krabt vaak en wilt graag naar buiten

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Danishka
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:34

krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door Danishka »

Hallo allemaal,

Ik zit met een paar dingen en ik hoop dat ik hier antwoord op kan krijgen. Wij hebben sinds een paar maanden (bijna half jaar) een kat van 2 jr uit het asiel gehaald.
Je moet alleen heel erg oppassen als je haar aait, ze gebruikt graag haar nagels en wilt je al gauw 'meppen'. Wel komt ze vaak kopjes halen. Maar we worden echt een beetje bang van onze kat. Ik weet ook niet of het spelen is of dat ze gewoon bang is. Soms wilt ze nl ook gaan bijten in je hand, maar dit is gewoon spelen. Maar als ze je 'mept' kan ze ook heel boos kijken. Maar toch kan ze ook heel lief zijn en als je over haar kopje aait vindt ze dat fijn. Wat hier aan te doen.
Mijn 2de vraag: als ze naar je toeloopt dan bibbert ze heel vaak met haar staart. Waarom doet ze dit?
Mijn 3de vraag: onze kat is een echte binnenkat. Is buiten niet gewend en kent het ook niet. Nu is ze bij ons wel al een paar keer buiten geweest. Maar het lijkt nu wel of ze binnen niet meer tevreden is en steeds weer naar buiten wilt. Ze zit vaak te miauwen of voor de deur naar buiten te kijken. Wat kan ik doen om haar toch binnen te houden? En tevreden te houden? Hopelijk kan er iemand mij helpen.
Ook krabt ze regelmatig aan meubels. Een krabpaal heeft ze wel maar daar doet ze niet veel mee. We hebben al vanalles geprobeerd.
Iemand nog tips?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door Sandra W »

Wat betreft je eerste vraag: sommige katten willen alleen over hun koppie geaaid worden en gaan slaan als je de rest van hun lichaam aanraakt. Dit is vaak een karakterkwestie en meestal niet veel aan te doen. Soms kun je het wel een beetje aanleren door goed naar haar lichaamstaal te kijken en zo te zien hoe ze doet voordat ze slaat en dan steeds op dat moment stoppen zodat zij zelf kan aangeven wanneer het genoeg is.

Vraag 2: dat bibberen van haar staart is onschuldig, het geeft namelijk alleen wat innerlijke spanning of opwinding aan omdat ze aandacht wil of geaaid wil worden.

En wat betreft je vraag over het binnenhouden: je kunt proberen je kat tevreden te houden door veel met haar te spelen of door er nog een kat bij te nemen, maar sommige jonge katten hebben zoveel energie dat ze zich binnen vervelen en dan kun je ze beter buiten laten (als dat mogelijk is). Bouw het met een binnenkat wel langzaam op of gebruik een tuigje.

Tenslotte over krappalen: sommige katten vinden meubels lekkerder krabben dan krappalen, daar kun je niet veel meer aan doen dan hard "NEE" zeggen en in je handen klappen of catnip op je krappaal spuiten, dat vinden ze vaak heerlijk.

groeten,
Sandra
Danishka
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:34

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door Danishka »

Dank je wel voor je reactie.
Dat van de staart dat kan kloppen, dat doet ie echt alleen als ie naar je toekomt en als je haar aait.
Van de krabpaal: ik heb al vanalles geprobeerd, een speeltje eraan gehangen, die geurdruppeltjes erop gedaan maar niks helpt.
En van dat aaien: ze moet denk ik nog erg wennen. Ze maakt dan ook vaak een gebogen ruggetje. Niet erg, maar wel een beetje. Maar als je haar over haar hoofdje aait vind ze het wel heel fijn. Hopelijk heeft het nog wat tijd nodig. Het is wel jammer. Hopelijk wordt ze wat aanhankelijker naarmate ze ouder wordt.
Gebruikersavatar
p0es
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2008 15:50
Locatie: Leeuwarden

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door p0es »

hey,

over die krabpaal, Elmo krabte ook aan alles behalve zijn krabpaal. deurposten, tafelpoten, muren (behang) alles werd aan gekrabt.
Mijn vader heeft toen zelf een krabpaal gemaakt. Normaal in een krabpaal erg klein en ik heb ontdenkt dat Elmo het geweldig vind om zich uit te rekken en dan lekker met zn nagels ergens in te zitten. De paal die ik nu heb is dan ook 1 meter plus. het is gewoon een houten paal met vloerbedekking eromheen gewikkeld en vastgespijkerd. Ik ben er echt superblij mee en raad iedereen aan om gewoon zelf 1 te maken (ik ben ook nog niet een megakrabpaal tegengekomen in de winkels), zorg er wel voor dat de plaat waarop hij staat groot genoeg is :-P Elmo neemt nog wel eens een aanloop en spring dan in de paal, die dan een grote neiging heeft om om te vallen :lol:
suc6 ;-)

groetjes
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door oonah »

Krabpalen zijn aan mijn Foxy hier ook niet besteed, (ga het nog wel eens proberen hier met het nieuwe kleintje) Foxy krabt het liefst aan hout, heb hier buiten dus een aantal van die oude houten fruitkisten staan en binnen ook eentje, ik vind ze best mooi en als ze wat vergrijsd zijn zijn ze ook nog eens heel decoratief, dus heb het zo maar opgelost.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door rieneke »

katten krabben niet alleen om hun nagels te scherpen, maar ook om hun territorium te markeren.
dit doen ze het liefst aan de randen van hun territorium, of op plekken waar de loop er in zit.
als je daar rekening mee houdt, heb je een betere kans dat de kat de paal zal gebruiken.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door oonah »

Bedoel je de krabpaal op een plaats zetten waar ze veel langs lopen, Rieneke?
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door rieneke »

ja, vlakbij een deuropening bijvoorbeeld, daar komt veel "verkeer" langs.
of bij een vensterbank bijv., dat kan een territoriumgrens zijn.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door oonah »

Oh, nou dat zou het wel eens kunnen zijn waarom Foxy hier nooit zoveel van de krabpaal hebben moest, had m eerlijk gezegd nogal in een hoekje geduwd omdat ik de kleur zo vond vloeken met de zetels. :oops:

Was van plan om nu met Jacky opnieuw 1 in huis te halen, ik ga dan maar es een mooi kleurtje uitzoeken... :lol:
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door oonah »

Hmmm... k heb eigenlijk best veel plaats in de keuken, daar staan ook de voederbakjes en Foxy krabt daar ook altijd aan de muur, is het een goed idee om de krabpaal in de buurt van de voederbakjes te plaatsen?
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door rieneke »

met de voederbakjes heeft het niets te maken.
maar het krabben aan de muur geeft aan dat je kat hier graag markeert.
het is dus zeker het proberen waard je paal daar neer te zetten! :smile:
Gebruikersavatar
p0es
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2008 15:50
Locatie: Leeuwarden

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door p0es »

Ik heb de krabpaal naast de deur van de slaapkamer staan en deze wordt inderdaad veel gebruikt! en ik ben er maar al te blij mee :smile:
Binnenkort ga ik verhuizen, hoe zorg ik ervoor dat mijn kat niet overal aan gaat krabben, dus overal iets van zichzelf achterlaten?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door rieneke »

een feliway verdamper doet vaak goede dienst in zo'n situatie.
Gebruikersavatar
p0es
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 sep 2008 15:50
Locatie: Leeuwarden

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door p0es »

wat is dat als k vragen mag??
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: krabt vaak en wilt graag naar buiten

Bericht door rieneke »

als de kat kopjes geeft, laat ze een geurtje achter wat haar een veilig thuis gevoel geeft.
daardoor heeft ze minder de neiging te markeren (krabben)
een feliway verdamper stop je in het stopcontact, en geeft dan deze geur af.
te verkrijgen bij de dierenarts.
iets soortgelijks kan je kopen in de dierenspeciaalzaak, dan heet het no stress, van het merk sire.
Gesloten