Huidproblemen

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Pablo
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:21

Huidproblemen

Bericht door Pablo »

Hallo allemaal,

Ik wilde graag weten of het volgende jullie bekend voorkomt:

Mijn kater (17 jaar) heeft huidproblemen. Zijn vacht geeft klitten op sommige plaatsen wat uiteindelijk vilt veroorzaakt. Dit gaat gepaard met roos. Ik heb zijn vacht al laten nakijken door de dierenarts en er een middeltje voor gekregen voor zijn huid maar dit lust hij niet en ik ga het hem niet opdringen gezien zijn leeftijd.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoor het graag!
Alvast bedankt,
Pablo :roll: [/b]
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Pablo,

Heeft je kat lang of kort haar? Onze kat, Lynx, is halflanghaar en heeft ook af en toe klitjes. Hij krijgt ook roos als hij aan het verharen is, dit schijnt wel normaal te zijn.

Onze andere kat die helaas overleden is kreeg plotseling een slechte vacht (veel klitjes, ook wel roos). Hij bleek uiteindelijk nierfalen te hebben, hierdoor kunnen katten ook een slechte vacht krijgen. Je zou dus eventueel kunnen kiezen voor een bloedtest, om te kijken of eventueel een ziekte hierin een rol speelt. Hopelijk is dat niet zo, en is het gewoon 'ouderdom'.

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb net mijn oude Max de klitten eruit geknipt en geschoren. Max is hartpatient en op leeftijd. Hij heeft een beetje ontstoken bek waar ik hem erg graag had willen laten helpen. Een narcose overleefd hij niet.
De klitten is hij nu kwijt. Die trekken en kunnen hem pijn doen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Snokkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2006 16:50

Bericht door Snokkie »

Ik weet niet wat voor middeltje je hebt gekregen, maar kun je de smaak niet maskeren met iets lekkers?
Pablo
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:21

Bericht door Pablo »

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Mijn kat is een Europese korthaar.
Ik laat mijn kat ieder jaar conrtroleren op nierfalen, suikerziekte e.d. zodat hij al een aantal jaar speciaal nierdieet krijgt en pilletjes. (Fortekor) Hier doet hij het heel goed op. Maar wel goed om te weten dat nierfalen de huid kunnen aantasten, dat wist ik niet. Ik ben nu met vakantie maar na mijn vakantie ga ik met hem naar de dierenarts om te beoordelen of hij nog een licht roesje hebben kan. Dit zodat ik de plekken eruit kan laten scheren, gelijk weer zijn bloed testen, nagels knippen, tandsteen verwijderen. De hele reutemeteut dus. Ik hoop van wel zodat alles weer goed gecheckt is en e.d.

Omdat Bubba op dieetvoer is, is het moeilijk de smaak te maskeren, het is een soort vloestof en hij krijgt brokjes dieetvoer Dit is er ook wel als blikvoer maar ook dat lust hij niet.

Kattenbella, hoe oud is Max?

Groetjes,
Pablo
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ik ben geen dierenarts ;-), maar: ik denk dat de schilfers kunnen komen door een droge huid. Nierkatten vechten altijd tegen uitdroging. Van vervilte klitjes kan je volgens mij ook huidschilfers krijgen. Ik weet niet of nierfalen direct de huid aantast, ik geloof het in ieder geval niet (maar zeker weet ik het ook niet).

Misschien is het goed om te kijken of Bubba ook genoeg vitamines binnen krijgt (hebben de nieren ook invloed op), soms krijgen ze weleens een tekort aan vitamine B. En ook kaliumtekort kan voorkomen. Dit kan ook met een bloedtest aangetoond worden.

Wel goed dat je zo veel voor Bubba doet!

Groetjes,
Wendy
Pablo
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:21

Bericht door Pablo »

Hoi Wendy,

Dank je wel voor je tips. Ik zal Bubba zeker laten controleren op een tekort aan vitamine B en kalium.
Je weet maar nooit!!

Groetjes,
Pablo
Gesloten