ace plast op bed

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gesloten
tammy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2008 12:06

ace plast op bed

Bericht door tammy »

beste mensen
ben sinds juist getelt een week de trotse eigenaares van ace een heel lief katje van 8weken oud nu.
het is een super lief katje was ook al zuiver en nadat ik haar haar kattebak had laten zien gaat ze daar netjes op heb nog geen plasjes of strontjes in huis gevonden.
vrijdag ochtend werd ik wakker en ondekte ik een natte plek op mijn deken die heb ik dus afgehaalt en gewassen het deken trouwens ook.
zaterdag ben ik om een u of 1 opgestaan om haar op haar kattebak te zetten omdat ik dacht dat ze mss snachts zou vergeten waar die staat daar heeft ze niks op gedaan toen ik wakker werd had ze dus weer op het deken aan mijn voetten een verassing nagelaten maar deze keer was het geen plas maar het was persies diaree heel raar want in haar kattebak zijn het gewoon strontjes dus ik dacht dat ze mss wat ziek was en dan kunnen zo dingen dus gebeuren dacht ik.
heb ik heel die handel dus weer gewassen en een ander deken op mijn bed gelegt zodat de geur voor haar weg zou zijn.
gisteren nacht ben ik tot 3u wakker gebeleven omdat ik toch eens wou zien wat ze nu jusit doet of ze het mss in haar slaap zou doen aangezien ze nog zo jong is.
had haar weer op haar katte bak gezet rond een u of twaalf maar ze moest nisk doen dus hebben we wat zitten snoezelen op bed en ze lagt zicht al spinnent neer op mijn buik op het deken en jawel hoor mevrouw ledigde haar blaas.
ik weet niet waarom ze dit doet.
ze voelt zich hier toch al wat thus krijgt veel aandacht omdat ik voorlopig een tijd thus iben wegens ziekte.
de dierenarst zegt dat ik haar beter appart laat slapen maar dan weent ze de hele nacht ook moet ik haardan in de keuken zetten omdat de plofonds hier niet helemaal dicht zijn en het gehuil dan heel hard te horen is.
zou er geen manier bestaan dat ik haar dit kan afleren zodat ze toch nog bij mijn op de kamer kan slapen.
toen ik haar dat zag doen gisteren nacht heb ik haar wel met haar snuit er eens ingeduwt ale ja niet ingeduwt maar toch lichtjes en gezegt nee mag niet en haar op haar bak gezet en de slaapkamer dicht gelaten geweent heeft ze toen niet omdat ze ook best wel wat geschrokken was denk ik omdat ik wat bruter was dan ik normaal gezien was.
maar dat straffen heeftdat welk zin nu ben ik aan het twijfelen zou ik het vanavond nog eens proberen mss dat de straf wel heeft gewerkt of zou ik haar toch beter een andere slaapplaats geven.
vind het echt heel jammer het is een heerlijke kat heel lief en gehoorzaam zeg maar de perfecte kat ben ook helemaal verliefd op haar en kan uren met haar snoezelen nu zeggen ze dat ik haar mss teveel aandacht geef dat kan ik moeilijk geloven in mijn jeugd heb ik altijd meerder katten gehad en daar ging ik net zo mee om en daar zijn nooit problemen geweest

zou iemand me mss wat raad kunnen geven wat ik zou kunnen doen hieraan
Gebruikersavatar
AnitaGinger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2008 14:50
Locatie: Breda

Re: ace plast op bed

Bericht door AnitaGinger »

Beste Tammy,

Een van mijn katten had als kitten ook diezelfde lugubere gewoonte. Ik heb haar letterlijk en figuurlijk een paar keer met haar neus erdoor gewreven en op de kattenbak gezet. Best boos was ik. Ze had ook een bepaald plekje in de gang op het tapijt waar ze telkens gaat zitten. Daar heb ik een complete fles au de cologne overheen gegoten. Stinken.......maar ze ging daar niet meer zitten.
Telkens aanpakken en consequent zijn helpt het beste.
Wat heel goed werkt bij ons is de plantenspuit. Geef haar te kennen wanneer ze iets doet wat niet mag dat ze wordt natgespoten met de plantenspuit. Wanneer ze haar behoefte doet op de kattenbak beloon haar dan ook. Zorg ook dat de bak schoon is, een kat houd er ook niet van om op een vieze bak te moeten.

Ik hoop dat het helpt.

Groetjes en succes. Anita
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: ace plast op bed

Bericht door Sandra W »

Hoe is het toch mogelijk dat die truc van de neus door de urine halen nog steeds wordt toegepast :shock:? Dit is echt het domste wat je kunt doen, want het is een straf die de kat totaal niet begrijpt (die legt het verband echt niet met het ongewenst plassen) en het is ook nog eens bijzonder onaangenaam voor een schoon beestje als een poes! Niet meer doen dus, je maakt het alleen maar erger mee!

En dit geldt ook voor andere manieren van straffen, want een kat reageert daar totaal niet goed op. Van een plantenspuit ben ik ook geen echte fan, maar het schijnt soms wel te werken. Er is een topic ("plassen en sproeien op ongewenste plekken", helemaal bovenaan) dat vol staat met tips en adviezen die veel beter werken. Ik hoop dat je daar iets aan hebt. Ik ken helaas je probleem uit eigen ervaring, dus ik weet dat je er echt gek van kunt worden, want ik had ook een bedplasser. Zij mag nu dus helaas niet meer in de slaapkamer komen. Ik wens je dus veel sterkte met je lastige probleem.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
AnitaGinger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2008 14:50
Locatie: Breda

Re: ace plast op bed

Bericht door AnitaGinger »

Sandra ik begrijp dat het geen goed plan is om haar er met haar neusje door te wrijven daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb het ook niet meer toe hoeven passen bij alle 5 de andere katten die erbij gekomen zijn nadien. Ik zal het overigens ook niet meer doen nu ik jouw verhaal gezien heb.
Maar...
De plantenspuit werkt zeer zeker goed en daarnaast is het een must om te zorgen dat het beestje niet meer op dat bed plast anders mag het beestje straks ook niet meer bij haar baasje slapen net als jou kat omdat je ze niet meer kan vertrouwen.
Je kunt gewoon niet alles toelaten van je huisdier hoe lief ze ook zijn. Een kat is en blijft een dier wat consequent opgevoed moet worden net als een kind.
Ik heb hier 5 katten die allen naar hun naam luisteren en ook weten dat wanneer wij gaan slapen hun ook naar boven moeten en wanneer wij weg moeten hoeven we maar in ons handen te klappen en te roepen dan gaat het hele stel netjes naar hun kamer. (ze hebben bij ons een eigen kamer).
Dit is een gevolg van jarenlang dezelfde consequentie erin houden.

Maar ik denk dat die kleine kat gewoon haar broertjes / zusjes / moeder mist. Ze is nog zo klein en snapt totaal niet wat er allemaal met haar gebeurt. Ze is plotsklaps van haar moeder weggehaald waar ze toch zo graag bij was en nu moet ze het ineens in zo'n grote mensenwereld redden het arme kleine schaap.
Dus pak haar inderdaad nog even niet te hard aan maar wel consequent. Vindt je de plantenspuit een goed idee, spuit een klein straaltje.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: ace plast op bed

Bericht door Shaz »

Ik weet niet wat dat is met die dekens. Wij hebben ook twee katten gehad die dit als kitten deden, het gekke is dat het over was toen ze eenmaal volwassen waren. De enige oplossing is naar mijn idee om je kitten niet meer bij je te laten slapen, zo voorkom je dat het een gewoonte wordt. En mijn ervaring is dat je dan na een tijd de slaapkamerdeur rustig open kan laten staan omdat ze het dan niet meer doen. Whoopy deed dit bijvoorbeeld ook als kitten en die laten we nu rustig een nacht bij ons slapen. Ik ben niet zo voor het straffen met een plantenspuit in deze situatie, je maakt zo van een hele veilige situatie een onveilige situatie en de kat zal hoogstwaarschijnlijk niet snappen dat je het doet om het plassen. De plantenspuit gebruik ik alleen voor als ze aan de planten zitten of op het aanrecht springen, dat soort situaties.
groetjes Sharon
Gesloten