katten aids

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
MisterJ

katten aids

Bericht door MisterJ »

Katten-aids maakt einde aan verleiding
Laatst kreeg ik foto's van pasgeboren katjes toegemaild. Ik heb ze snel weggekieperd want ik ken mezelf wel onderhand. Laat me alsjeblieft niet in de buurt komen van zo?n nest schattige wollige balletjes want ik ga geheid weer voor de bijl. Ook al kan ik na dertig jaar lang katten bij mij over de vloer ellenlange waslijsten opdreunen van de nadelen van een kat in je huis. Het vloerkleed en de meubels kapotkrabben. Haarballen uitkotsen op het net gereinigde Perzische tapijt. Gevangen duiven mee naar binnen slepen en die onder de eettafel uit elkaar scheuren. Sleetjerijden (de kat heeft poep aan haar kont en veegt dat eraf door over de grond te schuren) op je schone keukenvloer. De pas geplante bloembollen weer uit de tuin opgraven. En overal, overal grote vlokken haren door het huis.
De beesten die deze ellende veroorzaken, kosten je ook nog eens klauwenvol met geld. Nee, niet direct bij de aanschaf. Rasloze katjes gaan voor niets van de hand, de eigenaren van het nestje zijn ze liever kwijt dan rijk. Maar na thuiskomst begint het. Een kattebak. Een mandje. Speeltjes. Koffie en koek voor het kraambezoek. Minstens veertig euro per maand ben je kwijt aan voer, kattenbakstrooisel en vlooiendruppels. En dan is er ook nog de dierenarts: lieve deskundige mensen hoor, stuk voor stuk. Maar je bent na een bezoekje zo weer vijftig tot honderd euro armer.

Dan is er ook nog het akelige einde van het kattenleven, waarvoor je als baasje zelf het initiatief moet nemen en waar je je dus vreselijk schuldig en rottig over voelt. Sommige katten besparen hun eigenaren die ellende, door zich ver van huis op een snelweg dood te laten rijden. Maar de meesten worden op hun oude dag gewoon ziekelijk, krijgen ongeneeslijke tumoren, op hol geslagen schildklieren of hartafwijkingen. Dan zit je uiteindelijk in de behandelkamer van de,mdierenarts met het beest op je schoot je ogen uit je hoofd te janken terwijl de dodelijke injectie langzaam doet wat ie doen moet.

Gisteren was ik weer eens bij de dierenarts. Dit keer niet met een kat van mij; ik ging als morele ondersteuner en tassendrager mee met een vriendin, wiens loeigrote kater in een gevecht was geraakt en daar lelijke wonden aan had overgehouden. Tijdens de behandeling - altijd weer grappig om te zien hoe zo'n groot en sterk beest, dat je met twee vrouw sterk enkel met heel veel moeite, spierkracht en doorzettingsvermogen in een draagmandje gepropt krijgt, op de tafel van de dierenarts opeens in een doodsbenauwde bibberaar verandert... maar ik dwaal af. Die dierenarts vertelde dus tijdens de behandeling, dat vechten tussen katten tegenwoordig een extra risico heeft: onder katten heerst in toenemende mate aids. Een speciale katten-aids, die op dezelfde manier tussen katten wordt overgedragen als dat gaat bij de mensen-aids bij mensen: door bloedcontact en door seks. De katten-aids kan mensen niet besmetten, vertelde de dierenarts verder. Hoewel: toen zij onlangs door een besmette kat flink werd gebeten en gekrabd, had ze voor de zekerheid toch haar bloed laten testen. De medische wetenschap is weliswaar vergevorderd maar inzichten veranderen toch nog van dag tot dag.

Die toenemende katten-aids is natuurlijk niet leuk voor katten en hun baasjes. Toch werd ik wel een beetje vrolijk van de mededelingen van de dierenarts. Natuurlijk wens ik mens noch dier een akelige ziekte toe, maar de dreigende katten-aids gaat ongetwijfeld leiden tot veiliger vrijen tussen katten. Met als gevolg: minder kattennestjes. En dus minder verleidingen voor mij om voor de zoveelste keer weer zo?n schattig wollig bolletje in huis te halen.

door Joke Molendijk


--------------------------------------------------------------------------------

bron Metro.
Stel je toch voor dat strax blijkt dat die beesten het net als apen wel kunnen overbrengen op mensen
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

maar dan is de vraag altijd nog, welke kat heeft t??
hier word in de buurt ook gevochten, en ik zou niet weten of er een kattenaids heeft, maar helaas kun je t niet aan ze aflezen......

dus t is alsnog een onzinnige kwestie, k hoop alleen dat t mijn kids nooit zal overkomen,,....
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Tja en dan hoor je ineens dat de lieve, zachtaardige, sociale kater die je inmiddels 5 jaar in huis hebt besmet is met kattenaids... Waarschijnlijk was hij al besmet toen je hem in huis nam, want hij heeft de afgelopen 5 jaar alleen maar binnen geleefd in een vreedzaam kattenhuishouden. Nee, gelukkig ook niet zo vreedzaam dat hij sexueel kontakt heeft gehad met je andere katten want die zijn immers ook allemaal "geholpen". Maar toch... die twijfel.

Dat is dus in het kort wat wij momenteel met onze Spetter meemaken. Op het moment dat je hoort dat hij FIV+ is en dus kattenaids heeft gaat er vanalles door je heen.. van "direkt in laten slapen" tot "en de anderen dan?".

Moeilijk, heel moeilijk! Hij is al 5 jaar mijn maatje geweest, mijn grote kroelbeer die 's nachts in mijn armen sliep, die laat je toch niet inslapen terwijl hij nog een goede gezondheid heeft?? Spetter was dus heel waarschijnlijk al FIV+ toen ik hem kreeg. Ik heb hem uit het asiel en 5 jaar geleden is hij gevonden als ongecastreerde zwerver van ca. 8 jaar. Ik had nog nooit gehoord van FIV of FelV, dus je weet ook niet dat je deze verschrikkelijke ziektes mee naar huis kunt nemen...

Aan de andere kant denk ik "stel dat ze hem wel getest hadden?" dan had hij deze 5 prachtig mooie jaren van zijn leven moeten missen, want wie wil er nu een FIV+ kat? Ik ben zoooo dankbaar voor deze 5 mooie jaren en wat mij betreft komen er nog 5 bij! Want inslapen doen we niet, tenzij het niet anders kan. De anderen leven inmiddels al jaren met hem samen dus als het zo moet zijn dan zijn ze waarschijnlijk al besmet. Na het overlijden van Spetter willen we de rest pas laten testen en zolang we een FIV+ kat in huis hebben komt er geen andere kat meer bij. Maar aan de andere kant vraag ik me af of ik voortaan elke kat die ik in huis wil nemen zou moeten laten testen? Want je brengt natuurlijk de dieren je al in huis hebt wel in gevaar als je de kat niet laat testen, maar aan de andere kant blijft dat verhaal over het inslapen in mijn gedachten spoken..

Dit is trouwens onze Spetter :
Afbeelding

Dit is Spetter met zijn grote kleine vriendin Piggel :
Afbeelding

Daar kun je toch alleen maar veel houden??

Groetjes,

Femke & co.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ach femke..... dat is inderdaad iets waar je geen rekening mee houdt als je een kat uitkiest. Zolang hij nog niet hoeft te lijden zou ik hem lekker laten. Inderdaad in die 5 jaar kunnen je andere katten al besmet zijn, Spetter daarom in laten slapen lijkt mij dus weinig zinvol. Geeft wel ineens een hoop onrust. maar vind dat je allemaal verstandige keuzes maakt! :eclap:
groetjes Sharon
MisterJ

Bericht door MisterJ »

kan fiv ook bij pas geboren katjes en poesjes voor komen?????
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Als de moeder besmet is, denk ik dat het wel zou kunnen. Kittens hebben nu eenmaal een lagere weerstand. Over besmettingen weet ik eigenlijk niet zo veel......

Wat wilde je nu trouwens precies zeggen met het verhaal wat bovenaan staat?

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Bij mensen is het ook zo dat als ouders besmet zijn en niet de jusite medicijnen krijgen hun kinderen het ook krijgen. Bij dieren zal dit wel hetzelfde werken denk ik. Het zou dus best kunnen.
Ook ik snap niet helemaal wat je nou wil met dit bericht Mister J?? Was het de bedoeling dat we allemaal geschokt zouden reageren? Ik moet zeggen dat het verhaal van Femke me wel raakt!
groetjes Sharon
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Allemaal,

Ik zal jullie even allemaal een apart antwoord geven.

Shaz : Dankjewel voor je lieve woorden. Omdat je niet verwacht hier ooit mee geconfronteerd te worden is het moeilijk de juiste keuzes te maken ik kende ook niemand die een FIV+ kat heeft (gehad) dus je moet op je eigen gevoel varen en ik hoop dat ik naderhand kan zeggen "Ik heb het goed gedaan."

Mister J : Kittens kunnen het ook krijgen, ookal is moedermelk niet het grootste risicofactor. Sinds kort ben ik in kontakt met een meisje die een katertje van 1 jaar heeft die ook FIV+ is. Het katertje kwam met 7-8 weken uit een dierenwinkel en is sindsdien nooit buiten geweest en heeft nooit gevochten met een FIV+ kat (andere kat in huis is niet besmet) het is daar dus bijna 100% zeker dat dit katertje al besmet was met 7-8 weken.

Muis : Ik heb dit verhaal geschreven als reaktie op het verhaal van Mister J, gewoon om even mijn eigen verhaal te doen. Vantevoren dacht ik altijd : " Als 1 van mijn katten een dodelijke besmettelijke ziekte heeft dan laat ik hem/haar direkt inslapen." Nu blijkt achteraf, dat ik daar dus niet volledig achter sta en wilde eigenlijk een discussie op gang brengen over het wel of niet testen van katten die je in huis wil nemen.

Groetjes,

Femke & co.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Femke,

Moeilijk dit zeg! Je weet dat ook mijn katten verschillende malen getest zijn en dat ik de spanning ken.
Mooie kerel is hij! Een echte Spetter.

Groeten Bella.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 26 jul 2004 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Femmel schreef:
Muis : Ik heb dit verhaal geschreven als reaktie op het verhaal van Mister J, gewoon om even mijn eigen verhaal te doen. Vantevoren dacht ik altijd : " Als 1 van mijn katten een dodelijke besmettelijke ziekte heeft dan laat ik hem/haar direkt inslapen." Nu blijkt achteraf, dat ik daar dus niet volledig achter sta en wilde eigenlijk een discussie op gang brengen over het wel of niet testen van katten die je in huis wil nemen.

Groetjes,

Femke & co.
Hoi Femke, ik bedoelde eigenlijk het verhaal dat Mister J heeft geplaatst :lol:

Ik snap ook heel goed dat jij ook meningen van anderen wil horen. Ik vind dat zolang de kat geen pijn lijdt en nog lekker kan spelen... dan zou ik mijn kat ook niet laten inslapen. Maar zodra ik merk dat mijn kat onder een ziekte zou lijden en er niets meer aan te doen is, dan denk ik dat inslapen misschien wel een "goede" optie is, ook al blijft het natuurlijk heel erg moeilijk.

Groetjes, Muis
MisterJ

Bericht door MisterJ »

ik maak me zorgen, hoe gevaarlijk fiv kan zijn, misschien over 10 jaar is het overdraagbaar van katten naar mensen, en dat vind ik een scarry idee, dan moet je zelfs uit kijken als je kat je niet krabt etc, snap je wat ik bedoel, die dierenarts ging zich gelijk testen voor hiv, terwijl het uitgesloten zaak is dat mensen het ook kunnen krijgen, de gedachte al vind ik gewoon scarry, jah wat kan ik er nog meer bij zeggen, ik weet het niet, ben geen dierenarts. maar het idee al dat hiv oorspronkelijk van de apen kwamen en nu overdraag baar is bij mensen, stel als dat ook met katten is, dan maak je je al ongerust als een vreemde kat je krabt, ja ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, .......
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Kattenaids komt dus veel meer voor dan ik ooit gedacht had! In de 2 weken dat ik weet dat Spetter het heeft ben ik met al 3 mensen in kontakt gekomen die dus in dezelfde periode gehoord hebben dat hun kat FIV+ is!

Het lijkt wel een explosie momenteel!

Ik maak me niet ongerust over het feit dat het besmettelijk zou kunnen zijn/worden voor mensen... En probeer dit soort "spookgedachten" ook maar te verbannen totdat het echt aangetoond is. Verder vind ik dat je zowieso altijd voorzichtig moet zijn met vreemde katten.

Maarre Mister J even een andere vraag? Ben je 100% zeker dat je eigen katten het niet hebben. Of komen je katten van goede fokkers af waar alle katten regelmatig getest worden op FIV en FeLV? En wat zou je doen als blijkt dat 1 van je katten het wel heeft? Je krijgt binnenkort een kitten (toch?), is het dan niet verstandig het kitten eerst te laten testen voordat ze in huis komt?

Niet l*llig bedoeld hoor, maar ik vraag me gewoon af hoe je ermee omgaat als je er zo "bang" van bent? Geen mening is in mijn ogen goed of slecht maar ik ben gewoon erg benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.

Groetjes,

Femke & co.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

ik vind dat stuk zo smerig...... zo iets van "ik hoop dat veel katten het krijgen dan kom ik niet in de verlijding" nou sorry ik hoop dus echt dat mijn katjes gezond groot mogen worden!

maar goede keus hoor je spetter te laten leven tot hij er last van krijg! omdat tie toevallig ziek is wilt niet zeggen dat het een monster is ofzo! geef maar dikke knuff van mij en mijn ukkies
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja daarom vond ik het stuk ook niet zo goed gekozen, het gaat hierbij immers niet om het belang van de dieren maar alleen maar om eigenbelang. Waarschijnlijk is dit een zeer teleurgesteld persoon die op deze manier porbeert de frustraties van zich af te schrijven.
Ik kan me ook niet zo bezighouden met al die spookbeelden, je kan morgen ook onder een auto komen, ben je er ook niet meer. Daar loop je toch ook niet over te piekeren of wel dan?

Toevallig hoorde ik zondag ook van iemand dat ze haar kat had moeten laten inslapen omdat die leed aan kattenaids. Blijkt inderdaad vaker voor te komen dan we ons realiseren. Maar ik hoop maar dat Spetter en nog lang op een goede manier mee kan leven! :wink:
groetjes Sharon
MisterJ

Bericht door MisterJ »

mijn kat, komt deze week in huis, eerder dan geplant,ik maak me zelf niet zo zorgen dat me katje fiv heeft of niet, de kans lijkt me zelf kleiner, en omdat de moeder die ziekte ook niet heeft, maak ik me geen zorgen over, maar zowiezo als ik het katje ga ophalen, ga ik er gelijk naar de DA mee, om me katje van top tot teen te controleren, en gelijk de 1ste prikje aanvragen, wat blijkt als me kitten fiv heeft, daar denk ik gelukkig zelf niet aan maar de kans is 10% dat dat wel kan, dan heb ik het over algemeen, ik zou het diertje niet laten inslapen, zo dra ze de ziekte echt hem ze leven verpest, dan wel, ik laat geen enkele kat lijden, en zowiezo is er nix tegen fiv jammer genoeg te doen, dus die beslissing is snel gemaakt, maarja,hoop dat ik een gezond nestje heb uitgezocht, en is trouwens gewoon een htk katje, komt niet van de fokkers, de poes is perongeluk zwanger geraakt, en wordt na deze nestje geholpen, is trouwens haar enigste nestje
Gesloten