Nieuw poesje keert de wereld om bij introductie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
vincent vrooland
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2008 10:14

Nieuw poesje keert de wereld om bij introductie

Bericht door vincent vrooland »

Ik heb een vraag over de omgekeerde wereld bij de introductie van een nieuw poesje. Dat poesje (redelijk klein en ong 11 maanden oud) vonden we zwanger in de tuin. Nu, een maand verder hebben we haar sinds een week opgenomen en op de eerste dag beviel ze al (van helaas één groot en dood verkeerd liggend kitten). Het poesje is heel lief, aaibaar, zindelijk, mensgericht en speels. Maar... Ik heb al vier katten (twee dames) en je snapt het: wennen geeft het probleem. Maar anders dan normaal. Niet de al aanwezige slaapmutsen zijn het probleem, ze kwamen niet of maar even kijken naar dat poesje in de bench en liepen weer weg. Poesje ligt dan heel rustig maar wel scherp te kijken. En bij het eerste probeersel na het opendoen van de bench vloog het kleine poesje de grootste kater aan (die vluchtte en nu van streek is). Alle elementen zijn aanwezig voor een gelukkige toekomst, bij ons of een ander, behalve die territoriumdrift (of angst om eten te delen?), maar hoe krijg ik die agressiviteit weg? Nu zit ze al een week in twee kamers en beschouwt dat als haar territorium.... De benchtruc nog tig keer herhalen? Ze in een asiel lof elders aten wennen aan andere katten? Of toch vrienden oproepen om een poes in huis te nemen? :edoh:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Nieuw poesje keert de wereld om bij introductie

Bericht door Shaz »

Het is jammer dat je blijkbaar van die goedzakken hebben. Ik denk dat de poes inderdaad aan het uitproberen is, zou ze een flinke tik terug hebben gehad was het misschien wel goed geweest. Heb je het al wel vaker geprobeerd, ook bij de andere katten?
Je moet natuurlijk ook aan de katten denken je al hebt, misschien is het daarom inderdaad beter om een nieuw huisje voor de poes te zoeken, een plekje waar ze alleen is of waar ze wat tegengas krijgt van een kat die daar wel tegen kan.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
vincent vrooland
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2008 10:14

Re: Nieuw poesje keert de wereld om bij introductie

Bericht door vincent vrooland »

Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad al om me heen aan het kijken naar kennissen die misschien een nieuw thuis zouden kunnen geven. maar helaas is het vakantietijd. Dus toch maar even nog blijven proberen. Helaas kan ik het karakter van mijn vier slaapmutsen niet veranderen. Een ervan is inderdaad ook tuinpoes geweest. Maar die kwam niet zo dominant binnen. Ik heb nu de bench even een half uur in een voor de nieuwe kat nieuwe kamer gezet. En weer hetzelfde beeld: de andere katten kwamen even half kijken en deden of er niets aan de hand was dan wel bleven op vier meter afstand zitten staren. En de nieuwkomer? Totaal nergens van onder de indruk.... Of zou het allemaal toch een kwestie van weken zijn...? En als ik haar onder toezicht even loslaat en er ontstaat een knokpartij, zijn dan haar 9en mijn) kansen voorgoed verkeken?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nieuw poesje keert de wereld om bij introductie

Bericht door rieneke »

je hebt het beestje net een week...
ze is net bevallen en haar hormonen gieren denk ik nog door haar lijfje :???:
zet eens een hordeur tussen de kamers van de poes en de kamers van de rest. zo kan ze rustig wennen aan jouw katten zonder risico.
een haakje zodat de deur op een klein kiertje staat is ook goed.
je kan ze dan eten gaan geven in het zicht van elkaar, en ook geurtjes gaan uitwisselen.
een feliway verdamper in het verblijf van de poes kan ook helpen.
maar het aller- allerbelangrijkste is geduld en nog wat geduld.
Gebruikersavatar
vincent vrooland
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2008 10:14

Re: Nieuw poesje keert de wereld om bij introductie

Bericht door vincent vrooland »

Je hebt gelijk met je opmerking over geduld. Als ik maar een goede manier wist. Over die bench heb ik nog niemand gehoord. Het is ook wat lullig om haar in zo'n ijzeren kooi te zien wroeten om er uit te komen waar ze eigenlijk groot gelijk in heeft omdat de andere katten zich gewoon niet laten zien.... Maar ja als ze mijn slaapmutsen het huis uitmept ben ik ook weer ver van huis.
Een hor is te proberen. Het haakje heb ik al aangeschaft, kan er vanavond op. Of een ander idee: aan de lijn zodat ze niet echt kan aanvallen of werkt dat frustrerend en averechts?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nieuw poesje keert de wereld om bij introductie

Bericht door rieneke »

een bench of lijntje vind ik te veel stress en frustratie geven.
laat haar nu eerst maar eens een paar weken op eigen terrein, maar wel zo dat ze zonder verder contact elkaar wel kunnen zien en vooral ruiken.
als je hier de tijd voor neemt heb ik heel goede hoop dat ze jouw katten gaat accepteren.
Gebruikersavatar
vincent vrooland
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2008 10:14

Re: Nieuw poesje keert de wereld om bij introductie

Bericht door vincent vrooland »

Je hebt gelijk. Eerst het haakje proberen en dan de hor. Je hoort ervan.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Nieuw poesje keert de wereld om bij introductie

Bericht door rieneke »

fijn dat je haar de tijd wil geven vincent!
het is niet niks wat ze heeft meegemaakt.
bovendien is ze volop aan het ontzwangeren.
sowieso zou ik ze pas bij elkaar laten als ze is gecastreerd, dat scheelt ook weer een jas in het gedrag.
heb je nog vragen, dan hoor ik ze graag!

iets anders: geef haar ajb wel op bij amivedi, asiel ed.
wie weet zit er nu iemand in zak en as omdat de poes is weggelopen.
laat haar als ze wat is bijgekomen even onder de chiplezer doorhalen bij asiel of dierenarts.

ik hoor graag het verdere verloop!
Gebruikersavatar
vincent vrooland
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2008 10:14

Re: Nieuw poesje keert de wereld om bij introductie

Bericht door vincent vrooland »

Bedankt voor je reactie! En uiteraard heb ik de begin-dingen gedaan. Vorige week vrijdag heb ik haar naar een goede dierenarts gebracht, die constateerde: geen chip, goede gezondheid, baren vrij snel, binnen een week of veertien dagen: dat werd dus twee dagen en ook nog wel van een kitten van 150 gram dat er verkeerd en dus dood uitkwam, telefonisch begeleid door de dierenarts, maar ja, ik heb ook een "gewone"dokter thuis, dus is alles gebeurd wat we konden doen. Op amivedi heb ik gezocht, maar bij mij in de buurt werden (helaas) drie katten vermist waar ze in het geheel niet op leek. Ik zal haar morgen(dinsdag) als gevonden opgeven. Maar die site is geen aanbodsite waar kattenliefhebbers die een nieuwe kat willen ook op kijken. Alle dierenasiels zitten vol, zo leerde navraag. (Ik had haar graag onder een beetje deskundige begeleiding willen leren andere katten te accepteren, maar dat kan natuurlijk niet want nog geen inentingen en geen afwezigheid van vip vastgesteld enzo. Vandaag heeft ze een ontvlooi-middeltje gekregen. En vandaag, ik heb een patio op 1 hoog, heeft ze in een bench, de andere katten weer ontmoet. Het probleem is dat de andere katten de confrontatie ontwijken (behalve één dikke slaapmuts, zelf extuinkat, die gewoon binnen vijftig cm bleef liggen op een kussentje en een andere kant uitkeek). Intussen konden dan de andere katten in de kamer haar geur leren kenne. Maar je snapt het al: ze kwamen niet. Het blijft een raadsel: het ideale katje voor ongeveer iedereen, maar te agressief naar andere katten.... Ik hoop nog steeds dat het eerste, het aardige, over enige tijd het andere verdringt, maar ja daar heb ik dus geen ervaring mee en dus zoek ik de hulpmiddelen. Ik heb begrepen dat het beter was geweest als ze bij haar eerste confrontatie zelf een tikkie terug had gehad, maar ja, dat kwam dus niet. En of dat nou van mij moet komen... Misschien is het wel een rangummer-1-poes, maar ook dan blijft het van belang dat dat rangnummer niet via agressie wordt gehandhaafd... In de voorbeelden op de deze site zie ik trouwens wel veel gelatenheid: als het niet klikt moet je er maar mee leren leven.... Ik zou daar graag iets aan veranderen, want de niet-klik is bij mij de wel-knok.... Zonde van die aardige beestjes!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Nieuw poesje keert de wereld om bij introductie

Bericht door Kattenbella »

Vincent , ik herken veel van haar in mijn Lola. Zij heeft vier kittens gekregen en is vrij snel gesteriliseerd. Ze viel zelfs mij aan en iedereen beet ze. Ze heft een tijd boven gezeten en zit nu in de groep van ongeveer dertig katten. Ze is helemaal thuis.

De bench werkt wel ook al is ze even boos. Verwen haar en laat ze met elkaar kennismaken. Dit meisje heeft ook veel meegemaakt.
Ik hoop dat het gaat lukken en anders misschien mettertijd een goed asiel.
Ik zit hier ook boordevol, maar kan en wil je met tips wel helpen.
Met bachbloesems kan je ook een eind komen.

Succes!

Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten