dingen kapotbijten

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gesloten
Gebruikersavatar
evil_cookiemonster
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2008 20:21
Locatie: Antwerpen

dingen kapotbijten

Bericht door evil_cookiemonster »

mijn katje Lizzy is bijna 5 maanden oud. Nu begint ze de laatste weken steeds vaker dingen kapot te bijten. Vooral karton en papier (mijn boeken dus :-( ) vind ik regelmatig kapotgebeten terug, maar ook bijvoorbeeld plastiek is niet veilig voor haar. Na hier wat topics gelezen te hebben, denk ik dat ze misschien haar tandjes aan het wisselen is. Maar ik vond nergens ideetjes om haar bij mijn spullen vandaan te houden. Zijn er bijvoorbeeld kauwspeeltjes (zoals voor honden) die de aandacht van mijn boeken kunnen afleiden? Alle tips zijn welkom want ik weet echt niet meer wat te doen, ik kan toch niet 24u per dag met de plantenspuit achter haar aangaan?? :shock:

groetjes,
Tanya
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: dingen kapotbijten

Bericht door jobey »

ik heb wel een keer een speeltje gezien, die van rubber was, maar ik weet niet of ze daar hun tanden wel in zetten. Het was een rubber soort balletje die elke kant op schoot. Waarschijnlijk wel heel erg vermakelijk voor ze.
Misschien zou je gewoon even af moeten wachten, ik denk dat er niet heel erg veel aan te doen is, behalve duidelijk maken dat het niet kan.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
evil_cookiemonster
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2008 20:21
Locatie: Antwerpen

Re: dingen kapotbijten

Bericht door evil_cookiemonster »

ik probeer haar inderdaad nu al elke keer duidelijk te maken dat het niet mag, maar zo langzaam aan begint zelfs de plantenspuit geen uitwerking meer te hebben :shock:
ondertussen wordt het enkel maar erger, het is echt een klein monstertje aan het worden :???:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: dingen kapotbijten

Bericht door Sandra W »

Gelukkig is het maar een fase, want ze begint nu van kittentje puber te worden en die zijn nu eenmaal druk en soms lastig ;-). Dit kan nog wel eventjes zo duren tot ze ongeveer 1 jaar oud zijn, daarna worden ze meestal vanzelf wat rustiger en minder speels. Ik denk dus niet dat het door het tanden wisselen komt, want daar hebben ze meestal geen last van, maar gewoon door een heleboel energie en speelsheid.

Het heeft dus geen enkele nut om de hele dag achter je kat aan te rennen met een plantenspuit, want ze doet eigenlijk niets verkeerd (het is gewoon de natuur) en ze kan echt de link niet leggen tussen alles wat zij doet en jij niet goed vindt. Kies alleen die dingen uit die echt verkeerd of gevaarlijk zijn (bijvoorbeeld in je electriciteitskabels bijten) en gebruik daarbij de plantenspuit of klap in je handen en ze duidelijk NEE (dit werkt vaker beter).

Verder wordt een kat ook vaak rustiger van sterilisatie/castratie (vanaf 6 à 7 maanden), naar buiten gaan om energie kwijt te kunnen (als dat verkeerstechnisch mogelijk is en pas na sterilisatie ivm onverwacht zwanger worden), binnenshuis veel (laten) spelen met verschillende soorten speeltjes of een speelkameraadje erbij (maar dat moet je natuurlijk wel willen).

Wat betreft je electrciteitskabels kun je in doe-het-zelf-winkels van die buizen kopen om alles erin te stoppen of een handdoek er om heen wikkelen en dit vast zetten met tape, dan loopt ze in ieder geval geen gevaar. Je boeken kun je maar beter tijdelijk op een plaats leggen waar ze niet bij kan, want die zullen helaas nog wel een tijdje heel interessant blijven.

groeten,
Sandra
Gesloten