kitten bang voor mij

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Riny
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2008 09:09

kitten bang voor mij

Bericht door Riny »

Hallo, ik zit net op dit forum.
Maandagavond heb ik mijn kitten van 8 weken opgehaald. De eigenares zei dat ze lief en aanhalig is. Nu zit ze steeds onder de bank. Af en toe komt ze te voorschijn en ik laat haar spelen met een hengeltje. Ook gaat ze wel op onderzoek uit in de kamer. Maar zodra ik opsta, schiet ze onder de bank en kruipt in een ver hoekje. Ik laat haar zoveel mogelijk met rust, maar maak me wel wat zorgen. Mijn vorige kitten ( een boerderijkitten, dus geen mensen gewend!) kwam vanaf het begin steeds bij mij liggen. Heeft iemand tips voor mij ? Ik wil haar graag aaien en geruststellen, maar ze wil niet opgepakt worden en ik ga haar natuurlijk niet opjagen en achternazitten. Ik heb een zacht mandje onder de bank gezet, maar daar gaat ze niet in liggen, ze zit echt helemaal in een hoek.De eigenares van de moeder had ook niet een doekje of zo uit het nest, alles was al weg. Ze lag met haar zusje in een emmer, dus ze moet zich wel erg eenzaam voelen hier. Wie helpt mij ????
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: kitten bang voor mij

Bericht door loonsy »

het is allemaal nog wat nieuw voor die kleine... toen onze (nota bene volwassen) kat voor het eerst bij ons kwam heeft hij twee weken onder het bed gebivakkeerd... we gaven hem daar zijn eten en drinken en hebben hem zo veel mogelijk de ruimte gegeven om te wennen aan de omgeving... langzaam kwam hij onder het bed vandaan... eerst snachts als we sliepen en dus rustig waren... steeds vaker... ook overdag...

zolang je er vvoor zorgt dat je katje de tijd krijgt te wennen komt ze vanzelf wel... en net als bij mensen verschillen katten ook heel erg in karakter :)

veel succes..

ps. misschien helpt het om gewoon een zachte lap onder de bank te leggen... als een handoek ofzo... dan kan de kitten zich er achter verstoppen of er wellicht op gaan liggen... wat het wil...
Riny
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2008 09:09

Re: kitten bang voor mij

Bericht door Riny »

Hartelijk dank voor je reactie. Ik zal geduldig zijn. Afwachten dus maar !
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kitten bang voor mij

Bericht door Leonie89 »

ik ben het helemaal eens met mijn voorganger.
heb nog wel wat toe te voegen :)
-laat de kat inderdaad volledig met rust, probeer hem/haar niet te lokken.. als hij/zij je aankijkt of langsloopt of wattanook, praat met een hoog stemmetje en zeg lieve dingen.. katten vinden hoge stemmetjes prettig..
-kijk haar NIET recht in de ogen aan. katten denken dan dat je ze aan wilt vallen.. (heeft heel erg geholpen bij onze benthe!)

geef hem/haar echt de tijd.. kijk na een maand terug hoe het verbeterd is..

succes!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: kitten bang voor mij

Bericht door Shaz »

Ga er lekker bij liggen, op de grond zodat je niet zo groot en indrukwekkend bent. Klets (en zing) veel zodat je kitten aan je stem went. En inderdaad laat het contact vanuit je kitten komen.
Het is nogal een overgang voor zo'n klein beestje en dus een hele natuurlijke reactie. Maar zodra ze weten dat je geen dingen tegen hun wil in doet (zoals toch oppakken en aaien) en dat jij degene met het eten bent komt het vaak wel goed ;-)
groetjes Sharon
Riny
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2008 09:09

Re: kitten bang voor mij

Bericht door Riny »

Wat fijn dat jullie reageren. Dat hoge stemmetje deed ik inderdaad al en......ze is inmiddels in het mandje gaan liggen. Dat recht in de ogen kijken niet goed is, wist ik niet.
Bedankt allemaal voor de tips!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kitten bang voor mij

Bericht door Leonie89 »

ik wist dat ook niet van die ogen.. na een tijdje kan het wel hoor, alleen in het begin niet.. ik heb het ergens op internet gevonden.. stuk over kattenpsychologie.. echt heel interessant.. zo kun je ze veel beter dingen duidelijk maken en de kat begrijpen..
Gebruikersavatar
Kucing
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 apr 2008 03:37
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: kitten bang voor mij

Bericht door Kucing »

Je mag wel recht in de ogen kijken, maar dan moet je af en toe knipogen of je ogen knijpen. Dan voelen ze zich niet aangevallen. Dat doe ik ook bij Micky. Micky knijpt dan ook met zijn ogen terug en is dan heel tevreden.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
opelvectra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jul 2008 20:47

Re: kitten bang voor mij

Bericht door opelvectra »

neem een veter en probeer met haar te spelen,zodat de band wat makkelijker word,ze moet gewoon ff wennen in de grote wereld en vreemde plek
Gebruikersavatar
Marsjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jul 2008 11:16

Re: kitten bang voor mij

Bericht door Marsjie »

Hoi,

Is ze nu al wat meer gewend? Ik had me op een soortgelijke situatie ingesteld toen ik een week geleden Mauw ging halen. Het heeft me verbaasd hoe snel alles is gegaan. Vrijdagmiddag gehaald en weggekropen onder de kast en niet meer gezien. Zaterdagochtend een half uur lopen zoeken, de oudste aan het huilen omdat ze dacht dat ze was weggelopen omdat zij en haar kleine zusje niet rustig genoeg hadden gedaan :-( . Uiteindelijk kwam ze uit zichzelf te voorschijn (is trouwens wel lastig te zien bruin/zwarte kat op bruine vloerbedekking onder een bruine bank :grin: .) Sinds ze tevoorschijn is gekomen is ze niet meer weggedoken en erg nieuwsgierig. Speelt (heel voorzichtig) met de kinderen, met mij niet :lol: en ligt bij me in bed te slapen. Ze loopt sinds twee dagen ook al zelf op het balkon rond! Zal waarschijnlijk een wat avontuurlijker karakter hebben :lol:

Groetjes Marlies
Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kitten bang voor mij

Bericht door Sandra W »

Wat heerlijk dat het zo goed gaat, maar pas je wel op met het balkon :icon_shifty:? Je kunt echt niet voorzichtig genoeg zijn met die kleintjes!

groeten,
Sandra
Riny
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2008 09:09

Re: kitten bang voor mij

Bericht door Riny »

Met mijn poesje gaat het nu al veel beter. Ze heet Ziga en luistert al naar haar naam. Ze ligt nu bij mij op schoot te spinnen :cathappy: , heerlijk !!!!
Ze eet en drinkt goed en heeft haar eerste prik gehad. Ik pak haar elke dag op ( advies van de dierenarts). Dat vindt ze niet leuk, maar ze moet er wel aan wennen. Helaas wil ze haar nagels scherpen aan de bank. Ik heb TWEE krabpalen, maar ze wil ze niet. Ik spuit met de plantenspuit als ze het doet, maar ze blijft de bank gebruiken! Heeft iemand daar misschien een tip voor?????
Verder ben ik hartstikke blij met Ziga en ik vind dat het al heel goed gaat.
Wanneer mag zo'n jong poesje eigenlijk naar buiten? En hoe doe je zoiets? Het lijkt mij doodeng! :shock:
Groetjes,
Riny
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kitten bang voor mij

Bericht door Leonie89 »

Riny schreef:Helaas wil ze haar nagels scherpen aan de bank. Ik heb TWEE krabpalen, maar ze wil ze niet. Ik spuit met de plantenspuit als ze het doet, maar ze blijft de bank gebruiken! Heeft iemand daar misschien een tip voor?????
Verder ben ik hartstikke blij met Ziga en ik vind dat het al heel goed gaat.
Wanneer mag zo'n jong poesje eigenlijk naar buiten? En hoe doe je zoiets? Het lijkt mij doodeng! :shock:
wrijf met haar pootjes over de krabpalen, dan komt haar geurtje aan de krabpaal.. heb je de krabpalen in het zicht staan? wij hadden em eerst in een hoekje van de kamer. dat was blijkbaar een niet belangrijk genoege plek voor onze dame.. die moet in het middelpunt van de belangstelling staan!
en blijf 'nee' zeggen en plantenspuiten. de bank is heel aantrekkelijk, maar ze moet leren wat wel en niet mag..
met naar buiten gaan heb ik weinig ervaring, maar probeer het eerst eens aan een tuigje.. als je uiteindelijk ovr gaat naar zonder tuigje, zorg dan dat ze niet heeft gegeten, dan komt ze eerder terug omdat ze weet dat jij eten hebt.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: kitten bang voor mij

Bericht door Lotte »

Met naar buiten laten gaan kan je het beste nog een tijd wachten.
Ze is nu nog zo jong dat ze nergens gevaar in ziet.
Wacht tot in ieder geval na haar sterilisatie, dan kan ze ook niet zwanger terug komen en dan is ze wat ouder.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Riny
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2008 09:09

Re: kitten bang voor mij

Bericht door Riny »

Hallo,

Alweer bedankt voor de tips. Ja, ik wrijf haar pootjes ook wel over de paal. Die staat werkelijk midden in de kamer. Ze speelt er heel veel mee en op maar haar nagels scherpen, ho maar !!! Ik doe het steeds zelf voor, je lacht je dood.Maar dan komt natuurlijk niet Ziga's geur er aan. Ik blijf natuurlijk proberen. Hou jullie op de hoogte.
Groetjes, Riny
Gesloten