Electriciteitssnoeren doorbijten

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Electriciteitssnoeren doorbijten

Bericht door achtpuntzes »

ik ga van de week ook eens carnibest introduceren hier. ben aan het lezen geweest over kattenvoeding en versvoeding en het lijkt me toch wel beter versvoeding te gaan geven. overigens doen ze hier ook aan kabelknagen, misschien wordt dat meteen wat minder als ze wat te knabbellen hebben.

gelukkig is er in mijn woonplaats wel een verkooppunt :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Electriciteitssnoeren doorbijten

Bericht door Adriana »

als je ook kabelknagers hebt en een carnibest verkooppunt in de buurt, probeer dan een pakje kauwstaafjes lam van carnibest. mijn kleuters zetten overal hun vlijmscherpe tandjes in en nu dan in een half kauwstaafje carnibest lam en dat scheelt een heleboel schade!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Electriciteitssnoeren doorbijten

Bericht door achtpuntzes »

ze knagen als een gek. ik moet weer een nieuwe oplader voor mn mobieltje halen. helaas voor mij heb ik veel audio-aparatuur in de huiskamer staan (bijna een studio) dus wegwerken is echt geen doen. ik hoop dus echt dat die kauwstaafjes hun knaagbehoefte bevredigen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
neferitis1805
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2011 23:30

PC bedrading knagen

Bericht door neferitis1805 »

Ik heb sinds een tijdje nieuwe katjes en boven alles uit houden ze maar van 1 ding, mits ze de huiskamer in mogen; Knagen en spelen met de bedrading van de pc...ook als deze aan staat. En ook irritant is dat mijn muis gewoon uit mijn hand word weggetrokken en op de grond valt.

Zie foto:
Afbeelding

Ik heb een hoop aan speel rotzooi verspreid liggen, inclusief hele dunne snoeren van wat ooit internetkabeltjes waren...die negeren ze terwijl ze er hetzelfde uitzien en op de zelfde manier vanaf een kastje hangen als op foto. (Op foto gaan ze achter de rode bank naar benden.

Nu wil ik gewoon een doek neerleggen over die kabeltjes heen of eromheen wikkelen, maar ik denk niet dat het werkt.

Suggesties?

PS: Ik weet dat er nogal wat snoeren aan vast zitten, daar kan ik niks aan verminderen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: PC bedrading knagen

Bericht door pearlsofpassion »

Je zou ze met dubbelzijdige tape kunnen omwinden.
Misschien dat gewoon plakband ook wel werkt, dat vinden die van mij niet leuk en blijven ze af. Wel opletten dat als ze er toch mee spelen, dat ze er niets van inslikken (als het niet werkt, dus verwijderen!) want dat kan gevaarlijk zijn.
Of citroensap op doen, dat vinden ze vast niet lekker...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: PC bedrading knagen

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
kleine katjes zijn speels, verkennen alles en proberen alles uit.
ze hebben ook nog een fase, waarin melkgebit wisselt voor vast gebit en sommige hebben de neiging om dan overal in te bijten of op te knabbelen.
die doek klauwen ze eraf, want ze willen erachter of eronder kijken.

je kunt bij HEMA en/of Gamma/Blokker etc van die kabelbeschermers kopen, waar je al je kabels bij elkaar in kunt draaien. daar krijgen ze geen vat op.
je kunt zachte kauwstaafjes van lamshuid kopen, waar ze hun tanden in kunnen zetten.
grote veren van bijv ganzen of duiven zijn ook goed kauwmateriaal, ze slepen en spelen ermee en kunnen hun gebit in de schacht zetten en stukbijten.

wees heel erg voorzichtig met plakband, sommige katten vinden sommige soorten (vooral de doorzichtige) erg lekker, eten dat op en dat kan voor akelige verstoppingen zorgen!
zoek op het Forum via de zoekfunctie (rechtsboven) op kabels en plakband voor meer info en tips.
ik kan me niet voorstellen dat ze door een kabelbeschermer heen bijten en ik denk dat het tijdelijk is. bovendien krijgen ze aandacht van je als ze het doen, al was het alleen maar negatieve aandacht, dat maakt op een bepaald moment ook niks meer uit..
je hebt het over speelrotzooi en dat komt bij mij niet erg positief over. ook jonge katjes hebben aandacht nodig en knuffels. speel je met ze of moeten ze het zelf maar uitzoeken? en je sluit ze bepaalde tijd ook nog buiten?

zìj kunnen er niks aan doen dat ze actief en ondernemend zijn, daarvoor zijn ze jong en vrolijk en energiek! het is denk ik een periode, die over gaat en jij bent degene, die moet zorgen dat er geen ongelukken gebeuren, want verbieden en opvoeden kun je vergeten! dat werkt niet en morgen bedenken ze weer wat anders...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: PC bedrading knagen

Bericht door castratenkoor »

Ik dacht net als Adriana "speelrotzooi" wat een onaardige uitdrukking.
Verder vind ik het niet verstandig ze stukken kabel aan te bieden.
Hoe moeten ze het evrschil dan begrijpen waar ze wel en waar ze niet mee mogen klieren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: PC bedrading knagen

Bericht door MarjanR »

Je kunt ook met ti-raps de kabels bij elkaar binden.
Wel de overgebleven pieletjes afknippen anders is dat ook wel leuk om mee te spelen.

Ik heb hier ook speel rotzooi liggen hoor.
De hoeveelheid speelgoed wat ik hier door m'n huis heb liggen .... ja rotzooi. Echt!
En daar zit wat mij betreft geen negatieve lading achter ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: PC bedrading knagen

Bericht door Zuri »

Adriana schreef:je kunt bij HEMA en/of Gamma/Blokker etc van die kabelbeschermers kopen, waar je al je kabels bij elkaar in kunt draaien. daar krijgen ze geen vat op.
....
ik kan me niet voorstellen dat ze door een kabelbeschermer heen bijten en ik denk dat het tijdelijk is. bovendien krijgen ze aandacht van je als ze het doen, al was het alleen maar negatieve aandacht, dat maakt op een bepaald moment ook niks meer uit..
Ik heb om mijn kabels (snoeren van lampjes etc) ook kabelbeschermers. Daar kunnen ze hun tanden wel inzetten, maar daar komen ze echt niet doorheen. Dat lijkt me ook beter dan plakband. Dat is uiteindelijk ook niet echt een goede barriere. En daarnaast loop je inderdaad het risico dat ze stukjes plakband eten.

Snoertjes als speelgoed zou ik weg doen. Dat werkt natuurlijk alleen maar verwarrend. Waarom mat het ene snoertje wel en de andere niet???? Daar snappen ze natuurlijk helemaal niets van.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Electriciteitssnoeren doorbijten

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

ik heb dit probleem ook gehad; menig kabeltje hebben ze (vooral tijgetje) doorgeknaagd.

maar....

gelukkig doen ze het niet (nauwelijks) meer. ze zijn er overheen gegroeid denk ik.

het begon onmiddelijk toen ik ze in huis haalde (waren ze 5 maanden) en het is driekwart jaar later weer opgehouden.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Electriciteitssnoeren doorbijten

Bericht door Adriana »

hier is het bij de bengels ook rustiger, heeft denk ik alles te maken met de veranderingen in de kaak en het doorkomen van het blijvende gebit..
vooral de schachten van grote ganzenveren en de kauwstaafjes hebben erg geholpen. tie-ribs krijgen ze van mij niet, veel te bang dat ze daar plastic afknagen en binnenkrijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Electriciteitssnoeren doorbijten

Bericht door MarjanR »

nee joh, Adriana. Ik bedoel geen tie-rabs aan de kat geven!
Om de kabels bijeen te binden... daar zijn ze voor gemaakt ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Electriciteitssnoeren doorbijten

Bericht door Adriana »

;-) oh nee, ik zag dat in een ander bericht in een andere topic als advies, niet in het jouwe.
hier zijn tie-ribs om kabels niet veilig want het is oh zo leuk om het blokje tussen je kiesjes te nemen en dan heel erg hard trekken en kijken wat er gebeurt.. hier wordt bijna alles bekeken/onderzocht op de sloopmogelijkheden, Bolle begint meestal en Maks komt dan oh zo graag helpen!
kan tegenwoordig ook al geen foliezakjes natvoer meer laten liggen want ze gaan er mee aan de haal en zetten hun kiezen erin. soort van zelfbediening. en ik heb nieuwe borstels moeten kopen omdat ze de plastic staafjes eruit sloopten. en het ergste: ze doen het ook als ik niet thuis ben dus het is niet alleen aandacht.
verbieden heeft geen zin want morgen bedenken ze weer wat anders....
.. maar ik knuffel ze te pletter hoor! :verliefd: :iluvu:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Electriciteitssnoeren doorbijten

Bericht door MarjanR »

Hihihi, ja je hebt je handen vol aan een stel puberende katjes.
Gelukkig heeft mijn kleine grijze puber geen bijt grage kaakjes.
Hoewel ze heeft het wel eens gemunt op mn telefoon lader, maar sinds ik alles in een doosje stop (en dan alleen een gat waar de verlengsnoer ingaat) is dat eufel ook verholpen.
Maar dat was geen oplossing voor dit probleem ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Rilana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jul 2011 19:09
Locatie: Heerlen

Re: Electriciteitssnoeren doorbijten

Bericht door Rilana »

Vandaag sprong me opeens de tv uit. Een van die bengels had me dus aan de kabel getrokken van de kabel tv. Ik kreeg een schok toen ik het wilde herstellen.

Ga nu maar een plank tussen de kast en de muur zetten zodat ze er niet meer bij kunnen maar kan niet mijn hele huis dichttimmeren. Ik wil ze niet buiten laten omdat ik niet zit te wachten op een platte kat. dan kan ik ze ook net zo goed op de electra kabels laten knagen.
En ik wil ook niet dat mijn dieren overlast bezorgen bij andere mensen want ik weet hoe vervelend het is als je de stront in je tuin moet opruimen van katten die niet van jou zijn. Of als een kat van iemand anders het op je vogels in je voliere gemund heeft.

Ik heb geen idee hoe ze naar me gaan luisteren. Plantenspuit met water werkt niet. Bij het nekvel pakken ook niet. Hard nee roepen ook niet.
Zou zo'n spray niet werken wat ik in het topic las van de meubels waar ze op krabben?

En die kabelbeschermers is lastig want de kabels waar ze aan knagen zitten in een smalle ruimte waar ik nauwelijks bij kom. En ze bijten niet alleen ze blijven er ook aan hangen met springen. dus dan trekken ze nog de boel uit het stopcontact.
Plaats reactie