hersentumor

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gast

hersentumor

Bericht door Gast »

Ik heb een kater, Gijsbrecht v. Amstel, van inmiddels 13 jaar. Hij is al 2 jaar bekend met nierfalen, maar doet het met fortecor en medicatie prima. Nou heeft hij sinds een tijdje coordinatiestoornissen; hij loopt met rechts wat te slepen en dreigt snel om te vallen (verder overigens goed gehumeurd en gezellig). Vorige week heeft de DA gezegd dat hij waarschijnlijk een hersentumor heeft. Sindsdien gestart met dexoral, en daar komt nu eindelijk mijn vraag: hebben mensen hier ervaring mee? Ik maak me wat zorgen over zijn gedrag, hij reageert overal erg mat op en wast zich slecht, het zwalken lijkt wel soms wat minder. Lastig om zelf dan te beoordelen wanneer het genoeg is (behalve als hij duidelijk pijn heeft natuurlijk!), en zijn deze dingen nu het gevolg van de tumor of de medicijnen? Hoelang moet je dit aankijken?
Alvast bedankt.
Marije
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

goh, ik kan je hierin moeilijk advies geven, want heb zelf nog twee relatief jonge poezels (5 en 2 jaar oud)

Misschien toch nog volgende 'overwegingen'

Je merkt aan katten nauwelijks dat ze pijn hebben, behalve directe pijn zoals bv wanneer je op hun staart gaat staan, hebben de meeste katten een erg hoge pijngrens en zullen ze chronische pijn 'aanvaarden' Ze gaan gewoon verder met hoe ze bezig waren, misschien wat moeizamer maar dat is het dan ook.

Het lijkt mij datje moet kijken naar het geluk van je kat. Slaapt ie veel, maar heeft ie nog heldere oogjes, en verzorgt ie zichzelf nog regelmatig, eet ie nog goed en is hij bij opflakkeringen nog minimaal speels, dan zit je goed. Zie je al deze dingen niet meer in het gedrag van je kat, dan is ie volgens mij 'op' en heeft ie ook nog erg weinig levenskwaliteit.

In ieder geval, veel sterkte ermee!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Marije, heel veel sterkte!
Dit klinkt erg heftig. Ik zou echt met je vragen naar je dierenarts gaan. Hij of zij behandelt je kat en zal je deze antwoorden kunnen geven.

Groeten Bella
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Hoi Marije, ook ik heb geen ervaring met dit soort situaties, maar ik zou zoals Freija zei ook zien naar je kat zelf en hoe hij zich gedraagt, en of je denkt dat het nog draaglijk is voor hem. Verder kan je je hiervoor misschien ook even naar de DA richten, hij zal wel objectief kunnen bekijken hoe de situatie staat en je erin raad geven. Het kunnen zoals je zegt wel bijwerkingen zijn van de geneesmiddelen, maar coordinatiestoornissen lijken me wel heel hard verband houdend me de tumor. Veel sterkte ermee en geef je schat maar een dikke knuffel van ons allemaal!
irjo
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2007 23:28

Bericht door irjo »

Hallo,
Ik herken wel enkele symptomen bij mijn kat.
Mijn lieve kat Rocca is 16 jaar oud en vertoont de laatste tijd ook evenwichtsstoornissen.( Toevallig is er ook 3 jaar geleden bij haar nierfalen vastgesteld, maar ze krijgt iedere dag een pilletje hiervoor en aangepaste voeding en haar nieren zijn nu redelijk OK.)Ze wankelt alsof ze zat is en valt soms om. Momenteel eet ze weer terug, maar ook dankzij cortisonenpilletjes. Ze is terug thuis na een week bij de dierenarts en vertoont terug vrij normaal gedrag: haar dagelijks ritueel van eten, WC, wassen, slapen, knuffelen, buiten willen... We durven haar helaas niet meer zomaar buiten laten wegens haar coordinatiestoornissen.
Graag zou ik willen weten hoe jouw kat evolueert en of het inderdaad een hersentumor is of iets anders.
De dierenarts zegt afwachten, maar zegt wel dat het terminaal is. Ik vind het zo moeilijk om met deze onzekerheid om te gaan...
wat is het beste voor het beestje?

groetjes,
iris uit België
Gesloten