Enorme bulten op oren

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Enorme bulten op oren

Bericht door Sandra W »

Bij mij in de straat zit een zwerfkatje die er al een tijdje loopt, maar sinds een paar dagen beginnen er enorme bulten op zijn/haar oren te groeien. Ze zijn zo zwaar dat de oren er helemaal van zijn gaan hangen. Ik kan het katje helaas niet zelf vangen aangezien het een schuw beestje is en de dierenambulance komt niet vanwege de feestdagen. Ik heb afgesproken dat ze (hopelijk) woensdag komen met een vangkooi of vangstok, maar ik ga het in de tussentijd natuurlijk ook zelf proberen om hem/haar te vangen.

Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie wel eens eerder van die enorme bulten op kattenoren gezien? Zou het oormijt kunnen zijn of eerder zo iets als tumoren?

En hebben jullie nog tips om het arme beestje te kunnen vangen. Ik ga op jacht in dikke kleren met handschoenen aan, een badhanddoek om erover heen te gooien en wat eten om te lokken. Alle tips zijn welkom!!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Enorme bulten op oren

Bericht door rieneke »

de ambu komt niet ivm de feestdagen?? dat moet wel een ambu van de dierenbescherming zijn :evil:
heb je geen familielid die graag vist?
met een vangstok gaat het waarschijnlijk niet lukken, een groot net is het handigst.
veel succes sandra!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Enorme bulten op oren

Bericht door Sandra W »

Ja dat is helaas eerder regel dan uitzondering bij deze dierenambulance (dat weet ik nog uit mijn tijd als vrijwilliger bij het bijbehorende dierenasiel) :roll: :???:.

Ik ben net weer wezen "vissen", maar ik zag hem/haar helaas nergens. Er zijn daar namelijk erg veel tuinen, dus ik vrees dat ik toch op de dierenambulance moet wachten (tot woensdag).

Ik ga natuurlijk wel iedere dag even heen met iets lekkers, misschien kan ik het beestje dan paaien zodat het mij vertrouwt en ik het dan hopelijk zonder stress kan vangen. De buurt kijkt helaas ook de andere kant op, dat vind ik echt onbegrijpelijk! Wat is dat toch?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Enorme bulten op oren

Bericht door Sandra W »

Door een flyer-actie van mijn kant is de eigenaar van het arme beestje gelukkig achterhaald en ik kan met grote opluchtig melden dat het diertje reeds onder behandeling bij een dierenarts is. Ze weten niet precies wat het is, waarschijnlijk afbraak door het eigen lichaam van de cellen op de oren, maar er wordt gelukkig wel wat aan gedaan. Slaap ik ook weer lekker vanavond ;-).

groeten,
Sandra

PS: ik had vandaag iemand anders bij de dierenambulance en die was ontzettend behulpzaam en de wagen reed snel voor, dus zo kan het gelukkig ook! :grin:
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Enorme bulten op oren

Bericht door rieneke »

fijn joh, toch weer een zorg minder!
Gebruikersavatar
Shellse
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2007 21:05

Re: Enorme bulten op oren

Bericht door Shellse »

Gaat het om de kat die je op je avatar heb staan? Wat lief dat je je om hem bekommerd...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Enorme bulten op oren

Bericht door Sandra W »

Nee gelukkig heeft deze ex-zwerf/asielkater een heerlijk huis bij een stel jonge mensen en heeft hij helemaal geen last van zijn oor. Dit is een "bloedoor" en dat komt door verwaarloosde oormijt uit zijn zwerftijd, waarbij hij door de jeuk zo erg met zijn kop heeft geschut dat de bloedvaatjes in zijn oor zijn geknapt en het oor is afgestorven en verschrompeld. Het poesje met de enorme bulten heeft er echt hangoren van gekregen en daar is helaas nog geen oplossing voor gevonden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shellse
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2007 21:05

Re: Enorme bulten op oren

Bericht door Shellse »

O dus je bekommerd je wel vaker om zwervertjes....Wat ontzettend goed dat je dat doet zeg!!
Mss zijn het dan toch oorrtumoren, ging het om een lichte kat?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Enorme bulten op oren

Bericht door Sandra W »

Ik ben sinds kort beheerder van een dierenasiel, maar al een tijdje begaan met het lot van (zwerf)katten. Het is een zwarte poes, dus ik denk niet dat het huidkanker is, zoals je wel eens bij witte of lichtrode katten ziet.

groeten,
Sandra
Gesloten