Kattentuigje: welke is aan te raden?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Tessa-M »

Hallo,

Ik heb ook een vraag! Ik krijg van de week 2 katertjes en omdat ik overal lees ze pas buiten te laten na het castreren, wil ik ze voorlopig aan een tuigje in de tuin laten. Later mogen ze gewoon los naar buiten.

Kan je dit gewoon meteen proberen een uur ofzo of moet je dit opbouwen vanaf 5 minuten steeds iets langer, zoals ik ergens heb gelezen?

Tessa
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door TuttiFrutti »

Ik zou als het helemaal goed is het gewoon laten, maar als je kat het niet zo leuk vindt, het langzaam opbouwen.
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Biny »

Zo heb ik het ook bij ons konijn hoor, tussenstuk over de rug. Maar bij mij moet dat ook, want de ring waar het riempje aan vast zit, zit daar ook! Is overigens een kittentuigje.
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
elieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2009 12:38
Locatie: zoetermeer
Contacteer:

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door elieke »

Ik heb op het moment een main coon dametje van 15 weekjes oud en ze wil graag naar buiten met de grote jongens (de andere katten zijn allemaal mannen) mee. Maar dat mag alleen aan een tuigje. Nu hebben wij nog de tuigjes liggen van toen de andere nog klein waren, maar ze vind het helemaal niks dat tuigje. Hoe kan ik haar het beste laten wennen?
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door lievelijn »

Vlinder vond het in het begin ook niks.. totdat ze ontdekt had dat ze daar dingen mee mocht die anders niet mochten ;-)
ik <3 Vlinder
elieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2009 12:38
Locatie: zoetermeer
Contacteer:

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door elieke »

jah dat hadden onze jongens inderdaad ook. Die hebben we 4 jaar lang binnen gehouden(en dan met het tuigje in de tuin) omdat hun karakter zo lief is dat we bang waren dat ze met andere mee zouden lopen.
Maar bij haar werkt het niet. Het is een pittig ding hoor :grin:
Blauwebloemenvaas
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2009 18:17

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Blauwebloemenvaas »

hoi,

mijn katertje heeft sinds kort ontdekt dat hij in bomen kan klimmen, maar hij zit vast aan een tuigje met touw aan de waslijn. nu kan het voorkomen dat hij uit de boom wil springen maar blijft hangen en hierdoor kan stikken. bestaan er tuigjes (dus geen halsbandjes) die vanzelf openspringen zodat hij niet vast komt te zitten? zo ja, waar kan ik die kopen? of heeft iemand anders een goed idee hoe ik dit probleem kan oplossen?

Groetjes,
Desiree
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Leonie89 »

dan heb je toch niets meer aan het tuigje als het openspringt zo gauw er druk op komt te staan?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Camoth »

De meeste tuigjes gaan volgens mij onder de oksels als een soort harnas toch? Als hij dan valt kan er niks gebeuren. Zo eentje zeg maar:

Afbeelding

edit: sorry, zie nu pas dat het er niet om ging dat hij zou vallen, maar om het blijven hangen...
Tja, daar is niks aan te doen. Ik zou de waslijn dan zo proberen te spannen dat hij niet in de buurt van de boom kan komen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Gita »

Dat tuigje van het plaatje van Camoth lijkt heel erg op het tuigje wat ik gebruik voor mijn katten.

Nina droeg het tuigje toen ze klein en naar buiten ging. Ik liet haar nooit alleen buiten of had in ieder geval het zicht erop. In bomen klimmen met een tuigje aan is levensgevaarlijk, ook als er geen lijn aan zit. Tuigjes kunnen niet af als de kat ergens aan blijft haken. Daarom doe ik ze af zodra we weer binnen zijn.

Met Henk wandel ik ook wel es. Hij moet nu een hondentuigje, Henk is wat aan de dikke kant en het tuigje is eigenlijk te strak. Het is fantastisch om met hem te wandelen alhoewel geduld wel een schone zaak is, hij gromt en bromt tegen van alles en nog wat. Ook moet er druk geroken worden.

Ik zou zo vroeg mogelijk beginnen met katten aan een tuigje wennen. Omdoen is inderdaad niet altijd even makkelijk maar als ze eenmaal buiten zijn is het leed meestal snel geleden. Wel even doorzetten maar het moet natuurlijk niet een martelpartij worden (bijvoorbeeld als je kat een half uur lang in elkaar gedoken buiten gaat zitten omdat ze dat nare tuigje niet wil en niet af kan krijgen).
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Glowy »

onze kitten van 11 weken heeft ook een tuigje om als ze naar buiten gaat.
Ze doet er niets op uit.
Maakt haar niet uit of we het nu om doen of af doen.
Ze weet gewoon niet beter.
Wij hebben ook met een snelsluiting en dan nog 10 meter touw van het zelfde merk ook bij de dierenwinkel gekocht.
Het gaat echt geweldig zo,en ze kan ook naar binnen lopen als ze dat wil.
Gebruikersavatar
Tessa-M
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2009 16:32
Locatie: Wateringen

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Tessa-M »

Mijn kittens zijn inmiddels helemaal gewend aan de tuigjes. Ook zo eentje van dat plaatje.

In het begin wilde ze het gelijk weer af trappen zegmaar, maar toen ze snapten dat ze dan naar buiten mochten, vonden ze het oke. En blijven ze zelfs netjes zitten als we het omdoen en ga ze bij de deur zitten wachten :-)
Groetjes, Tessa
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Camoth »

Ik heb een tuigje voor Coco besteld. Omdat ze ondanks light voer niets is afgevallen. Uit zichzelf beweegt ze niet en spelen kan niet met haar (dat snapt ze niet). Dus ga ik maar met haar wandelen. Ik hoop echt dat ze dat tuigje gaat accepteren, want anders weet ik het ook niet. Ja, minder eten geven, maar dan staat ze na een paar uur alweer miauwend naast me.

En voor Bindi heb ik een autogordel aangeschaft, want die miauwt de hele weg naar mijn ouders toe elk weekend. Dus even kijken of dat helpt ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
xtaix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2009 12:37

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door xtaix »

Afbeelding
Deze heeft Sam. Eerst had hij riempjes maar die gingen zo los.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Camoth »

Nou, net dus geprobeert een rondje te lopen met Coco. Het tuigje accepteerd ze gelukkig. Maar ze vind het vreselijk eng buiten. Ze wilde de voordeur niet eens uit (terwijl ik Bindi continu weg moest duwen want die stond te springen om er vandoor te gaan). Uiteindelijk dus opgetilt en buiten neergezet. Daar heeft ze tien minuten voor de voordeur gezeten naar Bindi zitten loeren die binnen allerlei sprongen maakte om mee te kunnen :lol:

Met veel hoog stemgeluid en brokjes zo ver gekregen dat ze een paar meter heeft gelopen (plat op de grond en tegen de zijkant van de gallerij aan). Totdat er een :evil: :!: :-x hond van de gallerij onder ons begon te blaffen. Toen wilde ze meteen terug. Dus maar teruggegaan en weer naar binnen gedaan. Had niet gedacht dat ze het zo eng zou vinden. Morgen nog maar eens proberen.

Foto met tuigje:
Afbeelding
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie