# Kitten bij 11 jaar oude kat?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Lies82
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2007 12:43

# Kitten bij 11 jaar oude kat?

Bericht door Lies82 »

Kan je een kitten houden bij een gesteriliseerde poes van 11 jaar? De laatste is nooit andere poezen gewend geweest... Het zal dus (verwachten we) een lang aanvaardingsproces worden, en we zijn er nog niet uit of we het echt gaan doen...
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Zit ik hier een hele litanie neer te typen en floep... alles weg in cyberspace!

Had ik het maar beter eerst in een documentje getypt :roll:

Elke kat heeft zijn of haar eigen karakter en temperament. Ik heb al zoveel gehoord waarom bepaalde combinaties wel of niet accorderen. Het is telkens weer afwachten.

Twee kattinnen zou beter gaan dan twee katers? Bepaalde rassen zijn onverenigbaar? Zo raadde ze ons af om een Karthuizer bij een Noorse Boskat te plaatsen. Ik vertel je dat het de eerste dagen hier behoorlijk gestoven heeft, maar onze twee dames komen ondertussen goed overeen. Het is grappig om zo twee verschillende rassen (zowel uiterlijk als karakter) samen te zien leven. Ik hoop binnenkort daar enkele foto's van te kunnen laten zien. (Hoeveel berichten nog :???: )

Een oude kat met een kitten? Het is natuurlijk niet echt hét van hét? Wij hebben het met onze vorige kat niet willen doen. Manolito was 17 jaar oud en we wilden hem al onze aandacht schenken.
Anderzijds ken ik mensen die het wel hebben gedaan om het afscheid niet al te zwaar te maken.

Dus ik ben niet veel hulp hé :-|

Ik zeg maar zo als je van katten houdt - en van die veronderstelling mag ik toch uitgaan - is veel mogelijk!

groetjes
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Een kitten past zich makkelijker aan en wordt vaak sneller geaccepteerd maar juist bij een oudere kat weet ik niet of ik daar voor zou gaan. Een kitten is heel speels en zal zijn energie bij je kat kwijt willen en dat zal waarschijnlijk niet gewaardeerd worden.
Ik denk dat ik eerder naar het karakter van je poes zou gaan kijken en er dan een wat oudere kat (dus eentje die in ieder geval al wat uitgeraasd is) bij zou zoeken die kwa karakter bij je poes past. Het geslacht maakt dan niks uit.
En de acceptatie kan inderdaad een paar dagen tot paar weken duren. Maar met veel geduld en liefde komt het in de meeste gevallen wel goed.

Ik ben benieuwd wat jullie uiteindelijk besluiten te doen. Veel succes ermee!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
wendy f
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 apr 2007 16:23

Bericht door wendy f »

Ik denk dat het wel goed mogelijk is. Het zal alleen wel even wennen zijn voor je 11-jarige kat. Mijn kat was een jaar of 4 en ik heb toen een 2-jarige kat geadopteerd van het asiel en dat ging hartstikke goed en ze kunnen nu niet zonder elkaar. Ik denk dat het met een kitten misschien iets moeilijker kan zijn, maar ik heb hier geen ervaring mee. Ben het ook helemaal eens met het hierboven gezegde hoor.

Succes!
Gebruikersavatar
Pannonique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2007 19:53
Locatie: Kalken

Nieuw vriendje?

Bericht door Pannonique »

Hoi,

Ik had twee katers van 10 jaar en nu is er onlangs eentje gestorven. Hoewel de ene (die gestorven is) heel erg dominant was, had ik toch het gevoel dat ze goed overeenkwamen en mekaars gezelschap apprecieerden. Nu zijn maatje dood is, lijkt mijn kater een beetje verloren te lopen, dus dacht ik eraan om een nieuwe kat te nemen, maar ik weet dus niet of hij dat gezelschap zal weten te waarderen. De kat die we in gedachten hebben is een katertje van zes maanden. Denken jullie dat dit een goeie combinatie is: kater van 10 en kater van zes mnd?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is geen gebruikelijke combinatie en aangezien de volwassen kater dominant is zal het zeker tijd kosten, maar de meeste combinaties met kittens gaan uiteindelijk wel goed, tenzij de volwassen kater te oud, ziek of eenzelvig is.

Je doet beide katers wel een groot plezier door ze beiden te castreren, want de strijd tussen een gecastreerde kater en een ongecastreeerde kater houdt nooit op en de strijd tussen twee ongecastreerde katers is ook een ramp (en heel vies vanwege het sproeien).

Ik adviseer je dus om het katertje direct na aankomst (het liefst ervoor) te laten castreren, want dat mag bij een katertje van 6 maanden oud (en de andere natuurlijk ook als dat nog niet is gebeurd).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Pannonique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2007 19:53
Locatie: Kalken

Bericht door Pannonique »

Bedankt voor het advies!
Helaas is het nieuwe katertje al direct na aankomst spoorloos verdwenen :cry:
Hij leek een beetje overstuur van de autorit, dus hadden we besloten om hem even te laten bekomen. Wijzelf stonden op een afstandje en plots was ie weg....we hebben overal gezocht maar niks gevonden :cry: Wat zijn de overlevingskansen van zo'n jong dier in een vreemde omgeving? Zou ie nog terugkeren naar ons? Of zou hij zich mss ergens verstoppen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een narigheid voor jullie en wat zielig voor dit arme beestje! Ik denk helaas niet dat hij vanzelf terugkomt, want hij is nu erg bang en heeft zich vast ergens zeer goed verstopt. Kijk vooral overal achter, tussen en onder, zoals achter de kasten, de koelkast, de oven, enz. want hij kan zich erg klein maken en op de gekste plek zitten.

Zet verder op wat schuilplekjes in huis wat blikvoer neer en hou je andere kater boven (bijvoorbeeld op een slaapkamer), dan kan het kittentje in ieder geval eten als hij honger heeft en kunnen jullie zien of hij in ieder geval nog binnen is als er van het eten gegeven is.

Als hij toch naar buiten is gevlucht dan kun je het beste 's-avonds gaan roepen als het stil buiten is en met wat brokjes schudden en natuurlijk ook over op, onder en tussen kijken. Ik hoop en duim enorm voor jullie dat jullie hem snel weer terugvinden! Sterkte!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Pannonique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2007 19:53
Locatie: Kalken

Bericht door Pannonique »

We hebben em teruggevonden :grin: Ben echt superblij. Hij had zich verstopt achter de oven! Had niet gedacht dat ie daartussen kon, maar blijkbaar wel dus. Hij was echt doodsbang, maar nu houden we hem apart van de kater en gaat alles heel goed ermee. Hij is heel speels, eet en drinkt goed...verstopt zich wel nog altijd graag achter oven en koelkast ;-)
Iedere dag zetten we de twee katten eventjes bij elkaar, om hen te laten wennen, maar voorlopig komen ze nog niet overeen. De kater blaast ernaar en de kitten is bang, maar de kater is anders nie zo'n heel dominante, dus ik hoop dat hij binnenkort een beetje liever wordt tegenover die kleine :smile:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een heerlijk nieuws, ik ben echt heel blij dat hij gevonden is! Mijn kittentje zat 13 jaar geleden ook achter de koelkast en in (!) de oven (ze was via het gat aan de achterkant erin gekropen), vandaar dat ik eraan dacht ;-).

Zet ze trouwens bij het oefenen niet te kort bij elkaar, want dan wennen ze nooit. Doe het gewoon steeds een kwartiertje tot een half uurtje en laat ze lekker blazen naar elkaar, want dat hoort erbij. Grijp ook niet in, want dan trek je partij, maar natuurlijk wel bij een echte aanval. O ja, blijf er wel altijd bij, maar dat doe je vast als bezorgd baasje al ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Gelukkig hebben jullie hem weer gevonden! Komt me trouwens bekend voor, ik weet dat wij ook vaak hebben lopen zoeken :lol:
Elke keer even bij elkaar zetten heeft geen zin. Dit hebben we bij Quinto en Xandor ook gedaan en dat heeft weken geduurd. Toen we meer katten kregen waren wij niet meer zo gespannen en konden we het beter laten gaan. Ze de hele dag bij elkaar laten (zolang je er zelf bij bent!) werkt het beste en hoe minder je je ermee bemoeit, hoe makkelijker en sneller het gaat. Ze samen laten eten of met ze gaan spelen kan een goede manier zijn om ze aan elkaar te laten wennen.
Veel succes ermee!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Gelukkig hebben jullie hem weer gevonden!
Ik zou ze ook wat langer bij elkaar laten, gewoon als jullie thuis zijn. dat blazen en grommen is heel normaal hoor!

En als je moet ingrijpen, kun je het beste iets van een sleutelbos laten vallen. Door het lawaai zullen ze schrikken en stoppen waarmee ze bezig zijn. Zo ben jij ook niet degene die er tussen komt (en het kan je een paar flinke krassen schelen)

Succes!
Gesloten