Groot probleem met moederpoes en kitten

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door sandy »

Arme Minou :-( Krijgt ze geen pijnstilling? En anders is vragen of je geen andere kan krijgen als ze wel krijgt.
Tolfedine is een hele goeie pijnstiller is voor zulke gevallen. Ik heb daar in elk geval wel goeie ervaring mee.
Wat fijn dat Mierke zo goed gaat en wat heerlijk dat ze tussen jullie in slaapt :grin:
Als het zo goed blijft gaan mag je het wel zonnig inzien denk ik :smile:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Minoutje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:12

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Minoutje »

Nog een update'je...
Mierke doet het geweldig, ze weegt nu al 266 gr.
Kaka lukt ook al heel goed ondertussen.
Het is een echt genot om haar te hebben !

Minou is weer een heel ander verhaal... Ze is gisterenochtend ongelukkig van een bed gestapt en is beginnen brullen en krijsen van de pijn.
Ze lag onmiddellijk in haar eigen uitwerpselen. Tom is er gelijk mee naar de dierenarts gereden en daar heeft ze kalmeringspilletjes gekregen en we moesten ze in een afgesloten kamer zetten samen met haar kattenbak en eten en drinken.
Dit werkte dus totaal niet, ze had nog meer stress omdat ze niet bij ons kon zijn, heel zielig allemaal.
Toen ik de eerste keer ging kijken lag ze op de grond weeral in haar eigen uitwerpselen. De tweede keer lag ze in haar kattenbak en kon er niet meer uit. Probleem is dat ze zodanig wild was van de pijn dat we er totaal niet bij konden.
Uiteindelijk is ze er toch uitgeraakt en is ze ontsnapt naar beneden bij ons.
Ze heeft de hele avond gebruld van de pijn. Het ging echt door merg en been. Het was op een gegeven moment zelfs zo erg dat we met heel veel pijn in het hart besloten dat dit toch geen leven is voor haar en wilden haar uit haar ongelofelijke lijden verlossen.

De dierenarts zei dat dit nog niet nodig was, dat ze gewoon ongelooflijk kleinzerig is. Wij kennen onze poes natuurlijk veel beter dan dat en weten dat ze totaal niet kleinzerig is, integendeel zelfs ! Maar toch, we hebben een veel sterker kalmeringsmiddel gekregen en toen is het een heel klein beetje beginnen beteren.
Ze mocht ook totaal niet staan of lopen maar maak dat je poes maar eens wijs !
Gisterenavond laat is ze dan in haar mandje voor naar de dierenarts te gaan gaan liggen, dit hebben we dan gesloten omdat ze dan toch niet kan gaan lopen. Ze is daar redelijk rustig blijven in liggen tot deze ochtend.

Vandaag is ze wel veel rustiger maar ze eet of drinkt niet. Ze plast of poept ook niet.
Haar pootje onderaan (aan het voetje) staat nu ook helemaal gezwollen en haar teentjes zijn 3 keer zo dik als normaal.
We beginnen te vrezen dat ze dit ook gebroken heeft met dat valletje van gisterenochtend, en dat ze daardoor zoveel pijn had.
Haar pootje gloeit ook enorm, we proberen dit af te koelen door er koude washandjes op te leggen.
Probleem is dat we haar geen pilletje kunnen geven aangezien ze niet wil eten. Zelfs verse kip (haar lievelingskostje) wil ze niet...
We zijn echt ten einde raad en krijgen niet echt veel steun van de dierenartsen hier.
Ze hebben er gisterenochtend zelfs niet eens naar gekeken ! Gewoon het advies gegeven om ze af te zonderen en er niet te veel naar te gaan kijken !!!
Ons hart breekt gewoon door te zien hoeveel pijn zij momenteel heeft...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Sandra W »

Ik ben blij dat alles met het kleintje goed gaat, maar dat van mammapoes klinkt niet best. Jammer dat de dierenartsen bij jullie niet erg meewerken, want ze hadden haar gewoon een spuitje met pijnstiller kunnen geven, maar ja, daar is nu even niets aan te doen.

Het is nu echt belangrijk voor haar genezingsproces en haar rust dat ze dat pijnstillende pilletje toch binnen krijgt. Bij mijn eigen poesje is dat ook een drama (dat is waarschijnlijk net zo'n felle tante als die van jullie). Ik krijg daar dus ook niet gewoon een pilletje in.

Wat je het beste kunt doen is een grote badhanddoek over haar heen gooien en haar daar razendsnel in wikkelen (wel oppassen natuurlijk voor haar pootje), zodat ze echt geen kant meer opkan. Je houdt haar dan stevig vast en iemand anders doen haar koppie naar achter met haar bekkie wijd open en gooit het pilletje diep in haar keel (je kunt het pilletje ook in een stukje eten doen). Je doet dan haar bekkie dicht en je houdt hem dicht totdat ze geslikt heeft. Je kunt het slikken stimuleren door over haar keeltje te wrijven, dit wekt het slikrefex op. Wel even goed kijken of ze doorgeslikt heeft, want veel katten verstoppen het onder hun tong en spugen het daarna gewoon weer uit.

Ik hoop dat dit lukt en dat ze zo haar pilletjes wel binnenkrijgt. Trouwens dat van haar pootje klinkt echt niet goed, dat kan inderdaad gebroken zijn. Ik weet niet of er nu verband om zit, maar als dat zo is en ze heeft van die dikke teentjes dan kan het verband ook te strak zitten. Misschien kun je het wat losser maken. Als ze geen verband om heeft kun je er zelf een natte theedoek omheen doen en vastzetten, dat gaat ook de zwelling tegen. Ze moet inderdaad rust met haar pootje hebben dus het is inderdaad geen gek idee om haar in het reismandje te doen, zolang ze daar maar geen extra stress van krijgt.

Verder zou ik gewoon weer naar de dierenarts met haar gaan als het niet beter wordt, laat ze maar denken "gekke Nederlanders/Belgen" ;-). Sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door sandy »

Dat klinkt heel ernstig..ik hoop dat de adviezen van Sandra toe te passen zijn voor haar.
Jammer dat jullie geen arts hier kunnen raadplegen hierover, heel veel sterkte :-(
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Minoutje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:12

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Minoutje »

Hoi allemaal,
Mierke doet het ondertussen nog steeds geweldig, alles verloopt prima.
Ze is nu 3 weken sinds donderdag. Weegt 373 gr en gaat sinds gisteren op de kattenbak.
Ze kan er wel nog niet zelfstandig in omdat ze nog een beetje te klein is maar ik zet ze erin als ze wakker is geworden en na haar eten.
En het lukt prima !

Minou is nog steeds niet goed, ze overleeft op ongeveer 1 sneetje ham per dag.
Het is echt nog gewoon vel over been. We zijn er ook achtergekomen dat ze totaal geen gevoel meer heeft in haar onderpootje.
Ze is ook echt boos op dat pootje, ze blijft maar heel erg kwaad bijten in haar voetje.
Aangezien de dierenarts nu niet open is zullen we moeten wachten tot maandag om te kunnen gaan.
Onze vrees is dat ze haar pootje uiteindelijk toch nog zullen moeten afzetten...
Weten jullie of ze daar goed mee omkunnen, zo met 3 pootjes ?

Groetjes en prettig weekend,
Joke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Sandra W »

Ach arme poes, het wordt maar erger en erger voor haar :cry:!

Wat betreft dat eten moet ik je helaas melden dat dat echt heel te weinig is. Ze is nu niet alleen ondervoed, maar ze kan hierdoor ook serieueze leververvetting krijgen (aangezien er bijna geen voedingsstoffen door haar lever gaan blijven alleen de vetten in de lever achter en richten daar grote schade aan). Ze is nu zo misselijk dat ze letterlijk niet meer kan eten ook al wil ze het wel en zo hongert ze zichzelf langzaam dood.

Ze moet dus nu echt gedwangvoerd worden, maar dat zal wel erg lastig zijn als ze nog steeds zo fel is, maar toch moet je het proberen, want anders gaat ze dood. Je kunt haar in een grote handdoek wikkelen en haar tussen je kniëen vaszetten (en haar zo naar beneden drukken). Je doet dan haar koppie omhoog en met een grote injectiespuit zonder naald spuit je steeds kleine beetjes gepureerde kattenblikvoer verdund met water (bijvoorbeeld mousse van Gourmet) naar binnen en je doet haar bekkie dicht zodat ze het naar binnen moet slikken. Zo probeer je twee keer per dag 5 à 6 spuiten naar binnen te krijgen.

Eigenlijk geeft ze nu ook dringend een voedingssonde, een eetlustopwekkende injectie, een infuus voor vocht en misselijkheidsonderdrukkende injectie van de dierenarts nodig, dus je kunt het beste naar een weekenddierenarts gaan en als dat niet lukt moet je hier echt maandagochtend naar toe gaan voor het te laat is. Ik wil je niet laten schrikken, maar dit soort dingen kunnen helaas heel erg snel gaan.

Over het pootje heb ik gelukkig beter nieuws: katten kunnen uitstekend leven, rennen, springen en klauteren in bomen op drie poten, als ze er eenmaal aan gewend zijn, dus dat is gelukkig niet zo'n ramp. Het hangt er wel een beetje van af of het een voor- of achterpoot is, want een achterpoot missen is makkelijker om aan te wennen, vanwege het evenwicht.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik wacht in spanning naar het verdere verloop (en hopelijk snel beter nieuws).

groeten,
Sandra
Minoutje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:12

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Minoutje »

bedankt voor je advies.
Ik heb je raad al gelijk opgevolgd en heb haar echt geforceerd om te eten zo.
Maandag gaan we toch nog eens naar de dierenarts ook hoor.

Nu ben ik ook juist tot de constatie gekomen dat Mierke vlooien heeft.
Hoe kan dit ? Ze zijn allebei nog niet buiten geweest sinds de geboorte. En Minou heeft een nieuw vlooienbandje aan.
Vraag is nu of ik Mierke al mag behandelen tegen die vlooien, en met welk middel ?

Alvast bedankt !
Groetjes,
Joke
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door rieneke »

je mag frontline spray gebruiken.
even sprayen op een washandje, en daar de kleine goed mee inwrijven.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Sandra W »

Ik ben blij te lezen dat Minou wat heeft gegeten en ik duim voor je dat je op tijd bent en dat ze er weer helemaal bovenop komt! Laat je maandag vooral niet wegsturen bij de dierenarts en sta erop dat hij jullie kat alle zorg geeft die het nu zo hard nodig heeft, want hij klinkt me helaas wat laks in de oren.

Wat betreft de vlooien: ik denk dat jullie kittentje vlooien heeft gekregen via haar moeder en het maakt daarbij helaas niet uit of die buiten is geweest of niet, want de vlooieneitjes die ze al veel eerder heeft meegenomen beginnen nu gewoon uit te komen. Die zitten helaas overal in huis, in de vloerbedekking, de bank, de kussens, de kattenmandjes enz.

Je kunt dan nu ook niet veel anders doen dat goed stofzuigen en met een vlooienspray alles in huis behandelen. Je kunt ook het nestje van het kittentje ermee behandelen, maar pas op dat ze niets binnenkrijgt, want dan kan ze vergiftigd raken. Je moet haar dus echt even weghalen en het mandje erna even buitenzetten.

Vlooienbandjes zijn helaas een verouderd middel en de meeste soorten vlooien zijn er nu resisent tegen, dus je kunt beter vlooienpipetjes voor ze kopen. Je kunt de moederpoes daar al gelijk mee behandelen en het kittentje al vanaf dat ze 4 tot 6 weken oud is (bij dringende gevallen bij 4 weken, want anders kan ze leeggezogen worden door de vlooien en loopt ze wellicht bloedarmoede op en anders vanaf 6 weken).

Ik vind zelf de merken Stronghold (vanaf 4-6 weken) en Advantage (vanaf 8 weken) hele goede vlooienmiddelen, vooral Stronghold (de roze verpakking voor kittens en slanke katten) is erg goed, want dat helpt tegelijkertijd ook tegen bijna alle wormen (behalve lintwormen) en tegen (oor)mijt.

Je moet namelijk je kittentje ook vanaf zo'n 4 weken ontwormen en daarbij een heel schema aflopen, want ieder kittentje krijgt ongemerkt wormen mee via de moederpoes en dat is slecht voor hun groei en ontwikkeling. Met Stronghold kun je dus in 1 keer ontvlooien en ontwormen dus dat is erg handig. Op de verpakking staat het schema vermeld en ook hoeveel je mag leegknijpen (bijvoorbeeld bij kittens een half pipetje). De dierenarts verkoopt Stronghold en Advantage en die kan ook uitleggen hoe het werkt. Dus daar kun je het mooi maandag meenemen als je er toch bent. De dierenwinkels verkopen het helaas niet, die hebben andere merken die iets minder goed zijn. Koop geen Frontlinepipetjes, want dat werkt helaas niet meer tegen alle vlooien, de stray kun je nog wel gebruiken voor de omgeving.

Het is overigens heel eenvoudig om een pipetje achter in hun nek leeg te knijpen en zelf bij felle katten lukt dat heel goed. Je moet wel even wachten tot de vacht droog is voordat je haar gaat aaien, want anders komt het op de rest van de vacht en kan ze het oplikken. Ook mag de moederpoes het kittentje even niet likken, maar volgens mij houden jullie ze nu gescheiden, dus dat scheelt weer. Bij het kittentje moet je extra goed opletten bij het koppie, maar dat spreekt natuurlijk voor zich.

Ik hoop dat dit helpt en als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het heel graag!

groeten,
Sandra
Minoutje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:12

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Minoutje »

Bedankt voor de raad !
Ik zal het maandag gelijk vragen, hopelijk hebben ze het hier ook.

Minoutje heeft trouwens vanavond nog flink gegeten, weliswaar rauw lamsvlees maar toch heeft ze redelijk wat binnen.
Ze is vandaag ook al een heel stuk alerter, ze ligt wel nog bijna een hele dag op dezelfde plek maar ze keek wel actief rond.
Ze is deze middag zelfs eens in Mierke haar nestje gaan liggen. Mierke lag er ook nog in maar uit veiligheidsoverwegingen hebben we Minou er toch uitgehaald. Het is toch niet echt te betrouwen, mocht Mierke toevallig ergens gaan liggen zijn waar het Minou pijn deed zou ze misschien kunnen uitgevallen zijn tegen haar. En dat is nu echt wel het laatste wat we er nog bij kunnen hebben...
Maar toch vonden we het een goed teken dat ze er alweer een beetje naar kijkt !

Ik wil jullie toch nog eens bedanken voor alle wijze raad die ik al gekregen heb van jullie, ik geraak er toch een heel eind mee hoor.
Als we het dan van de dierenarts niet krijgen ben ik toch blij dat ik op deze wijze toch nog een stuk wijzer kan worden.

Groetjes uit het hele warme Ibiza,
Joke
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door sandy »

Wat fijn dat het nou wat beter gaat met Minou, hopelijk zet die trend zich door en is het ergste voorbij voor dat arm diertje :???:
Rauw is trouwens het beste wat je een kat kan geven dus mooi dat ze dat wel eet :grin:
Blij goeie berichten te lezen :smile:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Minoutje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:12

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Minoutje »

We zijn deze avond met Minou naar de dierenarts geweest.
Al bij al valt het nog reuze mee...
Ze hebben een foto genomen van haar pootje en haar breuk is bijna volledig hersteld, dat was al 1 goed nieuwtje.
Goed is ook dat haar onderpootje niet afgestorven is maar ze zit met een hele grote infectie op de spieren van haar achterpoten.
Vandaar die 2 grote bulten op haar heup. Die zijn blijkbaar gevuld met etter. Nu hebben we hele sterke antibiotica gekregen om die infectie tegen te gaan.
Binnen 10 dagen moeten we dan terug gaan en als die etter er dan nog zit moet ze onder verdoving om die etter eruit te trekken.
Vandaar dat ze dus niet loopt, haar spieren zitten volledig geklemd door die ontsteking. Het brengt ook heel veel pijn voort...
Dus volgens de dierenarts zou het nu toch wel heel snel moeten gaan beteren.

We hebben ook eten gevonden dat ze heel lekker vindt, het is wel kittenvoeding : gourmet paté.
Het is in alle geval toch weer eten hé !
Ze moet wel weer serieus bijkomen want ze staat veel te mager volgens de dierenarts.

Mierke heeft trouwens ook een beetje van die paté gegeten deze middag en ze genoot ervan...
Zij doet het heel erg goed, het is echt een heel lief poesje. De kattenbak heeft ze volledig onder de knie, gemakkelijk toch wel hoor !

We hebben ook frontline meegekregen voor de vlooien en een ontwormingsmiddel ook.
Stronghold kennen ze hier blijkbaar nog niet.

Dus het was een toch wel positieve dag ! Gelukkig moet er geen pootje afgezet worden... :grin:

Bedankt voor alle steun en goede raad en we houden jullie zeker op de hoogte !

Groetjes,
Joke
Minoutje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:12

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Minoutje »

Ik heb nog 1 klein vraagje... :eeh:
Ik ben hier aan het googlen om een leesbare gebruiksaanwijzing te vinden over Frontline Combo pipetjes en Frontline spray.
Ik vind allerhande verschillende antwoorden, volgens de ene kan ik Frontline spray al gebruiken bij kittens vanaf 2 dagen.
Gewoon volledig inspuiten (wel opletten van het kopje natuurlijk) en zeker geen pipet gebruiken onder de 8 weken.
Volgens de ander mag ik absoluut geen spray gebruiken omdat iemand op één of ander forum zei dat haar poes daarvan gestorven is door vergiftiging.
De dierenarts zei dat we 1/3 van zo'n pipet mochten gebruiken en die spray voor de zetels.

Wat nu ??? Wie te geloven ??? Aangezien ik al de hele tijd zo'n goede raad van jullie gekregen heb zal ik maar afgaan op wat jullie schrijven...

Groetjes,
Joke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Sandra W »

Wat een heerlijk nieuws zeg, wat zullen jullie opgelucht zijn :grin:. Alleen nu maar hopen dat die pijnlijke ontsteking snel minder wordt. Lukt het jullie een beetje om de antibiotica aan haar te geven of is ze niet meer zo fel nu ze zo verzwakt is?

Wat betreft die kittenpaté kan ik je gelukkig melden dat dat uitstekend geschikt voor haar is, want kittenvoedsel zit extra vol met bouwstoffen en het wordt daarom ook vaak aan zwangere of zieke volwassen katten gegeven. Het is voor gezonde volwassen katten een echte dikmaker, maar dat is bij jullie magere katje juist enorm goed. Gewoon blijven geven dus totdat ze weer lekker op gewicht is.

Dat verhaal van Frontline is inderdaad erg tegenstrijdig. Ik weet in ieder geval dat je de spray gelijk heel goed voor de omgeving en het nestje kunt gebruiken en als je de methode die Rieneke voorstelde gebruikt voor het kittentje zelf (dus spuiten op een washandje en haar daarmee voorzichtig inwrijven) dan kun je dit zonder vergiftigingsgevaar doen. Het risico zit namelijk in het per ongeluk toch spuiten in haar gezichtje, omdat ze zo'n klein lijfje heeft en er best een grote straal uitkomt.

De pipetjes kun je nu nog niet voor haar gebruiken, want dat is inderdaad pas vanaf 8 weken, maar als het zover is dan zou ik wel overstappen op 1/3 pipetje ipv spray, want die werken beter en zijn handiger. De moederpoes kun je natuurlijk wel direct met een pipetje behandelen.

Ik ben trouwens enorm nieuwsgierig geworden naar je katjes. Het zou leuk zijn als we ze een keertje op dit forum konden bewonderen (hint, hint ;-)).

groeten,
Sandra
Minoutje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 apr 2008 17:12

Re: Groot probleem met moederpoes en kitten

Bericht door Minoutje »

Bedankt voor de tips !
Ik zal zeker eens een recente foto hierop plaatsen maar ondertussen kan je al eens gaan kijken op mijn blog.
Daar staan foto's op van bij de geboorte, er staat ook een filmpje bij van toen Mierke net geboren was.
Kijk eens naar : http://www.bloggen.be/tomjokeemma" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes,
Joke
Gesloten