Mijn poes oorzaak van ruziende zusjes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gesloten
Margriet
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2008 13:57

Mijn poes oorzaak van ruziende zusjes

Bericht door Margriet »

Hallo!

Ik kan niet achterhalen of mijn vraag al eerder is behandeld, dus ik maak er maar een nieuw onderwerp van.

Sinds een paar maanden zijn mijn poes Doris en ik bij mijn vriend in getrokken. Onze buurvrouw heeft ook twee poezen en dat zijn zusjes. Deze zusjes waren altijd zeer hecht, deden elkaar niet kwaad en konden zeer goed met elkaar opschieten.
Maar dit is veranderd sinds ze mijn poes Doris op de galerij hebben ontmoet. Het was een korte ontmoeting tussen mijn poes (heel bang) en de twee zusjes (nog banger) en sinsdien leven de zusjes op voet van oorlog met elkaar. Eén van de twee valt de ander voortdurend aan en een goede sfeer is ver te zoeken. Mijn buurvrouw is hopeloos en verdrietig, omdat ze haar poezen niet meer herkent. De dierenarts vermoedt een territoriummachtstrijd onder de zusjes en heeft ze homeopatische rustgevers voorgeschreven, maar dit helpt maar matig. Ook mogen de zusjes en mijn Doris niet meer tegelijk op de galerij.
Hoewel ik er natuurlijk niets aan kan doen, voel ik me wel verantwoordelijk en schuldig. Ik heb nooit geweten dat een ontmoeting met een andere poes zoveel onrust bij andere poezen te weeg kan brengen.

Wie heeft dit ook mee gemaakt en heeft een mogelijke oplossing? Gaat dit over? Ik hoop het zo voor mijn buurvrouw! :cry:
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Mijn poes oorzaak van ruziende zusjes

Bericht door rieneke »

dit heet redirectie-agressie: door de schrik en frustratie reageert het ene zusje haar angst af op de andere.
dit kan een flink probleem vormen, want deze vorm van agressie kan heel heftig zijn, en neemt niet zomaar af.
ik denk dat er wat steviger middelen dan homeopathie ingezet moeten worden.
het beste houdt je buuf de poezen voorlopig strikt gescheiden, en laat ze helemaal tot rust komen.
daarna kan ze voorzichtig een herintroductie beginnen, met geurtjes uitwisselen, feromoontherapie, en eten in elkaars nabijheid.
laat ze hier vooral ruim de tijd voor nemen, want gaat het weer fout, dan is ze terug bij af.
mocht je nog vragen hebben, ik hoor ze graag.
veel succes voor je buuf en de zusjes!
Gesloten