Opleving na diagnose FIP?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 aug 2007 19:29

Opleving na diagnose FIP?

Bericht door Aria »

Hallo,
Misschien kan iemand mij helpen met de volgende vraag: afgelopen woensdag (22/8) werd bij onze poes Fleur na een ziekteperiode van 2 weken de diagnose FIP gesteld. Dit was natuurlijk een behoorlijke klap, maar we besloten dat we haar niet onnodig wilden laten lijden en haar de volgende dag in te laten slapen. Prompt stond ze de andere dag bij ons bed te miauwen en te knorren. Nu is ze al zes dagen koortsvrij, ze speelt, reageert op alles rond haar heen en kijkt vrolijk uit haar ogen. Alleen het eten gaat wat moeizaam; ze eet wel, maar we moeten het haar wel voorhouden. Nu is mijn vraag: zou dit een tijdelijke opleving kunnen zijn, of kan ik weer hoop gaan krijgen dat ze hier doorheen komt?
Toen we de uitslag van de test kregen werd erbij gezegd: ze heeft 100% FIP, maar de waardes zitten aan de ondergrens. Dit vond ik eigenlijk een vreemde opmerking aangezien je bij leven nooit 100% FIP aan kunt tonen.
Weet iemand misschien iets meer over het verloop van droge FIP?
Aria
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Aria,

Wat gek zeg! Jullie zullen wel blij zijn dat ze zo vrolijk aan jullie bed stond die dag (sowieso natuurlijk, maar stel je voor zeg!). Heb je al gegoogled op droge FIP? Volgens mij is er wel iets over te vinden namelijk. Maar er zijn op het forum geloof ik ook wel een paar FIP kenners. Misschien kan je ook nog even aan de voorkant van de kattensite kijken, onder 'ziektes', wellicht staat daar nog iets bij. En anders gewoon voor de zekerheid overleggen met een andere dierenarts toch? In ieder geval veel sterkte en succes verder!

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Aria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 aug 2007 19:29

Bericht door Aria »

Hoi Wendy,
We komen net bij de dierenarts vandaan, maar echt duidelijkheid hebben we nog niet. Aan de ene kant is er de uitslag van de test, aan de andere kant gaat het met katten met FIP wel gestaag bergafwaarts; er zit wel eens een goede dag bij, maar daarna gaan ze weer achteruit. Eigenlijk wist hij het ook niet goed. Zelf denk ik dat ik blij moet zijn met elke goeie dag, want hoe langer het goed gaat, hoe kleiner de kans dat ze echt FIP heeft (hoop ik...)
Groetjes,
Aria
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Is ze jullie enige kat?
Ik zou kijken hoe het gaat en afspreken met je dierenarts dat als het niet gaat je terechtkan. Zolang het goed gaat zou ik haar nog niet laten inslapen. Ik zal eens kijken voor je. Droge FIP is weer heel anders, de andere variant is volgens mij agressiever.
Wat Wendy al zei, ga even googelen.
Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Heb even snel gekeken. Droge FIP is inderdaad minder agressief. Er is wel medicatie om het te vertragen (interferon) Over zal het nooit gaan.
Ik zou zelf die info gaan lezen, je kan er veel uithalen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Aria,

Ik hoop dat het nog steeds goed gaat met jullie katje. Ik heb gelezen dat droge FIP wel iets trager is dan natte FIP. Hier kan je meer informatie vinden over de symptomen, ik weet niet of je het herkent? Ik las op een andere site dat katten met droge FIP ook kans hebben om oogproblemen te krijgen (oogbloedingen, witte waas). En er stond ook bij dat FIP heel lastig te diagnostiseren is, omdat de symptomen heel erg lijken op allerlei andere ziektes.

Nogmaals veel sterkte!
Wendy
Gebruikersavatar
Aria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 aug 2007 19:29

Bericht door Aria »

Allereerst bedankt voor jullie steun en tijd.
Het gaat nog steeds goed met Fleur, alleen blijkt ze steeds rond de 39,5 graad koorts/verhoging te hebben. Katten mogen tot 39 graden hebben, dus het is niet zo heel schokkend, maar de dierenarts vindt het toch een slecht teken want waar komt die verhoging vandaan? Vlak voor de diagnose FIP was gesteld heeft ze een antibioticum gehad waar ze misschien goed op gereageerd heeft, maar toen de diagnose werd gesteld is ook die medicatie stopgezet. Met dat antibioticum (Baytril) zijn we vandaag toch weer begonnen en als het echt FIP is zal daar de koorts niet van over gaan, want FIP is een virus en geen bacterieële infectie. Dus het worden weer spannende dagen... Duimen maar!
Groetjes,
Aria
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Hallo
Onze Kat dirk heeft waarschijnlijk Fip. :cry:
Afgelopen vrijdag kregen we de uitslag van de bloedtest en deze was helaas positief.
De enige klachten die Dirk heeft is dat hij zo af en toe verkouden is.
Dit is om de maand ongeveer.
Hij eet en drinkt hartstikke goed en hij speelt ook zoals altijd.
Ook heeft hij geen koorts of iets dergelijks.
Als ik op internet lees zijn dit toch niet echt de klachten voor Fip of wel?
We kregen Dirk toen hij 8 weekjes oud was en hij komt nooit buiten.
Hij is nu 3 jaar.
Wat denken jullie zal hij Fip hebben???
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een nare diagnose, wat zullen jullie geschrokken zijn! Ik wil je niet blij maken met een dode mus door te zeggen dat het waarschijnlijk geen FIP is terwijl de bloedtest positief was, want dan komt de klap des te harder aan als het toch wel FIP is, maar vreemd vind ik het wel, aangezien hij nooit buiten komt en ook geen symptomen vertoond. Het lijkt me verder ook onwaarschijnlijk dat hij het al jaren onder de leden zou hebben en dat het nu pas naar boven komt.

Maar ik weet natuurlijk niet of hij niet een keertje per ongeluk met een besmette kat in aanraking is geweest (zoals een logé, een tweede kat als jullie die hebben/hadden of in een pension), want dan kan hij het natuurlijk ongemerkt toch opgelopen hebben en nu gewoon nog geen last ervan hebben, terwijl hij dat later wel krijgt.

Verder zijn er ook andere ziekten die erg op FIP lijken, want FIP is eigenlijk pas echt goed vast te stellen na het overlijden van de kat of bij een veel verder stadium, maar dan had je dierenarts er wel bij moeten zeggen dat het ook iets anders zou kunnen zijn. Ik vind het dus vreemd dat hij met alleen een bloedtest in dit stadium al 100% zeker de diagnose FIP kan stellen.

Al met al een hele onzekere situatie om af te wachten of en wanneer je katje ziek wordt, terwijl hij nu nog zo gezond is, dus ik kan jullie alleen maar veel sterkte toewensen en hopen dat hij nog lang bij jullie kan blijven. Geniet maar extra van hem nu het nog kan!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Fip zie je niet vaak op deze leeftijd. Het openbaart zich meestal op jonge leeftijd en ouder.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Hoi Sandra.
Dirk hebben we gekregen toen hij 8 weken was.
Hij komt nooit buiten en we hebben ook geen andere kat.
Wel is hij een aantal keer in een pension geweest maar daar kunnen de katten niet bij elkaar komen.
Ik heb nou een mail gestuurd naar een kliniek in Utrecht om te kijken of ze daar wat meer kunnen doen.
We hebben me gevraagd om bloed en ontlasting op te sturen.
Ga dat dus nou maar proberen.
Kan me er niet bij neerleggen dat hij Fip heeft.

Hoi Kattenbella, ik dacht ook dat Fip niet echt op deze leeftijd voor komt maar volgens onze dierenarts kan het op elke leeftijd maar gebeurt het meestal bij hele jonge of hele oude katten omdat deze kwetsbaar zijn.

Bedankt voor jullie reacties!!
Gebruikersavatar
Aria
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 aug 2007 19:29

Bericht door Aria »

Hoi,

Met Fleur gaat het nog steeds goed. Ze heeft ook geen koorts
meer sinds ze het antibioticum Baytril krijgt. Het lijkt er een beetje op of we in hetzelfde schuitje zitten, hè? Allebei de katten zijn drie jaar oud, hebben vage symptomen, en zijn FIP positief getest. Alleen Fleur is wel twee weken erg ziek geweest. Het is wel zo dat die test geen onderscheid kan maken tussen antistoffen tussen het onschuldige Coronavirus en de gemuteerde vorm FIP, dus 100% waterdicht is de test niet. Ik hoop wel, maar durf ook eigenlijk niet te hopen. Maandag stopt de antibioticakuur en dan wordt het denk ik heel spannend: komt de koorts terug of niet? Dinsdag zouden wij op vakantie gaan naar Kos, maar dat hebben we geannuleerd; we zouden er niet tegen kunnen als er iets zou gebeuren en wij op zo'n grote afstand en niet in staat terug te keren.
Heeft Dirk verder helemaal geen verschijnselen?
Groetjes,
Aria
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Hoi Aria
Fijn dat het met Fleur nog steeds goed gaat!
Mijn dierenarts zei dat de test voor 98% betrouwbaar is.
Op internet staat echt overal dat je het gewoon nooit zeker weet maar zei zegt dat met de tests van nu het echt wel zeker is.
Ik kan me er niet bij neerleggen dus heb contact gezocht met een kliniek in Utrecht.
Mijn dierenarts moet nou ontlasting en bloed van Dirk op sturen daarheen en dan gaan ze dat onderzoeken.
Ze gaan het voor ons verder onderzoeken op Fip (vraag me niet hoe) en voor hun zelf gaan ze er dan weer verdere onderzoeken mee doen voor de toekomst.
Hoop echt dat daar iets uit komt.
Dirk heeft eigenlijk helemaal geen klachten.
Alleen een terugkerende verkoudheid.
Met af en toe een snottebel.
Verder geen koorts of niks.
Ben nou wel met multi vitaminen begonnen zodat we zijn weerstand een beetje hoog kunnen houden.
Sterkte komende week en we gaan gewoon door met duimen.

Groetjes wendy.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik duim stevig mee!

Als het gaat laten hoor! In overleg blijven met je dierenarts verder!

Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
wendy dirk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 sep 2007 16:40

Bericht door wendy dirk »

Hoi Aria,
Dat gaat helaas een aantal weken duren.
Dus dat worden een paar hele lange weken.
En hoe gaat het met Fleur?
Kun je haar niet ook aan de multi vitaminen zetten zodat ze wat meer weerstand heeft?
Van mijn dierenarts mocht het alleen geen vitamine C zijn.
Maar multi vitaminen konden geen kwaad.

Groetjes Wendy.
Plaats reactie