Welk ras?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Evil Bunny

Is mijn kitten misschien half Maine Coon?

Bericht door Evil Bunny »

Hoihoi,

Ik heb sinds kort twee kittens. De moeder is een oerdegelijke huis-tuin-en-keuken poes, en de vorige eigenaar zei dat de vader hoogstwaarschijnlijk een Pers is, die daar door de buurt loopt.

Nu is het zo dat Malijntje veel op hun moeder lijkt, maar Pakito totaal niet. Zijn vacht is lang en superzacht, en hij heeft een dikke pluizige staart. Breed koppie met een spits neusje, korte brede pootjes en een 'bontkraag'. Hij lijkt dus totaal niet op een Pers, maar nu vraag ik me af wat voor ras de vader dan geweest zou kunnen zijn!

Dit is Pakito met negen weken oud:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ken iemand die denkt dat hij iets van een Maine Coon in zich heeft. Iemand die hier hetzelfde/anders over denkt?

Groetjes, Marieke

Ps. het is pure nieuwsgierigheid dat ik dit wil weten. Natuurlijk ben ik op alletwee de kittens apetrots, ongeacht waar ze van afstammen!
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Ik zie wel lange, sprieterige haartjes, dat is Maine Coon-ig, maar hij is negen weken en komt dus net uit zijn fuzzie periode....zegt dus niet zo heel veel.

Die enorme poten/teentjes/klauwen/hoe je het wilt noemen zijn ook Maine Coon-ig, evenals de kleur, maar die laatste kan al ontstaan als hij afstamt van een cypie.

Iemand hier die er meer verstand van heeft?

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik zie er een typisch Perzenkoppie in: rond koppie, ronde 'bolle' oogjes, wipneusje (knikje in de neus is typisch voor Perzen) en korte stevige pootjes.

Ik heb zelf ook 1 half-Persje en 1 kwart-Pers. ;-)
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Ik zal straks eens foto's maken van hem zoals hij nu is. Nog steeds fuzzie (gaaf woord ;-) ), maar met een dikke staart en haren van ruim 5 cm. Kben maar vast begonnen met kammen, haha.. :-P

Marije, heb jij foto's van jouw kittens? Dan kan ik wat vergelijken :smile:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik zie er totaal geen pers-kenmerken in, maar wel heel wat Maine-Coon trekjes (zoals ik al eerder in een ander topic zei ;-)).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Door het brede koppie moet ik ook denken aan een Pers, maar verder echt super Maine Coon-achtig ;-). Ik denk dat je het straks beter kan zien, ook qua karaktereigenschappen ;-). Coons zijn bijvoorbeeld erg nieuwsgierig, houden van water, liggend drinken, kunnen goed springen, etc. ;-).
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hè?? Maar kijk dan naar het neusje, Wendy en Sandra. Dat is echt niet Maine Coon-achtig vind ik, maar heel duidelijk Pers. Ik ben echt wel verbaasd dat jullie er Maine Coon inzien. (behalve dan de vachtkleur, die zie je zelden bij Perzen) Nouja, niet dat het verder wat uitmaakt hoor. ;-)

Hier mijn poezen als kitten:
Afbeelding
Luna, kwart Pers, kwart Heilige Birmaan

Afbeelding
Minerva, half Pers

Ze zijn overigens allebei kortharig (hoewel Luna in de winter een hele volle vacht krijgt), dus veel minder fluffy dan jouw katje. Maar aan de bouw kun je het wel goed zien.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Marije schreef:Hè?? Maar kijk dan naar het neusje, Wendy en Sandra. Dat is echt niet Maine Coon-achtig vind ik, maar heel duidelijk Pers. Ik ben echt wel verbaasd dat jullie er Maine Coon inzien. (behalve dan de vachtkleur, die zie je zelden bij Perzen)
Dat komt omdat ik bij perzische neusjes direct aan van die platgeslagen dopneusjes denk, maar misschien is het neusje bij een kruising-pers wel veel minder plat ;-).

Ik dacht aan een kruising-Maine Coon kitten vanwege de combinatie van de pluizen in de oren, de stevige voetjes, de pluimstaart, de kraag en inderdaad de vaakvoorkomende vachtkleur. Ook vindt ik het koppie van dit kittentje veel minder rond dan het koppie van jouw kruising-persje.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Sandra W schreef:Dat komt omdat ik bij perzische neusjes direct aan van die platgeslagen dopneusjes denk, maar misschien is het neusje bij een kruising-pers wel veel minder plat ;-).
Alleen extreme Perzen hebben dat. Tegenwoordig mag dat niet eens meer (zo gefokt worden) omdat het ernstige problemen oplevert met de luchtwegen.
'Normale' Perzen hebben een klein wipneusje. ;-) Precies zoals dit kittentje.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Sandra W schreef: Ik dacht aan een kruising-Maine Coon kitten vanwege de combinatie van de pluizen in de oren, de stevige voetjes, de pluimstaart, de kraag en inderdaad de vaakvoorkomende vachtkleur. Ook vindt ik het koppie van dit kittentje veel minder rond dan het koppie van jouw kruising-persje.
Ik ook ;-).

Maar ik zal nog eens goed naar het neusje kijken :lol: ;-).
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ik vind de neus eigenlijk niet zo duidelijk te zien, en de oren, het pluizige enzo vind ik allemaal toch wel maine coon. Maar goed, eigenlijk maakt het ook niets uit toch ;-).
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Wauw, Marije, jouw kwart-persje lijkt zowel heel veel op Pakito, als ook op Malijntje. Da's apart! Hele mooie katjes trouwens, die van jou! Heb je ook een foto-album?

Kheb hier nog twee duidelijke foto's van Pakito:

Afbeelding

Afbeelding

En nog eentje van Malijn:

Afbeelding

Op deze foto's zijn de koppies wat beter te zien. Meer foto's staan overigens in het foto-album 'Pakito en Malijn'!

Groetjes, Marieke
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Luna en Malijn zijn net een kopietje van elkaar :shock:. Ontzettend lieve foto's!

Hier nog wat foto's waar je een maine coon kitten kan zien (linus toen hij klein was).
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wauw, mooie katjes zeg! :woow: Malijn lijkt inderdaad sprekend op Luna!
Op de tweede foto van Pakito zie ik ook weer het Perzenkoppie duidelijk. Ze is supermooi! :verliefd:

Op de volgende site: http://www.worldofdani.com/
kun je vanalles lezen over Traditionele Perzen, dus Perzen met neus. Daar zie je ook foto's van Traditionele Perzen (met ook pluimen uit de oren bijvoorbeeld) waar ik Pakito op vind lijken.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ik neig nu door Malijn ook meer naar Pers ;-). Maar bij Pakito denk ik meer aan een Coon, maar dat komt misschien inderdaad erg door de kleur en de pluizige staart. Het zijn in ieder geval echt schatjes!!
Gesloten