Quarantainetijd na FELV-vaccinatie?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gesloten
HarryW
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2008 17:51

Quarantainetijd na FELV-vaccinatie?

Bericht door HarryW »

Goedenmiddag,

Betr.: Quarantaineperiode FELV.

Mag ik een vraag kwijt svp? We hebben (op vakantie in Italie) een kitten geadopteerd dat FELV positief blijkt te zijn. De Italiaanse dierenarts heeft voor onze katten in Nederland Leukocell 2 van Pfizer meegegeven. Twee ampullen per kat. Hoeveel quarantaine-tijd moeten we thuis (voor het FELV-poesje) hanteren na toediening van het eerste vaccin aan onze Nederlandse poezen?

Dank en vriendelijke groet,

H. de Wilt
Capelle
provoice@luna.nl
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Quarantainetijd na FELV-vaccinatie?

Bericht door Lotte »

Ik zag dat je je vraag nog een keer had gepost, dus ik zal even reageren.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee en ik ben bang dat het uitblijven van reacties betekend dat niemand hier een antwoord op je vraag weet.
Heb je al geprobeerd je eigen dierenarts hier in Nederland te bellen en met hem of haar te overleggen?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Quarantainetijd na FELV-vaccinatie?

Bericht door Admin »

Beste Harry,

Het is niet aan te raden om een met FeLV besmette kat bij gezonde katten te zetten. Persoonlijk zou ik niet het risico willen lopen dat de gezonde katten besmet raken, aangezien het virus doorgegeven kan worden via lichaamsvloeistoffen, ontlasting en krabben/bijten.

Ook zijn er verschillende afwegingen:

- in welke fase van de ziekte is het kitten?
- de gezonde dieren moeten eerst een bloedonderzoek ondergaan alvorens ingeent te worden en bij alle dieren moeten de (overigens prijzige) entingen jaarlijks herhaald worden
- de ziekte kan tot jaren sluimeren en pas bij verminderde weerstand toeslaan (uit eigen ervaring)

Het beste kun je contact opnemen met je eigen dierenarts en met hem/haar de risico's bespreken en daarna pas een beslissing nemen of het niet beter is om het kitten onder te brengen in een huishouden zonder andere dieren.

Succes.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten