Nieuwe onderzoekstechniek o.a. voor katten

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten

Er is nu een MRI voor o.a. katten. Dus minder stress voor het dier en een betere diagnose.

Ja, daar zou ik gebruik van maken.
8
73%
Nee, dat is mij te duur.
3
27%
Anders, namelijk...
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 11

Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Nieuwe onderzoekstechniek o.a. voor katten

Bericht door Admin »

Hightech medische apparatuur blijkt - met enige aanpassingen uitkomst - te bieden bij de behandeling van dieren. Een dierenkliniek in het Duitse Braunschweig onderzoekt sinds kort kleine dieren met behulp van het MRI-systeem Magnetom C! van Siemens. Deze MRI-scanner is geschikt gemaakt voor dieren door een aantal zaken aan te passen zoals minispoelen voor honden- en kattenpoten. Aanvullende software zorgt ervoor dat zelfs de kleinste details in beeld gebracht kunnen worden.

Tot nu toe maakte de diergeneeskunde met name gebruik van klassieke beeldvormende methoden, zoals echografie en röntgenonderzoek. De mogelijkheden van MRI zijn echter een stuk groter: stralingsvrij kunnen veranderingen in botten en de weke delen tot op de millimeter nauwkeurig in beeld worden gebracht.

Dr. Stefan Möller, dierenarts en eigenaar van de dierenkliniek in Braunschweig, gebruikt de Magnetom C!. Dit apparaat stelt hem in staat veilig en snel een diagnose te stellen en een behandeling op maat te starten. In zijn praktijk gebruikt Möller het systeem niet alleen voor tumordiagnostiek, maar ook voor onderzoek naar aandoeningen van het centrale zenuwstelsel (waaronder de ruggengraat, het ruggenmerg en de hersenen). Verder is het systeem geschikt voor onderzoek naar aandoeningen van de gewrichten, pezen en het bindweefsel. Ten slotte kunnen ook aandoeningen van het spijsverteringskanaal, de ademhalingsorganen, en het hart en de bloedcirculatie met het systeem worden onderzocht.

Omdat bij MRI-onderzoek niet bewogen mag worden, worden dieren -in tegenstelling tot mensen- onder narcose gebracht. Is het dier eenmaal onder narcose, dan wordt het bedekt met een deken om daling van de lichaamstemperatuur te voorkomen. Aan de hand van MRI-beelden kunnen aandoeningen (zoals hernia, een frequent bij honden voorkomende kwaal) snel en veilig worden gediagnosticeerd. Het dier kan aansluitend meteen worden geopereerd.

Steeds meer dierenartsen ontdekken de mogelijkheden van moderne diagnostische systemen. Duitse universiteiten met behandelcentra voor dieren, zoals de Ludwig Maximilian Universiteit in München, maken al langer gebruik van moderne medische technologie voor diagnostische doeleinden. Naast het MRI-systeem gaat het om röntgen- en echografische systemen, computertomografie (CT), een C-arm (in de operatiekamer), een systeem voor scintigrafisch onderzoek, en een AXIOM Luminos voor zowel fluoroscopische als radiologische toepassingen. Dankzij dit uitgebreide arsenaal aan hoogwaardige apparatuur kunnen eigenaren er zeker van zijn dat hun huisdier de best mogelijke medische zorg ontvangt.

Website: http://www.siemens.com/healthcare" onclick="window.open(this.href);return false;

UPDATE:
In dit artikel wordt gesproken over het MRI-apparaat in Duitsland, maar ook in Dordrecht en Utrecht kun je voor zo'n MRI terecht. Overigens kost alleen het onderhoud van zo'n apparaat al €30.000 per jaar (en dan heb je het apparaat nog niet). Vandaar dat de kosten voor een behandeling hoog zijn. Het is wel mogelijk dat de kosten vergoed worden in een dierenverzekering, maar vraag dit eerst na bij je verzekeraar.
Laatst gewijzigd door Admin op 21 aug 2008 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nieuwe onderzoekstechniek o.a. voor katten

Bericht door rieneke »

ik kan de poll pas beantwoorden als ik de prijs weet.
ben wel bang dar die dusdanig hoog is dat ik er geen gebruik van ga maken.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Nieuwe onderzoekstechniek o.a. voor katten

Bericht door sandy »

Gezien wij een poesje hebben met een licht hartruisje en het zou nodig zijn om dat nader te onderzoeken op termijn zou ik dit wel doen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
roy23
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2008 19:09

Re: Nieuwe onderzoekstechniek o.a. voor katten

Bericht door roy23 »

Rieneke bij deze heb ik de kosten voor jou gestuurd gekregen door een van de dierenklinieken waar deze word gebruikt...

De kosten verschillen van wat er moet worden gescant ;)

Afhankelijk van wat er gescand moet worden: 500-675 euro

Groetjes Roy
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nieuwe onderzoekstechniek o.a. voor katten

Bericht door rieneke »

bedankt roy! :smile:
dat zijn helaas prijzen die ik niet op kan brengen.
vaak ben je dan al een tijd aan het dokteren en al aardig wat geld kwijt.
mocht het echt nodig zijn, dan zou ik denk ik het veterinar steunfonds ( http://www.veterinairsteunfonds.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ) benaderen.
roy23
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2008 19:09

Re: Nieuwe onderzoekstechniek o.a. voor katten

Bericht door roy23 »

en wat te denken van een huisdieren verzekering van z'n 8 tot 9 euro in de maand
Gebruikersavatar
vvlindavv
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2008 10:48

Re: Nieuwe onderzoekstechniek o.a. voor katten

Bericht door vvlindavv »

Maar een dierenverzekering van zo'n bedrag is toch vaak wanneer je kat 'gezond' is. Neem aan dat wanneer je een verzekering gaat afsluiten voor een kat waar al bekend van is dat 'ie een hartruis heeft, de verzekeringspremie een stuk hoger uitvalt toch?

Wel mooi, zo'n techniek. Ga er trouwens vanuit dat de prijs in de loop van de jaren wel wat naar beneden zal gaan... ;-)
Neem je dromen eens mee de dag in....
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nieuwe onderzoekstechniek o.a. voor katten

Bericht door rieneke »

zo'n verzekering is goed te doen als je een kat hebt, maar bij vijf wordt het een ander verhaal.
ik zou dan 55 euro per maand kwijt zijn.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Nieuwe onderzoekstechniek o.a. voor katten

Bericht door Shaz »

rieneke schreef:zo'n verzekering is goed te doen als je een kat hebt, maar bij vijf wordt het een ander verhaal.
ik zou dan 55 euro per maand kwijt zijn.
En dan moet je nog kijken of het de moeite waard is, er zijn helaas een heleboel standaardbehandelingen die toch niet vergoed worden. Vaak kan je dus beter zelf elke maand geld apart zetten.

Vind het ook behoorlijk prijzig en het hangt dan wel van de overlevingskansen af of je zoiets (nog) laat doen. Maar de prijs zal inderdaad in de loop der jaren wel omlaag gaan.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe onderzoekstechniek o.a. voor katten

Bericht door Kattenbella »

Verzekeren zit er hier niet in gezien deze grote groep, maar ik zou als het nodig is gewoon mijn dier laten behandelen en zien waar het schip strandt. Meestal komt het op zijn pootjes terecht.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe onderzoekstechniek o.a. voor katten

Bericht door oonah »

wel een hoop geld, maar als het beter is doe ik het wel, dan maar weekje boterhammen met choco eten, toch? :grin:
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gesloten