# Aanschaf van een kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
PriscillaSerena
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2008 18:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

# Aanschaf van een kat

Bericht door PriscillaSerena »

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zouden graag een kat willen..we zijn een beetje aangestoken
door het oppassen op de kat van de buurman. We twijfelen echter of het mogelijk is.

We wonen in een appartement van ongeveer 60 m2 met een balkon van 2x4m. Het balkon heeft gedeeltelijk glas als afzetting en gedeeltelijk metalen platen met een raster zodat je er wel doorheen kan kijken. Mijn ouders
hebben 2 honden die wel eens langskomen. Verder hebben we een aquarium die volledig dicht
is. Ook hebben we een hamster, maar daar zou de kat ook niet bij kunnen. De hamster zelf zal er
ook geen last van hebben, hij gaat rustig achter de bouvier van mijn ouders aan :lol: .

Ik werk zelf nu onregelmatige diensten maar vaak ben ik van 06:45-16:30 weg voor mijn werk.
Mijn vriend gaat vaak rond 9:30 weg (en komt dus later thuis).

Verder hebben we op 2 kamers na vinyl? vloerbedekking maar wel met structuur erin (lijkt op parketvloer)
, dus ik denk dat uitglijden geen probleem is.

We denken zelf aan het volgende:
- een kat uit het asiel of verkoop wegens omstandigheden
- leeftijd 6-10 jaar
- moet in vorig huis gewend zijn aan een balkon
- moet gewend zijn aan honden en andere katten (om stress te voorkomen)

verder vraag ik me a in hoeverre ik rekening moet houden met schade die een kat
van deze leeftijd nog aan meubels veroorzaakt. Ik denk dat het in ieder geval per kat verschilt,
maar blijven katten aan de meubels/gordijnen zitten of is dit alleen in de jonge jaren?

Zoeken we een beetje in de goede richting of kunnen we beter een paar jaar wachten tot we
misschien een tuin hebben?

Met vriendelijke groet,

Priscilla
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Aanschaf van een kat

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat een kat zoals je die beschrijft zich prima bij jullie thuis zal voelen, maar hou er wel rekening mee dat binnenkatten in asiels schaars zijn en dat het even kan duren voor je de juiste kat gevonden hebt. Vergeet daarbij ook niet naar oudere of beetje zieke (bijvoorbeeld nierkatten) of gehandicapte katten (bijvoorbeeld 1 oog of 3 poten) te kijken, want die zijn ideaal voor een appartement. Gelukkig voor jullie zitten de asiels in de zomer bomvol, dus is de kans dat jullie de juiste kat vinden nu best groot.

groeten,
Sandra
PriscillaSerena
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2008 18:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aanschaf van een kat

Bericht door PriscillaSerena »

Bedankt voor je reactie!
We willen wel graag de kat laten castreren/steriliseren, is dat (indien het natuurlijk niet al gedaan is) nog
goed te doen op deze leeftijd?

Misschien ook wel nog het vermelden waard; we wonen 7 hoog.
Hier wat foto's van het balkon;

http://priscillaserena.hyves.nl/fotos/259067577/0/M3HP/
http://priscillaserena.hyves.nl/fotos/259067580/0/JdPH/
http://priscillaserena.hyves.nl/fotos/259067578/0/tIaj/
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Aanschaf van een kat

Bericht door Sandra W »

De meeste asiels in Nederland laten standaard zelf hun volwassen katten castreren en steriliseren, dus daar hoef je je waarschijnlijk geen zorgen over te maken. Dit kan zolang ze gezond zijn nog tot hele hoge leeftijd.

Als je in het asiel van Leiden gaat kijken komen de volgende katten waarschijnlijk wel in aanmerking voor jullie: de rood/witte 12 jarige poes Anatolie en de cyperse 12 jarige kater Frank, maar het aanbod wisselt iedere dag, dus het is zeker de moeite waard eens bij ze binnen te lopen.

Mooi balkon trouwens, maar wel even beter afschermen om ongelukken te voorkomen.

groeten,
Sandra
Gesloten