plaats van o,a kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gesloten
Gebruikersavatar
Marcel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 okt 2007 12:40
Locatie: Raalte
Contacteer:

plaats van o,a kattenbak

Bericht door Marcel »

Ik ga vanmiddag een kat ophalen maar ik heb nog een vraag over de kattenbak, krappaal en de water en voerbakje

is het verstandig om deze 3 bij elkaar neer te zetten of is dat beter van niet?
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Hoihoi!

Allereerst; super gaaf dat je een volwassen kat uit het asiel haalt. Hoop dat je ons er véél over blijft vertellen; en natuurlijk willen we foto's zien! Heeft het schatje al een naam?

Verder, wat betreft je vraag; het is beter om deze niet vlak bij elkaar te zetten. Dit omdat dat heel ongemakkelijk is voor een kat.

Wij hebben thuis de kattenbak in de gang, de krabpaal in de woonkamer en de etensbakjes in de keuken. Dit deels i.v.m. het schoonmaken; in de woonkamer ligt er tapijt. Als een van onze katten ziek zou worden of een ongelukje krijgt, is dit niet makkelijk schoon te maken in de woonkamer. In de gang echter wel!

Het is ongemakkelijk voor een kat omdat deze dan haar speel- en eetplekjes vlak naast haar toilet heeft. En wij eten tenslotte ook niet op de plee, toch? Beter is om alles wat verder van elkaar te zetten, als het even kan in verschillende ruimtes.

En als je zeker wilt weten dat ze de krabpaal gebruikt, zet deze dan in een doorlooproute, bijv. vlak naast een deur. Hier zal ze haar geur dan willen achterlaten, en dat kan ze mooi op de krabpaal doen!

Verder, nog een tip, als je haar vanmiddag opgehaald hebt, en je hebt haar thuis, zorg dan dat je de kattenbak op zijn definitieve plaats hebt staan en ga hier de eerste paar dagen niet meer mee schuiven. Als je haar dan opgehaald hebt, kun je haar uit het reismandje halen en direct op de kattenbak zetten; zo leert ze echt het snelste dat ze dáár haar behoefte moet doen.

Verder, als je niet wilt dat ze angst krijgt voor het reismandje, laat dan de eerste paar dagen het reismandje open in de kamer staan met af en toe een snoepje erin. Zo zal ze beseffen dat het reismandje (en dus dierenartsbezoek) er gewoon bijhoort en niets bijzonders is. Als je het reismandje alleen gebruikt om naar de DA te gaan, zal ze het gaan associeren met "vervelend" en pijn....en moet jij iedere keer als je naar de DA wilt op zoek naar je kat!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Even ter aanvulling,
een krabpaal voor een raam vinden de meeste katten ook geweldig. Het raam is namelijk een hele grote tv voor katten ;)
Zeker voor binnenkatten is het erg fijn als ze zo een mooie uitkijkplek hebben.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten