'kruipend' jong katje

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gesloten
ggke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:50

'kruipend' jong katje

Bericht door ggke »

hallo

even een vraagje over een jonge kat, nog zonder naam.
dit zwart rasloos katje werd geboren op 7/9/2007. Het is vollop bezig zijn wereld te ontdekken, maar kan niet echt lopen. het 'kruipt' de keuken rond terwijl het andere katje al vrolijk rondtrippelt.

het 'kruipende' katje zakt precies door zijn achterpootjes. het trekt zich voort met zijn voorpootjes. het beweegt zijn achterpootjes wel, maar staat er niet op. soms 'kruipt' het ook achteruit ivp vooruit.

moet dit katje gewoon nog leren lopen of is er iets meer aan de hand?

alvast bedankt
ggke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat dit kittentje een "zwemmertje" is (of ook wel de afwijking "froglegs"/kikkerpootjes genoemd), dit wil zeggen dat de achterpootjes niet goed volgroeid zijn, zodat ze zijn gewicht niet kunnen dragen.

Er is ook een topic op dit forum, "kitten met zwemmende achterpootjes" genaamd, aan dit onderwerp gewijd, wat heel interessant is en wat ook veel achtergronden geeft.

Vroeger werden deze kittentjes standaard ingeslapen, maar tegenwoordigd hoeft dat niet meer. De dierenarts kan zijn achterpootjes namelijk met tape inwikkelen (net als een spreidbroekje bij babys met heupproblemen) en medicijnen (calcium) geven, zodat alles wat sterker wordt en hij uiteindelijk kan leren lopen.

Geef dus vooral de moed niet te snel op, ook als de dierenarts het direct over inslapen heeft, want dit kittentje kan kans hebben dat het leert lopen (maar het kan ook te ernstig zijn en dan is inslapen nog de enige optie).

Je moet er wel direct bij zijn, want aangezien hij nu zijn volle gewicht op zijn borstkast heeft kan deze snel blijvend vervormd raken.

Ik hoop en duim voor je dat alles goed komt het dit arme kittentje en ik hoor natuurlijk graag hoe het afloopt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Sluit me aan bij Sandra, sterkte met de kleine!
True love is the love from an animal
Gesloten