Kat boos op kittens?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
MaartjeV
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2007 12:39
Locatie: Zeeland, n-br

Kat boos op kittens?

Bericht door MaartjeV »

Mijn katje heeft 4 weken en 3 dagen geleden een nestje van 5 gekregen. Na 3,5 week kreeg ze weer een verschrikkelijk krolse tijd, en we belden naar de dierearts om te vragen wanneer ze geteriliseerd kon worden. Deze zei dat de kittens 4 wk moesten zijn. Die vrijdag waren ze 4 wk, dus wij hebben ze laten steriliseren, nadat de DA gezegd had dat het geen kwaad kon voor voeding etc.. Nu is het zo dat ons katje wel gaat voeden, en ze stapt op als de kleintjes haar pijn doen, dus dat is wel ok, maar als de frummels uit de doos (hele hoge!) kruipen, wat ze al een tijdje kunnen, en ze gaan rondrennen, dan springt ons katje erop, en bijt ze. Soms sluit ze dat af door hun kontje te wassen, maar vaak pakt ze ze dus stevig vast en trappelt met haar pootjes tegen hun kopje, terwijl ze ze in de nek/buik bijt. Ze beginnen te piepen, maar kunnen niet los, dus ik help ze dan maar, het is zo zielig.
Het gaat goed zolang ze in hun doos blijven, maar ze moeten onderhand wel leren om te rennen, springen en spelen..
Wat kan ik er tegen doen???
atttze
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2007 21:03

Normaal?

Bericht door atttze »

Onze kat doet dit ook bij haar 4 weken oude kittens (bespringen, "bijten" en trappelen). Is dit normaal gedrag?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik kan me goed voorstellen dat je erg onzeker en ongerust wordt van dit gedrag, maar het is moeilijk om van een afstandje in te kunnen schatten hoe ver ze daar in gaat en of de moederpoes de kittentjes ook echt pijn doet. Het is wel zo dat moederpoezen soms - in onze ogen - erg ruw met hun kleintjes om kunnen gaan zonder daar iets mee te bedoelen en zonder ze echt pijn te doen.

Ook zijn niet alle moederpoezen even kundig als moeder en gaat de ene poes veel zachtaardiger met haar kleintje om dan de andere.

Als een moederpoes haar kleintjes echter verstoot of als de kittentjes ziek, zwak of mismaakt zijn kan ze ze doden, maar als dat niet zo is, dan kan haar gedrag niet veel kwaad, ook al ziet het er wel erg zielig uit.

Misschien kun je het gedrag van de moederpoes gedetailleerd aan je dierenarts beschrijven en vragen of het kwaad kan of kun je je dierenarts vragen om even bij jullie langs te komen om te zien of haar gedrag schadelijk voor de kleintjes is.

Kittens zijn natuurlijk erg kwetsbaar en je kunt niet voorzichtig genoeg met ze zijn. Ook zou je je heel rot voelen als je niets gedaan had als het fout ging, dus ik begrijp goed dat je met deze vraag zit. Ik wens je daarom heel veel sterkte en ik hoor graag hoe het afgelopen is.

groeten,
Sandra
Gesloten