veel eten en toch afvallen??

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
karinvandegeer
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2007 12:52
Locatie: soest

veel eten en toch afvallen??

Bericht door karinvandegeer »

Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum en heb raad nodig.
Mijn kater Sjaak is 11 jaar oud. Hij is sinds enkele maanden behoorlijk afgevallen. Ben uiteraard al bij de DA geweest. Die heeft hem onderzocht en zei dat hij gezond was. Tja, oude katten kunnen mager worden, zei hij.
Ik ben er niet gerust op. Hij eet sinds een week ineens overmatig veel. Staat de hele dag bij zijn bakje te zeuren. Ik heb wel altijd brokjes staan, maar die eet hij niet.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Hij is verder prima in orde. Geen rare gedragingen. Kruipt niet weg, integendeel, hij is nog altijd zeer aanhankelijk.
Wie geeft me raad?
Karin.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Karin,

Ik zou toch terug gaan naar je dierenarts (of een second opinion vragen!), niet eten kan voor katten erg gevaarlijk zijn (leveraandoeningen, uitvallen van de werking van de darmen). Onze kat stopte met eten doordat hij misselijk was door nierfalen. Een simpele bloedtest kan dit opsporen.
Ik zou in ieder geval zorgen dat hij toch wat binnen krijgt, desnoods blikvoer.. door astronautenvoer van de dierenarts zou hij kunnen aansterken. Het duurt namelijk best lang voordat een kat weer op zijn goede gewicht zit als hij eenmaal af is gevallen.

Veel sterkte!

Wendy
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ik lees dat hij wel veel eet, maar niet zijn brokjes. In blikvoer zit voor 80% water, dus misschien - als hij dat alleen wil eten - dat hij daar van is afgevallen?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Bij oudere katten komen nog wel eens alvleesklier problemen oppzetten. Het zou best kunnen dat hij een snelwerkende alvleesklier heeft. Dit kan door bloedonderzoek onderzocht worden. Ik zou ook een second opinion doen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ja, het kan eigenlijk van alles zijn.. ik vind het ook raar dat de dierenarts het niet verder wilde onderzoeken. Een bloedtest is heel snel en makkelijk, en hoeft ook helemaal niet duur te zijn.
Marianne
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 aug 2007 11:06
Locatie: Hilversum

Bericht door Marianne »

Hoi Karin,

Bij mijn 12 jaar oude poes heb ik hetzelfde gezien. Ze had plotseling ontzettende honger, wilde de hele tijd eten, at overmatig veel, maar viel toch af. Bij haar is suikerziekte vastgesteld. Katten met een abnormaal hoog bloedsuiker hebben honger, veel honger.
Drinkt en plast je kat toevallig ook meer dan normaal?
Het lichaam gaat als het ware de suiker via de urine 'lozen' wat meer plassen en dus ook meer drinken tot gevolg heeft (en vice versa).
Om vervolgens het suikertekort in zijn organen aan te vullen, moet de kat meer eten.

Ik heb het bij mijn poes eerst even aangezien. Later werd ze ook erg lusteloos. Bij de dierenarts hebben we toen haar bloed laten prikken en daar kwam suikerziekte uit.
Ze zit nu 2 maanden aan de insuline en dat gaat heel goed!

Je kunt je DA nog eens vragen, of even een andere DA bellen voor een second opinion. Mocht het inderdaad suikerziekte zijn, mijn kat is ontzettend opgeknapt van de insuline die ze krijgt.

Succes!

Groetjes,

Marianne
karinvandegeer
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2007 12:52
Locatie: soest

Bericht door karinvandegeer »

Hoi allemaal,
Wat lief dat iedereen zo meeleeft. Ik ben er blij mee. Suikerziekte, ja, dat zou kunnen. Ik ga terug naar mijn dierenarts deze week. Inderdaad, veel meer drinken dan normaal, denk ik. Ik heb drie katten dus is het altijd lastig te zien, wie veel eet, drinkt, piest en poept. Maar het waterbakje moet meer bijgevuld worden dan anders. Dus het zou Sjaak kunnen zijn.
Ik hou jullie op de hoogte.
Karin.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Er moet sowieso een bloedtest gedaan worden om vast te stellen wat er aan de hand is.
Als je een kat met suikerziekte hebt ruikt te urine wat zoetig en het is veel. Ik heb hier tegen de dertig katten lopen, maar ik kan wel aan de bakken zien wanneer Columbus te weinig insuline krijgt.
Het kan ook de schildklier of inderdaad een nieraandoening zijn.
Een bloedtest is duur, maar je weet dan wel wat er loos is!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
zjanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 apr 2007 00:17
Locatie: Almelo

Bericht door zjanneke »

Hoe is het NU met Sjaak?

Is er al een bloedonderzoek gedaan op suiker, nieren en lever? Eventueel de schildklier ook. Met zo'n test weet je meer.

Sjaak lijkt veel honger te hebben en toch valt hij af; drinkt hij ook veel?

Als het suikerziekte is, is dat heel goed te behandelen hoor. Mijn kat van 17 jaar heeft nu al 7,5 jaar suikerziekte. Als het dus bij Sjaak suikerziekte is, kan ik je wel met verdere informatie helpen.
Suikerkattenforum - Al sinds 2000 de site voor steun en hulp, voor en door personeel van suikerkatten! http://forum.suikerkatten.nl
Gesloten