Te veel eten, te weinig eten of precies genoeg?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
renate-86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jul 2008 20:16

Te veel eten, te weinig eten of precies genoeg?

Bericht door renate-86 »

Hallo allemaal!

Hier ben ik weer met een vraag.

Ik heb een vraag over mijn kittens; Puck en Moortje. ze zijn nu 8,5 week oud en durven steeds meer dingen en proberen steeds meer dingen uit!

Maar nu het volgende; het eten.
Puck en Moortje krijgen het volgende:
's ochtends brokjes; harde brokjes en die lusten ze erg goed.
's Avonds met het avondeten krijgen met z'n 2en een maaltijdzakje van Wiskas. Het probleem is dat ze eigenlijk al in de loop van de middag al beginnen te maauwen omdat ze trek hebben. (Het is natuurlijk ook erg lang als ze om 7 uur s ochtends al wat krijgen en tot 5 uur moeten wachten) Daarom zijn ze ook niet te houden als ik het eten in de bakjes aan het doen ben. Ze schrokken het eten daarom ook erg op.
's Avonds voor als ik naar bed ga (22.00 uur) krijgen ze nog een beetje brokjes, iets minder als in de ochtend.

Is dit zo goed of vinden jullie dat ik iets moet veranderen?
Puck en Moortje groeien erg goed en ze zijn zooooo leuk! :grin:

Groetjes, Renate
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Te veel eten, te weinig eten of precies genoeg?

Bericht door daantje »

Ik denk wel dat het goed is zo, hoor.

Op de verpakking van brokken staat meestal wel hoeveel gram je per dag mag/kan geven. Dat kan je verdelen over meerdere porties (zoals je al doet, 2x) per dag. Je zou het nog over drie keer per dag kunnen verdelen.
Ik zou me wel aan dat aantal grammen houden. En met als extra nog wat Whiskas, dat moet echt wel voldoende zijn ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Te veel eten, te weinig eten of precies genoeg?

Bericht door rieneke »

zulke jonge katjes moeten veel vaker wat kunnen eten.
ik zou zorgen dat er genoeg staat om gedurende de dag te kunnen eten wanneer ze willen.
niet afmeten, ze zijn in de groei en mogen eten zoveel ze lusten

wat voor brokjes geef je ze?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Te veel eten, te weinig eten of precies genoeg?

Bericht door Sandra W »

Mee eens, deze beestjes zijn in de groei en eten dus bergen voedsel, dus zet maar de hele dag kittenbrokjes neer en geef ze 's-morgens en 's-avonds gewoon ieder een zakje Whiskas.

Als ze echt dik gaan worden moet je er wel de rem op zetten, maar nu spelen ze zo veel dan ze bijna niet te zwaar kunnen worden.

groeten,
Sandra
renate-86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jul 2008 20:16

Re: Te veel eten, te weinig eten of precies genoeg?

Bericht door renate-86 »

Ok, bedankt voor jullie reacties!

Ze krijgen brokjes van tompoes met gemengd de brokjes van wishkas (uit zo'n kittenpakket).

Wat ik dus nu ga doen is dat ze heel de dag door brokjes kunnen eten die ze heerlijk vinden en dan s avonds samen een maaltijdzakje van wishkas. Ik wil ze namelijk niet te veel verwennen met het vlees, anders willen ze later misschien ook alleen maar vlees.

Groetjes, Renate
dynamitejane
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2008 22:14

Re: Te veel eten, te weinig eten of precies genoeg?

Bericht door dynamitejane »

ik zit daar momenteel ook mee,maar Tabasco is echt nen veelvraat, ik geef ze samen eten, maar zijn bakje is nog niet leeg of hij duwt Tequila weg van haar bakje en eet eerst dat van haar leeg, die laat zich doen en gaat weg, en dan eet Tabasco zijn eigen bakje verder leeg. ik durf overdag geen eten zetten want hij eet alles op, en als je hem na het eten vastpakt, voel je echt dat hij een gespannen buikje heeft. verder zijn het dikke vrienden hoor, en ze is echt niet boos als hij haar eten opeet, maar ik denk dat hij toch al bijna 400 gram meer weegt als zij en ze zijn nog maar 10 weken
heeft iemand hier ervaring mee?

grtz
Dynamitejane
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Te veel eten, te weinig eten of precies genoeg?

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat je ze apart te eten moet gaan geven, want niet alleen kan je ene katje tekorten oplopen, je andere katje kan een veelvraat worden die maar blijft zeuren om eten en dat is erg vervelend.

groeten,
Sandra
renate-86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jul 2008 20:16

Re: Te veel eten, te weinig eten of precies genoeg?

Bericht door renate-86 »

Ik heb het idee dat mijn katjes ook al wat te zwaar zijn, maar ze eten nu ook weer niet heel de dag door. hebben ze genoeg brokjes op, dan laten ze de rest staan.

Maar donderdag krijgen ze hun 1e inenting en een algeheel onderzoek. Dan zal ik eens vragen wat het beste voor ze is mbt voeding.

Groetjes, Renate
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Te veel eten, te weinig eten of precies genoeg?

Bericht door Maartje »

die 2 van ons ook, Kenji eet zo z'n bakje leeg en loopt naar het andere bakje toe om die verder leeg te eten, nu zetten we ze appart en als Luca klaar is met eten mag Kenji er weer bij maar vaak zet ik het eten even aan de kant en mag Luca llater nog een keer proberen en dan eet ie toch nog wat meer.

Maar ik vraag me ook nog iets af... ik heb nu wiskas stoommaaltijd voor ze maar is dit wel ok voor kittens van bijna 11 weken alweer. Kenji is ook duidelijk voller/dikker dan Luca. Ze krijgen samen 1 zakje, Kenji eet zijn portie makkelijk op en Luca een de helft van zijn portie.

toen ze 8 weken waren woog Kenji 0.950 kg en Luca 0.900 kg we gaan volgende week maandag weer naar de DA en worden dan weer gewogen dus ben benieuwd hoeveel ze dan schelen.

Wat is jullie advies voor natvoer voor kittens van 11 weken? ohja en bij ons bij de dierenwinkels hebben ze helemaal geen kitten "blik"voer :S .

Groetjes Maartje :catani:
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Te veel eten, te weinig eten of precies genoeg?

Bericht door lievelijn »

hallo allemaal,

ik heb gewoon de hele dag door brokjes staan voor onze lieverd. ze krijgt ongeveer 50 gr. brokken ( RC) en ze is nu 1 weken jong. Maar asl ik zie dat ze het al op heeft als wij naar bed gaan doen ik er nog wat bij. dat is tot nu toe maar 1 x voorgekomen. verder ligt er elke morgen nog wat in haar bakje. En natuurlijk krijgt ze af en toe een lekkertje, maar dat zijn er niet meer dan 3 per dag... en ze is super adhd (wat we erg leuk vinden hoor) dus ze komt zeker niks te kort!
ik <3 Vlinder
Gesloten