kat loopt steeds weg help!

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
todt
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2008 23:13

kat loopt steeds weg help!

Bericht door todt »

wij hebben een kat die nu iets ouder is als 1 jaar. ze loopt weleens buiten maar de laatste tijs loopt hij erg vaak weg . vorige keer zelfs twee keer op een dag waarvan ik hem een keer uit het asiel moest plukken. wat kan ik nu doen ????
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad lastig, maar als je kat nog niet gecastreerd is kun je daarmee beginnen, dan loopt hij in het voorjaar niet meer zijn hormonen achteraan en wordt hij rustiger en dat scheelt enorm. Verder is in jouw geval chippen en een halsbandje met een adreskokertje (al heeft dat ook nadelen ivm vast komen te zitten) een goed idee, dan heb je hem in ieder geval snel weer terug.

Als hij blijft toch weglopen dan zou je kunnen denken aan afzetting van je tuin of een kattenren of binnenhouden, ook al lijkt dat laatste me in jouw geval geen makkelijk uitvoerbaar idee, aangezien je waarschijnlijk een echte buitenkat hebt die wellicht ongelukkig wordt van binnenblijven.

Gelukkig wordt dit probleem wel vanzelf minder als hij ouder en hopelijk rustiger wordt, want dit valt ook wel onder typisch "pubergedrag".

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door jobey »

Wat misschien ook nog een optie is, om buiten met hem aan een touw door de tuin te laten lopen, als je je tuin misschien niet helemaal af kunt zetten. Mijn oudste komt zo nu en dan ook eens buiten, vooral als het zonnetje lekker schijn. Ze heeft dan een tuigje aan met een lang stuk touw, en ze vermaakt zich wel.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door sandy »

Onze kater is geholpen en die gaat er ook nog steeds vandoor alstie de kans krijgt.
Dat is kater eigen en heeft niks te maken met het feit of hij geholpen is of niet.
Die van ons mag daarom alleen nog maar aan een tuigje naar buiten, daar wennen ze best wel aan hoor.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door jobey »

Een vrouw hier in de flat, die laat de kat uit, net als het een hond is. Dat die even lekker buiten is geweest, lekker even lopen aan een riem. Rondje om de flat vaak en dan gaat ze weer naar binnen. Echt heel leuk om te zien, wil ik ook nog eens proberen
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
marcia1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2008 10:33
Locatie: poortvliet
Contacteer:

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door marcia1987 »

hallo,
het klinkt erg vies maar het was bij ons afgelopen met weglopen toen we bij de poezen boter aan hun pootjes hadden gesmeerd, dit was een tip van mijn oma en hier werkte het erg goed, bij mijn ouders ook maar of het overal helpt???? :icon_shifty:
hier wordt dus elke poes met boter behandeld hihi erg leuk zicht als ze proberen alle 4 de pootjes van de grond te houden ( tegelijk).
hoop dat je hiermee geholpen bent,
groetjes marcia
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door lievelijn »

wat is daar het idee achter? ben gewoon erg nieuwsgierig
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door Seemy »

Ja daar ben ik ook benieuwd naar...

Dan heb je toch ook je bankstel (stof?), stoelen, etc onder de boter of laat het vette afdrukjes zitten??
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
marcia1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2008 10:33
Locatie: poortvliet
Contacteer:

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door marcia1987 »

Seemy schreef:Ja daar ben ik ook benieuwd naar...

Dan heb je toch ook je bankstel (stof?), stoelen, etc onder de boter of laat het vette afdrukjes zitten??
sorry, had er even bij moeten zetten om ze dan in een apart kamertje of de badkamer op te moeten sluiten :oops:
groetjes marcia
een pootje van kitten en tarzan
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door Sandra W »

Maar wat doet die boter dan? Het is altijd leuk om meer van deze huis tuin en keuken middeltjes te leren!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door Umimeis »

Ja, dat met die boter heb ik wel eens vaker gehoord, maar wat daar achter zit weet ik nog steeds niet.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
marcia1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2008 10:33
Locatie: poortvliet
Contacteer:

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door marcia1987 »

de boter zorgt dat ze zich uitbundig gaan wassen want het voelt natuurlijk erg vies, en daardoor zich thuis gaan voelen.
groetjes marcia
een pootje van kitten en tarzan
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door loonsy »

Het idee achter de boter is dat de geur van het huis en de spullen in het huis aan de boter komt te zitten. De kat vind het een zo ergelijk gevoel en vind de boter zo lekker dat hij de boter vlug zal aflikken waarbij de geur van het huis beter wordt beleefd...
Ik geloof er alleen niet zo in, het is lullig voor het beestje, het is rommelig voor je huis en daarnaast leert die kat de geur van het huis vanzelf kennen als je hem of haar lang genoeg binnen houd.
Het gaat er vaak ook alleen om dat het huis naar jou gaat ruiken en niet meer naar andere mensen. Dan kan de kat zijn weg terug vinden.

Is de kat gecastreerd? (uit heb bericht maak ik op dat het een mannetje is) Als dit niet het geval is kan je er van uitgaan dat de kater een territorium heeft tot op 3 Kilometer! in omtrek. Het is dan waarscheinlijk niet het geval dat de kater wegloopt, hij is enkel naar een verder gedeelte van zijn territorium.
ALs het een poes is, dan is het gedrag minder goed te verklaren.

Wat ik vreemd vind is dat je zegt dat de kat twee keer op een dag wegliep? Wat versta je onder weglopen? Dat hij uit de straat gaat? want dat is geen weglopen maar doodnormaal gedrag...

Ben benieuwd hoe het nu gaat. Heb je al een oplossing gevonden?
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door eeke »

marcia1987 schreef:hallo,
het klinkt erg vies maar het was bij ons afgelopen met weglopen toen we bij de poezen boter aan hun pootjes hadden gesmeerd, dit was een tip van mijn oma en hier werkte het erg goed, bij mijn ouders ook maar of het overal helpt???? :icon_shifty:
hier wordt dus elke poes met boter behandeld hihi erg leuk zicht als ze proberen alle 4 de pootjes van de grond te houden ( tegelijk).
hoop dat je hiermee geholpen bent,
groetjes marcia
klopt ik heb dit ook eens gehoord...
je kan t allicht proberen..
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kat loopt steeds weg help!

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk zou ik dit alleen met een kat doen die heel makkelijk is, want de worsteling om boter op de kat te krijgen lijkt me nogal traumatisch bij een toch al schrikachtige kat.

Trouwens bij mijn katten weet ik al wie er helemaal onder de boter komt te zitten en wie niet :lol:.

groeten,
Sandra
Gesloten