Vlooien bij kittens

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
juliathuis
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2008 19:20

Vlooien bij kittens

Bericht door juliathuis »

Sinds een week hebben we een kitten in huis van ruim 8 weken. Helaas zit het onder de vlooien. Bij navraag bleek dat ze nog te jong is om druppels, poeder e.d tegen vlooien te gebruiken.
Mijn vraag is dus, wat kunnen we doen om het vlooienvrij te krijgen?
We kammen het iedere dag met een vlooienkammetje, zo vang je natuurlijk wel wat en haal je heel wat neten weg. Maar helaas is dit niet afdoende.
Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: vlooien bij kittens

Bericht door Sandra W »

Je mag de spray van Frontline gebruiken. Spuit zo'n 3 keer op het lijfje (dus niet drijfnat maken) en pas vooral goed op voor het koppie en de oogjes!

groeten,
Sandra
juliathuis
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2008 19:20

Re: vlooien bij kittens

Bericht door juliathuis »

In ieder geval bedankt voor de tip. Ben benieuwd of je hier zelf ervaring mee hebt. Bij de dierenspeciaalzaak en op de verpakking staat dat ook dit middel niet gebruikt mag worden bij kittens onder een bepaald gewicht. Ook moeten ze ouder zijn dan 12 weken. Onze Teuntje is echter pas ruim 8 weken en weegt op de kop af 500 gram. Zou dit dan geen kwaad kunnen?
Groetjes.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: vlooien bij kittens

Bericht door Sandra W »

Ik heb in het asiel waar ik werk ruime ervaring met Frontline spray bij kittens opgedaan, dus ik kan je verzekeren dat het geen kwaad kan.

Bij kleintje van dit gewicht moet je inderdaad heel voorzichtig zijn, dus kun je haar beter eerst even goed wassen met lauw water met een heel klein beetje milde shampoo voor dieren (liefst voor de gevoelige huid) en haar daarna goed uitkammen met een hele fijne vlooienkam en pas daarna wat vlooienspray op een wasmandje doen en dit over haar vacht halen. Zo wordt ze ontvlooit en zal ze niet vergiftigd worden. Wel even goed de ramen open zetten om te luchten en haar helemaal droog föhnen zodat ze geen koudje vat.

groeten,
Sandra
juliathuis
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2008 19:20

Re: vlooien bij kittens

Bericht door juliathuis »

:eangel: Hartstikke bedankt voor de goede raad. We gaan dit zeker opvolgen en hopelijk is ze daarna van de vlooien af. Nogmaals bedankt.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: vlooien bij kittens

Bericht door Sandra W »

Ik zie net dat ik "wasmandje" schreef, maar ik bedoelde natuurlijk "washandje" :oops:. Hopelijk was dat je wel duidelijk, anders heb je nu voor niets een drijfnat wasmandje in je badkamer staan :lol:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
p0es
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2008 15:50
Locatie: Leeuwarden

Re: vlooien bij kittens

Bericht door p0es »

heey,

ik (nouja Elmo eigenlijk) heb ook last van die vlooien, druppels geprobeert en hij heeft al eens een paar x een bandje om gehad. Toch blijft ie jeuk hebben, ik zal toch ook maar eens die spray uitproberen. vind het ook zo zielig om te zien, en zn haar gaat helemaal in de war :lol: omdat ie de vlooien dood probeert te bijten.

groetjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: vlooien bij kittens

Bericht door Sandra W »

Pipetjes mogen ze eigenlijk nog niet hebben als ze heel jong zijn (maar wel als ze wat ouder zijn) en vlooienbandjes zijn verouderd en die werken ook niet goed, omdat ze alleen de vacht rondom het bandje vlooienvrij maken en dus niet de onderrug waar de meeste vlooien zitten. Een spray is dan echt het beste, want nu wordt je kitten gek van de jeuk en dat is zielig.

groeten,
Sandra

PS: aangezien de spray een stuk milder is dan pipetjes is de werking bij volwassen katten een stuk slechter en daar kun je dus beter een pipetje in de nek doen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: vlooien bij kittens

Bericht door Lotte »

En als het ene merk niet werkt, zou je een ander merk kunnen proberen.

Sommige vlooien zijn namelijk imuun voor Frontline en leven daarmee dus vrolijk verder.
Advantage helpt dan wel.
(ik zie dat je ook in Leeuwarden woont, ik had het dus ook met de vlooien dat ze met frontline vrolijk verder sprongen. De advantage kan je bij de Jumper Dierenarts krijgen, op de Sneekertrekweg)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
p0es
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2008 15:50
Locatie: Leeuwarden

Re: vlooien bij kittens

Bericht door p0es »

heey,

bedankt voor de reacties :smile: ik zal eens bij de jumper gaan kijken ;-)
Elmo is al wel volwassen (1 jaar) maar had niet echt suc6 met druppels in zn nek.
ik ga nu de druppels van Advantage proberen en als dat niet werkt begin ik met de spray :-P

groetjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: vlooien bij kittens

Bericht door Sandra W »

In jouw geval met een volwassen kat zou ik daarna dan niet met de spray beginnen, want die is zeker zwakker dan Advantage, maar eens kijken of de pipetjes van Stronghold werken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: vlooien bij kittens

Bericht door Lotte »

En vergeet ook niet alles heeeeel goed schoon te maken.
De vlooien zitten overal waar Elmo komt, dus alles heel goed stofzuigen (en daarna de zak meteen weggooien), soppen en wassen.
Denk hierbij vooral ook aan de plekken waar hij ligt.

Anders heb je Elmo namelijk heel even vlo vrij, maar krijgt hij het direct weer door de omgeving.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
p0es
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2008 15:50
Locatie: Leeuwarden

Re: vlooien bij kittens

Bericht door p0es »

oke bedankt :smile:
ik ben wel een paar dagen zoet met alles wassen en schoonmaken :lol:
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: vlooien bij kittens

Bericht door Lana »

HELP! Lana's eerste vlo!! :icon_shifty:

Waarschijnlijk heeft ze die gekregen bij mijn ouders thuis. Ze hebben ook een kat!
Ik heb het doosje van frontline voor me liggen, maar zit erg te twijfelen omdat dit erg slecht schijnt te zijn voor mijn konijn, en die loopt ook door het huis!!
Wat zal ik doen? Haar wassen?

Groetjes

Heeft er trouwens meer mensen een konijn en een poes in huis die met elkaar opgroeien?
En hoe zijn jullie ervaringen ermee?
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: vlooien bij kittens

Bericht door Leonie89 »

hiero!! wel offtopic, maar even snel dan..
ons konijn kwam toen de kat een jaar of 3 was.. ze waren de beste maatjes.. sliepen samen in het konijnenhok en lagen samen op de bank.. maar konden elkaar ook volledig negeren.. het was maar net wanneer ze er zin in hadden.. gewoon vanaf het begin de kat duidelijk gemaakt dat het konijn geen speeltje was, maar een van de familie..
wij hebben altijd de pipetjes van frontline gebruikt voor de kat.. nooit problemen gehad met het konijn.. konijn had volgens mij nooit vlooien..
Gesloten