Losse teken in vacht

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gesloten
Gebruikersavatar
catzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 jul 2008 09:59

Losse teken in vacht

Bericht door catzz »

Hallo allemaal!
Heb sinds kort 2 katten lieve katten en heb al heeeeel veel info op dit forum gelezen.
Nu heb ik zelf een vraag (heb gezocht, maar niet teruggevonden)

Wat doen jullie als jullie een losse teek in de vacht tegenkomen?
Ik vind het een beetje eng om die kapot te knijpen ivm besmetting?
Maar eruit halen en in huis laten vallen....dan kan ie alsnog zowel katten als ons bijten.......
Hopelijk hebben jullie tips?

bedankt......catzzzz
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Re: losse teken in vacht

Bericht door cassie »

Met een tekentang verwijderen en daarna door de wc spoelen. Dit is de beste oplossing. Als je dit te eng om zelf te doen.
vindt dan zou ik dit aan iemand anders vragen.
Gebruikersavatar
catzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 jul 2008 09:59

Re: losse teken in vacht

Bericht door catzz »

Hoi Cassie, dankjewel maar
ik bedoel eigenlijk een teek die nog niet vastzit maar in de vacht rondkruipt.
als de katten buiten zijn geweest, probeer ik ze even te controleren en heb er al een paar keer een teek 'uitgevist' die in de vacht rondkroop. het liefst zou ik die direct kapot maken maar hoe.....?
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: losse teken in vacht

Bericht door tacuma »

Wat het opruimen van teken betreft, ben ik van de gruwelijke aanpak: als ze verwijderd zijn
met de tekentang, pak ik ze daarna met een pincet, en 'cremeer' ze levend boven het vuur.
Dat zal ze leren... :twisted: Zo weet je zeker dat ze het nooit meer zullen doen.
De verkoolde lijkjes gooi ik daarna in de GFTbak.

Pas trouwens wel op met honden: teken zijn tegenwoordig besmet met de Leishmania-parasiet,
die dodelijk kan zijn voor honden. Volgens mijn dierenarts kan deze bacterie bij katten
absoluut geen kwaad.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: losse teken in vacht

Bericht door Boomer »

Wat ik met ze doe is (net als vlooien) in een bakje met water met wat afwasmiddel en daarna door het toilet spoelen. Kleine teken kan je met een vlooienkam vangen, dan lopen ze nog wel los in de vacht.
Wat ik wel hoorde van teken die al vast zitten dat je ze er recht uit moet trekken. Dit in tegenstelling van wat ik jaren geleden geleerd heb (links om losdraaien). Maar zo is het verdoven ook achterhaald, dit mag je absoluut niet meer doen.
Ik moet zeggen dat het voor mij al jaren geleden is dat ik de laatste teek bij mijn hond vond.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Re: losse teken in vacht

Bericht door cassie »

Als ze los zitten dan kun je ze ook voorzichtig uit de vacht halen door ze te grijpen met een pincet. Zorg er dan wel voor dat je de teek niet plet. Daarna kun je of 'humane' methode (spoelen door de wc) of de 'extreme' methode (verbranden) :twisted: om de teek te ruimen. Pas ook op dat de teken jou niet pakken (Ziekte van Lyme, enz.)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: losse teken in vacht

Bericht door Sandra W »

Misschien ben ik wel een beetje vreemd daarin, maar ik vind het dus zielig om een teek (of een mug of vlieg) dood te maken, dus ik zoek dan een plekje om hem weer buiten te kunnen zetten :lol: :lol:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
catzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 jul 2008 09:59

Re: losse teken in vacht

Bericht door catzz »

jee Sandra...dat gaat wel ver.....teken die hier over de vloer komen worden zonder pardon gemold......vind risico dat ze ons zelf te pakken krijgen veels te groot....
mijn zwarte kat heeft nu een teek die zich al heeft volgezogen...jech.....net al eens voorzichtig geprobeerd met tekentang maar dat was nog geen succes......ieeeeeeeeeeeeee.....dalijk nog maar eens gaan proberen.......
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: losse teken in vacht

Bericht door tacuma »

Vliegen, (langpoot)muggen, spinnen e.d. zet ik ook gewoon weer buiten, hoor, maar met
teken heb ik echt geen medelijden, zeker niet omdat ik weet wat ze allemaal over kunnen
brengen, en het dus absoluut geen nuttige insecten zijn. Stel je voor dat diezelfde teek die
ik buiten zou zetten zich zou 'vergrijpen' aan de hond van mijn buren, en die daardoor zou
(kunnen) sterven. Nee, dat roosteren hou ik erin... :twisted:

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gesloten