Veel likken en rare sprongen

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gesloten
Spooky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2007 19:42

Veel likken en rare sprongen

Bericht door Spooky »

Hallo iedereen,
Onze kat spooky is nu ongeveer 2 jaar en sinds ongeveer 2 weken maakt hij hele rare sprongen. Soms zit hij gewoon stil, begint ineens te rennen en springt raar hoog en rent dan verder. Als hij stopt met rennen gaat hij meestal zichzelf helemaal likken. Sowieso likt hij zich veel vaker als normaal. Ik heb al overal gekeken en kan niks vinden. Wel is ons opgevallen dat hij vaak net boven zijn staart zit te likken of juist op zijn buik. Bij zijn tepels is het wel een beetje droog met een paar schilfertjes. Heeft iemand van jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn of wat ik eraan kan doen? Of denken jullie dat ik me geen zorgen hoef te maken?
Groetjes
Gebruikersavatar
Veertje1969
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 mar 2007 13:51
Locatie: Gouda

Bericht door Veertje1969 »

Hoi Spooky,
Je hebt je kat denk ik wel op vlooien na gekeken neem ik aan, doet me denken aan dat ze geprikt wordt ofzo iets en daar rent ze van weg en dan het likken is om het weg te krijgen. Als je kat dit lang blijft doen zou ik toch even naar de dierenarts rijden want hij heeft ergens last van.. Succes Veertje
Is het niet prachtig hoe katten vrienden kunnen maken en mensen kunnen beinvloeden zonder ooit ook maar een boek te lezen.'
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Spooky,

Ik zou gewoon even de dierenarts bellen, want bij elk afwijkend gedrag van de kat is er wel iets aan de hand (heb ik door een vervelende ervaring geleerd :???:). Het kan natuurlijk iets onschuldigs zijn als vlooien, of een allergie voor zijn voedsel? Daardoor kan hij ook jeuk en schilfers krijgen.

Onze kat heeft door zijn nierziekte veel jeuk (wat ik niet verwacht van Spooky hoor ;-)), en daardoor likt hij zich ook veel. Dus ik denk dat hij jeuk heeft, maar ja, om welke reden is natuurlijk lastig te zeggen ;-).

Groetjes,
Wendy
Spooky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2007 19:42

Bericht door Spooky »

Ja ik heb hem al gecontroleert op vlooien maar ik zie echt helemaal niks. Maar ik heb het ook al in de dierenwinkel gevraagd en hun zeiden dat het misschien komt omdat het voorjaar eraan komt of dat het door de hormonen komt, wat denken jullie hiervan?
In ieder geval hardstikke bedankt!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hoe vaak doet hij dit? Katten kunnen ook "malle buien " hebben waarbij ze dit gedrag kunnen vertonen.
Even de dierenarts adviseren als je het niet vetrrouwd kan sowieso geen kwaad.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Spooky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2007 19:42

Bericht door Spooky »

Hij doet het echt heel de dag door. Nooit op een zelfde tijdstip ofzo maar gewoon heel de dag door. Vooral dat likken. Zodra hij binnen is stopt hij niet meer tenzij hij slaapt.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Als het steeds zo is lijkt het me sterk dat het door het voorjaar komt hoor.
Ik zou als ik jou was toch even langs de DA voor controle (en daar niet te lang mee wachten!)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Als hij het de hele tijd doet zou ik zeker de dierenarts even bellen, en het probleem voorleggen, of gelijk een afspraak maken. Straks heeft hij toch jeuk om wat voor reden dan ook, zou wel zielig zijn :-(.

Sterkte!

Wendy
Spooky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2007 19:42

Bericht door Spooky »

Ik ben naar de dierenarts geweest en het was waarschijnlijk iets van stres. Hij heeft nu een kuurtje tegen de jeuk dus ik hoop dat het snel over gaat.
Spooky
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2007 19:42

Bericht door Spooky »

Ben ik weer, want het lijkt nog steeds niet over te gaan. Zou het dan toch door de seizoensverandering kunnen komen? Want hij zit nog steeds stil en dan opeens begint hij raar te springen. Wat ook erg opvalt is dat hij bijna heel de dag alleen maar buiten wil zijn. Hij is alleen soms een minuut binnen om te eten maar gaat dan gelijk weer weg. Dit heeft hij ook nooit gehad, normaal kwam hij altijd wel een paar uurtjes binnen om te slapen of te spelen. Heeft iemand een idee?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Overdreven veel likken kan naast enorme jeuk ook uit stress komen en dan houden ze maar niet op, soms tot ze helemaal kaal zijn. Jouw kat komt mij erg gejaagd en onrustig over. Ik weet niet of hij al gecastreerd is, maar het lijkt wel of hij zichzelf geen rust gunt en daarom alleen maar even binnen komt om te eten.

Dit lijkt me niet iets wat vanzelf weer over gaat of alleen maar seizoensgebonden is. Het lijkt me dan ook verstandig dat je dierenarts naar hem kijkt en hem een jeukremmende injectie geeft en iets kalmerends voorschrijft, want dit is gewoon zielig voor hem.

groeten,
Sandra
Gesloten