Kitten met verkeerdstaande tandjes

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gesloten
aislin
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2008 10:10

Kitten met verkeerdstaande tandjes

Bericht door aislin »

Ik heb een persisch katertje van 4 maanden.
Van het begin af aan was hij al vrij lastig met eten. Maar eindelijk at hij dan vast voedsel.
een paar weken terug werd bij dierenkliniek gezien dat de onderkaak iets naar links staat ten op zichte van de bovenkaak. waardoor 1 hoektand als het ware in zijn gehemelte staat. de arts (die naar mijn mening) niet van kleine kittens houdt, gaf het advies niets te doen.
Nu ben ik afgelopen week voor herhalingsprik bij een andere arts geweest. Deze gaf het advies om de hoektand te laten trekken om groeiachterstand te voorkomen.

Heeft hier iemand al eerder mee te maken gehad, en weet hoe ik het beste kan handelen?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kitten met verkeerdstaande tandjes

Bericht door rieneke »

ik zou het er denk ik van af laten hangen hoe je kitten eet.
als hij voldoende eet, en goed aankomt, dan zou ik niets doen.
over een maand gaat het wisselen beginnen, en valt die tand zowieso uit.
een narcose is ook niet niks.
maar als je kitten niet genoeg binnenkrijgt heb je weinig keus denk ik.
ik heb hier geen ervaring mee, dus wie weet hebben anderen een andere mening.
aislin
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2008 10:10

Re: kitten met verkeerdstaande tandjes

Bericht door aislin »

Thanx voor de reactie.

Op zich eet hij nu wel goed. Ik moet wel brokjes weken, die vind ie denk ik wel t lekkerste of eet misschien makkelijker.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: kitten met verkeerdstaande tandjes

Bericht door Kattenbella »

Ik zou het eruit laten halen. Het diertje is in de groei en ik heb bij mijn katten veel ellende gezien met tanden die niet goed staan. Moet toch ook flink pijn gaan doen als het in het gehemelte gaat groeien.
Een katje van vier maanden zou al brokjes moeten kunnen eten. Het feit dat je nog moet weken zegt al genoeg.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kitten met verkeerdstaande tandjes

Bericht door Leonie89 »

en als ze dan gaan wisselen zal de nieuwe tand toch ook verkeerd groeien? je schrijft dat de onderkaak verkeerd staat..
ik zou op het advies van de 2e arts afgaan..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kitten met verkeerdstaande tandjes

Bericht door Sandra W »

Ik ben het met mijn voorgangers eens om de hoektand te laten trekken, aangezien de kaak zo staat dat de hoektand altijd in het verheemelte zal prikken en dat lijkt me erg pijnlijk, maar dan moet je de volwassen hoektand daarna natuurlijk ook laten trekken.

Ik heb zelf een volwassen kat die door een ongeluk een totaal schele kaak heeft, maar zijn hoektand wijst naar buiten, dus in dat geval hoef je dus niets te doen, aangezien het geen pijn doet en het eten van brokjes uitstekend gaat.

groeten,
Sandra
Gesloten