewone en bijzondere kattengedrag al besproken, waarop Vicky Halls in haar volgende twee boeken alleen maar voortborduurt. Het tweede boek (Wat uw kat u vertelt) is meer voor als je echt gedragsproblemen hebt of krijgt met je kat. Het derde boek (Wat uw kat van u vindt) is dan weer wat "leesbaarder" (= leuker om te lezen). Ik heb ze alledrie!
Gesloten