Aanschafprijs van een (ras)kitten

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door Adriana »

je kent me niet dus 'dat jij dus ook zo iemand bent die een vegetariër met leren schoenen aan veroordeelt etc.' slaat nergens op. ik heb geloof ik niemand veroordeeld en ik kan er niks aan doen dat je je zo aangesproken en zelfs gekwetst voelt.
denk je dat ik nog weet uit een of ander topic dat jij zo tegen het opnemen van herplaatsers van fokkers bent?
en nogmaals alle asieldieren zijn herplaatsers..
ik vind het alleen zo sneu voor die dieren als de toekomstige baasjes op deze manier worden ontmoedigd!
en verder heeft ieder recht op het uiten van zijn/haar mening denk ik en als het bij jou dus verkeerd valt, dan is dat spijtig en het zal nog weleens vaker voorkomen dat er meningen botsen, maar waarom daar zo moeilijk over doen..? ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door MarjanR »

Ey, ja. Gezellig.
Weet je, het had ook gewoon zo gezegd kunnen worden; "Joh Annet, ik vind het jammer dat ik jou beledigd en gekwetst heb. Dat is niet m'n bedoeling geweest."
Hup zand erover. Zo hoeft niemand terug te komen op z'n mening en kun je toch gezamelijk door 1 deur.

Maar ja, dat is mijn mening.
;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door Cerna »

Dank je, Marjan
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door Adriana »

het is niet mijn bedoeling geweest om Annet rechtstreeks te kwetsen, dan wel beledigen, dus als Annet zich gekwetst/beledigd voelt, dan spijt me dat.

zou het kunnen dat Annet met haar rechtstreeks aan mij gerichte opmerking 'dat jij dus ook zo iemand bent die ..' mij beledigt en kwetst?
;-) doe geen moeite Annet, denk je dat ik daar mee zit...? ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door MarjanR »

:lol: Ik denk dat Annet er geen enkele problemen mee heeft om daar haar excuses voor te maken.
Ook als je er niet mee zit ;)
Jullie steunen elkaar in het niertopic op allerlei manier, dan zou door dit akefietje daar iets aan veranderen?
Denk dat er over en weer genoeg respect is ;)


Woooooooooooooooot er zit een kattekop in een ieder van ons :edance: :eangel: 8-)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door castratenkoor »

Ik ben het in zoverre met Annet eens dat ik het afkeur dat fokkers na gebruik hun fokdieren dumpen.
En dan heet het altijd "met pijn in mijn hart - omdat hij/zij niet meer in de groep past" .
Dat is echt bullshit. Ze moeten gewoon plaats maken voor een jonger exemplaar.
Mijn dochter volgt de fokker waar zij haar moederpoes met kind vandaan heeft.
ALLE katten worden na gebruik herplaatst met dezelfde ***.
Apart hè dat ze allemaal niet meer in de groep passen.

Het principieel niet nemen van ex-fok-katten leidt echt niet tot ander gedrag van fokkers.
Kwijt raken doen ze ze toch wel, is het niet rechtsom dan is het wel links om.

Misschien dubbel hoor, maar ik ben absoluut niet tegen het opvangen van ex-fokdieren.

De fout ligt bij de fokker, niet bij degene die zo'n die een liefdevol warm-gouden mandje biedt.

En dat is mijn bescheiden mening.

Er zijn overigens ook fokkers, die WEL hun ex-fokdieren bij zich houden..........
Die zien de dieren als huisgenoot en niet als gebruiksartikel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door MarjanR »

Ja, maar op een gegeven moment wordt het huis een beetje vol als je al die katten waarmee je niet meer fokt aanhoudt. En dan krijg je vanzelf het probleem dat ze elkaar de tent uit meppen.
Ik vind het ook BS wanneer ze hun kat aanbieden met die reden. Maar als je niet wilt stoppen met fokken dan kom je toch op een gegeven moment op het punt dat je katten weg moet doen.
Geld doet rare dingen met mensen.
Ik begrijp het standpunt mbt opnemen van herplaatsers van fokkers van Annet heel goed, maar ook de beredenering die Adriana neerzet.
En zoals je ook schrijft, ze raken de kat toch wel kwijt (met geld of uiteindelijk zonder geld).
Ik zelf twijfel een beetje op het moment dat iemand schijft dat de kat niet goed in de groep ligt.
Als Moos z'n overstap naar het hiernamaals maakt wil ik kijken naar een Thai.
Maar ja, ik heb nog twee monsters rondlopen. Dus of ik dan een herplaatser wil die niet goed in de groep ligt.... denk het niet. Dan heb ik liever dat ze eerlijk zijn en zeggen dat de kat niet meer in hun fokprogramma past. Maar goed, of ik ook echt een kat wil die z'n ballen lange tijd wel heeft gehad (hey, waar zijn me ballen nou? Toch eens proberen of het nog lukt), of een kat die al een paar nestjes heeft gehad (met alle medische gevolgen van dien).
Daar moet ik dus nog maar eens goed over nadenken tegen die tijd ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door Adriana »

dan is de smoes van de fokker toch niet anders dan de smoes van het afstandsbaasje in het asiel?
en soms worden bepaalde dieren in een groep zo getreiterd dat ze veel beter af zijn met een nieuw ander mandje.
fokkers zul je er niet mee veranderen en zonder fokkers geen raskatten, denk ik.
als alle fokkers hun dieren bij zich zouden houden, dan zouden er heel veel minder raskatten op de markt zijn, prijzen zouden nog verder omhoogschieten en 'wilde' fokkers zouden helemaal hun kans grijpen.

het lijkt me een geweldige mogelijkheid voor mensen die verliefd zijn op een bepaald ras en niet de mogelijkheden/middelen hebben.
en ik dacht dat in de contracten staat dat wanneer dit soort raskatten om welke reden dan ook, in hun eerste huis weg moeten, dat ze dan in overleg met de fokker op deze lijst geplaatst moeten worden. daar is dan in ieder geval veel meer begeleiding dan zo maar via Marktplaats.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door MarjanR »

Ja, ben ik met je eens. Dat schrijf ik ook.
En mocht mijn nieuwe inderdaad de kolder in z'n kop krijgen bij mij thuis, is dat ook een prima oplossing.
Echter, dan is het leed al geleden bij m'n monsters (ik heb de ervaring al met Bibi, dat wil ik ze niet meer aandoen).
Hoe dan ook zou ik toch liever kijken voor een kitten denk ik. (waarbij ik dat systeem toch ook weer in stand hou.... ;) )
Maar goed, het is nu nog niet eens tijd om erover na te denken. Moos gaat superrrrrrr :edance:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door BillyJean »

Hoi meiden
Heb alles eens rustig gelezen en omdat Bowie en Nedercats wordt genoemd, wil ik toch mijn ervaring geven.
Voor ik op dit forum kwam lezen, had ik nog nooit stil gestaan bij het de herplaatsing van raskatten door fokkers
Na de dood van Sabine zag ik Fayline op [verwijderd]. Ik heb Ank gebeld en zij heeft mij verteld waarom Fayline weg werd gedaan. Niets geen smoezen van "ze past niet meer in de groep" .Eerlijk en direct werd verteld dat met Fayline niet meer kon worden gefokt vanwege het laatste nestje en dat ze was gesteriliseerd.

Over het laatste nestje : Fayline was een aantal weken zwanger toen de dekkater dood neerviel met HCM. Daarop is door Ank direct besloten de kittens bij Fayline weg te laten halen, vanwege het grote risico voor zieke kittens.

Ik weet hoe Ank woont en besef ook, dat je niet alle katten kunt houden. Dat zou een ongezonde situatie geven, dan heb je een hok vol met een aantal jaren.
Ze is dol op haar dieren, dat zie je ook, Fayline en Bowie zijn schatten, zo lief, niets mis mee.

Iedereen heeft zijn eigen mening of dit wel of niet goed is, om de poezen weg te doen na 2 of 3 nestjes. En natuurlijk mag iedereen er het zijne/ hare van denken. Persoonlijk had ik er dus nooit bij stil gestaan, hoe het werkt bij fokkers en ik weet ook dat ik er absoluut geen spijt van heb.
Ik weet de beweegredenen van Ank en ik kan me daar helemaal in vinden. Haar eerlijkheid hierin is fijn.

Vóór Fayline ben ik ook nog wezen kijken bij een cattery hier in de buurt, en daar had ik géén goed gevoel bij, veel te veel katten, katers en nestjes......
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik kan er ook wel inkomen dat je als fokker moet gaan herplaatsen als je wil blijven fokken.
Sommige nadelen die verbonden zijn met fokken, kan je nu eenmaal niet omheen.
Zo moet je een poes altijd door haar eerste krolsheden helpen (en daarna ook door volgende om haar niet te veel nestjes te laten krijgen) en moet je speciale maatregelen nemen als je dekkaters houdt. Dat zijn zaken die voor de kat zelf zeker niet het beste zijn, maar waar je nu eenmaal niet omheen kan. Je kan enkel maar proberen het beste te doen voor de dieren, en ik kan er in komen dat dat niet alle katten op pensioen bijhouden is.
En alle dieren langer dan een paar jaar nestjes laten krijgen, is vast ook niet aan te raden, niet alleen omwille van de kittens, maar vooral voor de poes zelf...

En toch kan ik Annet haar redenering volledig volgen, en me er ook in vinden. Het is gewoon erg moeilijk. Ideaal is het nooit voor de poes, maar fokkers doen hun best.

Ik vind het erger als de fokkers bij de advertentie plaatsen dat de kittens geholpen moeten worden en niet voor de fok gebruikt mogen worden.
Hoe hypocriet kan je zijn?
Dat is toch een teken dat ze weten hoe slecht het is voor de katjes, en dat ze dat voor hun eigen kittens niet willen. Maar zelf doen ze dat dan wel en spreken het blijkbaar goed... Dat kan ik niet begrijpen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door Anne »

Ik vind het totaal niet verantwoord om te fokken terwijl asiels en opvangs vol zitten.
En dat een fokker zijn ex-fok katten kwijt moet vind ik echt heel anders dan een baasje wat zijn dier naar het asiel brengt, die beredenering vind ik echt nergens op slaan.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door Cerna »

je kent me niet dus 'dat jij dus ook zo iemand bent die een vegetariër met leren schoenen aan veroordeelt etc.' slaat nergens op. ik heb geloof ik niemand veroordeeld en ik kan er niks aan doen dat je je zo aangesproken en zelfs gekwetst voelt.


Wanneer jij je door mijn opmerking gekwetst voelt, dan vind ik dat heel vervelend en wil mijn excuses maken. Mijn opmerking was een conclusie die voortkwam uit het feit dat jij zei dat mensen die wat roepen dan ook één lijn moeten trekken.
Ik word er door vleeseters regelmatig op gewezen dat ik niet consequent ben (en dus niet één lijn trek) omdat ik leren schoenen draag en dat irriteert me behoorlijk omdat ik me dan afvraag hoe consequent ze zelf zijn. Een mens kan in deze samenleving nou eenmaal niet consequent zijn. Dan word je een fanaat, iemand waarmee het slecht leven is.
En toen jij dus zei dat je dan één lijn moet trekken, kwamen gelijk die leren schoenen weer bovendrijven "Hè bah, weer iemand die niet kijkt naar wat je goed doet, maar alleen naar wat je verkeerd doet." Je hebt gelijk, ik ken je niet (nou ja, inmiddels toch wel een heel klein beetje ;-) ) en het is niet goed om mijn eigen frustraties op een ander te projecteren. Dus nogmaals: sorry.

Dan over het herplaatsen: ik vind het geen argument om te zeggen dat je als fokker herplaatst omdat anders je huis te vol wordt. Wanneer je een klein huis hebt, dan moet je misschien wel helemaal geen fokker worden of het aantal dieren aanpassen aan de grootte van je huis. En wanneer je bijvoorbeeld zes jaar met twee dieren fokt, ze daarna laat castreren en twee nieuwe dieren neemt, dan heb je er nog pas vier en zes jaar later zijn de twee oudste katten 12 en zou je weer twee katten er bij kunnen nemen. Ouder dan 18 worden de meeste raskatten niet, dus dan zit je uiteindelijk op een maximum van zes katten. Dat lijkt me toch te doen. En mocht dat toch teveel zijn, dan moet je geen fokker worden of eerst verhuizen.

Ik heb sinds ik Amber 6 jaar geleden kocht, vaak met fokkers gesproken over herplaatsing en de meeste zijn er inderdaad niet echt eerlijk over (alsof ze toch vinden dat het eigenlijk niet netjes is). Ik ken inmiddels echter via de secretaresse van Neocat die zelf ook fokt en niet herplaatst, een aantal fokkers die een heleboel gepensioneerden hebben. Dus het kan wel! Neocat-Britten heeft ook in bijna elke aflevering van haar kwartaalblad wel een kritisch artikeltje over het herplaatsen.

Asielkatten zijn ook herplaatsers, dat klopt, maar ik vind dat toch een iets ander verhaal want hier zijn geen commerciële belangen mee gemoeid.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door castratenkoor »

Het feit dat het huis van de fokker overvol raakt zit hem vooral in het feit dat er in veel te hoog tempo gefokt wordt. Mensen hebben rustig 3-4-5 fokpoezen en mogen 3 nesten per twee jaar per poes.
Ik ken ook fokkers die 1 fokpoesje hebben en daar eens per 2 jaar een nestje mee doen. Als de poes 4-5 jaar is neemt een dochter het over enz. enz. Zo heb je 3 generaties in huis en door natuurlijk verloopt hoeft er nooit een poes herplaatst te worden. Na 15 jaar heb je 3 poezen en overlijdt vanzelf de oudste.
Prima geregeld, met zo'n fokplan kan ik instemmen.
Niet met 4 fokpoezen, is 12 nesten per 2 jaar. En dat is nog gunstig gesteld.
Er zijn er ook die nog meer nesten doen dan 3 per 2 jaar en dan tussendoor kittens zonde stamboon verkopen. Zodat ze zich zgn. aan de regels van de rasvereniging houden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanschafprijs van een (ras)kitten

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:Ik vind het erger als de fokkers bij de advertentie plaatsen dat de kittens geholpen moeten worden en niet voor de fok gebruikt mogen worden.
Hoe hypocriet kan je zijn?
Dat is toch een teken dat ze weten hoe slecht het is voor de katjes, en dat ze dat voor hun eigen kittens niet willen. Maar zelf doen ze dat dan wel en spreken het blijkbaar goed... Dat kan ik niet begrijpen.
t zit ook ietsje anders in elkaar en het gaat hierbij om het genenmateriaal van moeder en dekkater. een kitten is veel duurder in aanschaf als je aangeeft dat je ermee gaat fokken want dan heb je bij wijze van spreken dus profijt van het 'voorwerk', de selectie van tig generaties ouders/groot- en overgrootouders bij het kitten. er staat zelfs in sommige contracten dat het zelfs (stel dat je je er niet aan houdt) voor een paar generaties geldt en er is een makkelijke check want je kunt nooit een stamboek van een dergelijk kitten laten opmaken, zonder de voorouders te vermelden.

nog iets over herplaatsen of niet-herplaatsen..
heb nog eens nagedacht: hoeveel plezier doe je een dier dat niet past bij zijn huisgenootjes? dat dier kan niet verhuizen of van baan veranderen en loopt jarenlang een bult stress op. veroorzaakt ook stress bij je andere dieren. dat geldt voor een huiselijke situatie maar ook bij een cattery.
ik heb na 10 jaar en dat was 9,5 jaar te laat een poes en kater uit elkaar gehaald die elkaar van jongsaf aan niet verdroegen. dat heeft al die tijd de sfeer in huis negatief beinvloed. binnen een maand had Muze, de poes een geweldig baasje, oudere mevrouw met rustige tuin. en het is dat mijn vriend zich heeft ontfermd over poes Mies, zus van Enzo anders was ze op de herplaatslijst terechtgekomen. want hier in huis had ze geen leven.. het zou wreed geweest zijn om haar toch hier te houden.
ik denk dat je in zo'n geval altijd voor de kwaliteit van leven van het betreffende dier moet kiezen en heb intussen geleerd dat je ook niet al te lang moet blijven proberen als het niet werkt..
Marjan heeft die situatie met Bibi gehad en er zijn veel meer gevallen..

en ja, helemaal eens met dinie, er zit tuig onder de fokkers, die dieren uitputten en eigenlijk bezig zijn met 'handel'.. en we kunnen aspirant kopers van raskatten hier niet vaak genoeg op de regels wijzen (bij Sophia staan ze dacht ik ook) die je zou moeten aanhouden.. maar mensen kiezen vaak voor hun portemonnee ipv voor dierenwelzijn.. ook in deze tak van sport..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie