Ervaringen met een dierenpension?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
MrJinx

Ervaringen met een dierenpension?

Bericht door MrJinx »

Hallo allemaal,

Ik heb een katertje en een poesje (broer en zus) van 4 jaar oud. Het zijn echt twee hele lieve aanhankelijke beesten.

Over een aantal weken gaan mijn man en ik voor 4 weken naar Amerika. Normaal hebben we de katten altijd ondergebracht bij vrienden en dat is ook altijd goed gegaan. Helaas kunnen ze dit jaar hoogstwaarschijnlijk door omstandigheden niet uit logeren. Een goede vriendin geeft ze weleens te eten als wij een korte periode weg zijn, maar 4 weken op en neer reizen is wel lang en niet erg praktisch.

We denken over een verblijf in een dierenpension. Ik vraag mij alleen af of dit niet een stressvolle gebeurtenis is voor onze katten. Het poesje is een echte die-hard, dus daar ben ik niet zo bang voor. Maar het katertje is een heel aanhankelijk ventje die echt geen held is. Een vriendin wist wel een goed pension in Moordrecht waar onze katten samen een vrij ruim hok zouden krijgen (als het goed is zonder andere katten). Dit kost wel bijna 10 euro per kat. Voor 4 weken is dit dus wel een hoop geld.

Mijn man en ik staan erg in dubio. Laten we de katten thuis en vragen we verschillende mensen om ze eten te geven? Maar ja, de meeste mensen zullen niet uitgebreid aandacht geven aan de katten, wat betekend dat ze toch de hele dag bijna alleen zijn. Of is een goed dierenpension toch een betere oplossing?

Wat vinden jullie? En wat zijn jullie ervaringen met een dierenpension? Hebben jullie misschien een andere oplossing/tip?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ben zelf heel lang vrijwilliger geweest in een asiel met een prima pension erbij en ik heb alleen maar goede ervaringen met pensionopvang. Alle katten die daar onder gebracht worden wennen uiteindelijk (soms gelijk, soms na een paar dagen) aan de nieuwe situatie en hebben het dan prima naar hun zin. In een goed pension worden ze met kennis, aandacht en liefde omringt en komen ze echt niets te kort.

Wel raad ik je aan een kijkje bij het pension van je keuze te nemen om te zien of je er een goed gevoel bij hebt, want er zijn zeker goede en veel minder goede pensions.

Zelf zou ik trouwens kiezen voor een pension waar ze los kunnen lopen (het liefst met buitenren erbij), dus wel met andere katten, want ze wennen op vreemd terrein altijd snel aan andere katten (er is dan namelijk niet sprake van een vreemde kat in hun eigen territorium) en dan hebben ze meer bewegingsvrijheid dan dat ze 4 weken in een hok te zitten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: ervaringen met een dierenpension?

Bericht door loek »

Ik heb dezelfde vraag! Alvast ter orientatie van de zomervakantie, waarsch 3 weken weg. (ligt o.a. aan of ik een goed gevoel heb over een plekje voor mijn katten)
Bedankt Sandra voor het antwoord.
Hebben nog meer mensen ervaringen? Of gewoon wat antwoorden? Ik heb geen idee hoe het in zo'n pension er aan toe gaat namelijk.

Hoe gaat het in het algemeen? Heb je pensions waar ze in kleine hokjes zitten (wat ik niet wil) of is er altijd genoeg ruimte? Zitten ze dan altijd bij elkaar (met vreemde katten). Moet ik nu al gaan reserveren evt. voor de zomer?

En verder alles wat je weet, wat evt. handig kan zijn om te weten hierover, is welkom!

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: ervaringen met een dierenpension?

Bericht door Seemy »

Wij hebben vorig jaar (toen we nog 1 kater hadden) onze kater tijdens onze vakantie in een pension laten verblijven.
Is op zich prima gegaan.
De eerste paar dagen was het even wennen voor hem, dat zei de eigenaresse ook eerlijk dat hij zich terug trok enzo, maar daarna ging het goed. Hij had zelfs een ''vriendje" daar voor die paar weken. Die 2 zaten de hele tijd bij elkaar.
De kosten waren daar ook 11 Euro per kat per dag. Inclusief het eten van het merk wat ze normaal thuis ook krijgen. Dat kun je vooraf doorgeven en ze hebben daar van alles op voorraad. De kosten vond ik zelf geen item. Ik betaal liever iets meer voor een goed pension, dan minder bij een 'vaag' pension.

Van te voren zijn wij wel wezen kijken om te zien hoe het eruit zag, en hoe het er daar aan toe gaat.
De binnenkatten zitten bij de binnenkatten, en de buitenkatten bij de buitenkatten in grote aparte ruimtes. Verder hebben ze een redelijk royaal hok. In drukke periodes worden deze hokken door de helft gedeeld ivm beschikbaarheid (bijv bouwvak), vraag daar even naar als je daar geen goed gevoel bij hebt. Ze kijken welke katten wel en niet met elkaar kunnen opschieten, en meerdere keren per dag mogen ze los in die ruimte om te spelen en rennen etc. De katten die niet met elkaar kunnen laten ze nooit tegelijk los.
We hadden dit adres wel via een kennis gekregen, en die heeft al vaker haar katten daar laten verblijven in tevredenheid, dat maakte de keus voor ons wel makkelijker moet ik zeggen. Van te voren heb ik wel een belrondje gedaan naar verschillende pensions hier in de buurt, en toen had ik bij dit pension al het beste gevoel. Na het kijken daar, en het kennismaken met de eigenaresse en haar dochter zat het gevoel helemaal goed.

Toen we hem op haalden na onze vakantie was hij wel ERG blij om ons te zien. Dan ga je wel even twijfelen of je er goed aan hebt gedaan om hem daar te plaatsen voor 2 weken. Maar toch achteraf zouden we het wel weer doen.

ohja nog even een aanvulling;
Reserveer op tijd een plek, helemaal als je in de bouwvak op vakantie gaat (drukke periodes voor de pensions)
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: ervaringen met een dierenpension?

Bericht door Nyncke »

Toen ik vorig jaar ruim 5 weken wegwas, hebben 4 buren en vrienden en een collega, de taken verdeeld.
Zo goed als iedere dag kwam er iemand of 2x heeft iemand een kleine week in mijn huis gelogeerd.
2 anderen kwamen zo nu en dan een uurtje zitten las ze de katten eten gaven om wat te kroelen.
Tegelijkertijd hebben ze uit eigen beweging dagelijks gestofzuigd, tegen de vlooien.

Super en tot wederdienst bereid, zorgt dat je best wel wat mensen kunt mobiliseren.

Maar dus geen ervaring met dierenpension.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: ervaringen met een dierenpension?

Bericht door loek »

Seemy en Nynke

Bedankt voor jullie ervaringen. Ik heb een kattenpension gevonden bij mijn ouders in de buurt voor 6,50 per dag per kat. En dat ziet er heel goed uit op foto's. Ik ga nog even bellen en wil natuurlijk langs gaan om het in het echt te zien.

Seemy, zaten de katten in een kleine ruimte en dan een paar per dag in de grote gezamelijke ruimte? begrijp ik dat goed?
En de katten die geen enkele vreemde kat dulden (die zijn er vast) moeten die dan steeds in die kleinere ruimte zitten?

Volgens mij hebben ze in het kattenpension wat ik op het oog heb (http://www.desteenrakkertjes.nl/subsite/index.htm) een paar grote ruimtes waar ze constant zitten. Alleen weet ik niet met hoeveel...
Hoe vinden jullie het eruit zien?

Nou ja goed ik moet toch nog meer info inwinnen.

Nynke, ik heb daar wel over nagedacht. Maar weet niet zo goed iemand die ik kan vragen om mijn katten het liefst 2 keer per dag te bezoeken, eten te geven en aandacht....en die mijn katten dan ook nog leuk (heel bekend = leuk over het algemeen) vinden etc etc. Degene aan wie ik dat zou kunnen vragen gaat mee op vakantie ;-)
Vooral Muis is ook helemaal niet dol op vreemde mensen. Oke in zo'n kattenpension wordt het dus ook vreemd maar ik hoop dat ze daar wat eerder aan zalwennen, op neutraal terrein dan steeds een indringer op haar eigen terrein.
Ideaal is het nooit echt denk ik. Maar ik hoop dat dit pension daar wel aan grenst....Ik moet echt een heel goed gevoel hebben anders kan ik net zo goed niet gaan want zit me dan alleen maar zorgen te maken.

Ik hoop op nog meer ervaringen en meedenken.
.....
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: ervaringen met een dierenpension?

Bericht door Nyncke »

Ken het niet maar het ziet er wel heel verzorgt en aangekleed uit.
Ik zou inderdaad ook een kijkje gaan nemen en eens kijken of het in real life ook goed voelt.

ben we; erg benieuwd naar je ervaringen want zover woon ik nou ook niet bij Cuijk vandaan ;-)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ervaringen met een dierenpension?

Bericht door Cari »

Wat me opvalt is dat er op de foto's errug weinig katten staan :???: Alles ziet er heel nieuw uit en je ziet op de foto's (die er overigens wel leuk uitzien) niets over hoe schoon of hoe vol het er is. De berichten in het gastenboek zijn ook vrij oud :???:
In dezelfde omgeving ligt ook http://www.kattenpensionsnorrebaard.nl/. Ik heb eens iemand gesproken die met dat pension erg blij was. Zelf heb ik geen ervaring met pensions, maar voor allemaal geldt: eerst zelf kijken! Als men dat een probleem vindt, weet je sowieso al genoeg..
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Ervaringen met een dierenpension?

Bericht door loek »

Nynke, Ik zal je op de hoogte houden!

Cari, bedankt voor de tip, die kende ik nog niet. Zit er ook prima uit! Had het idee dat de katten in het andere pension in kleinere groepen (of zelf geen groepen???) zitten. In deze zitten ze in twee groet groepen staat er.
Aangezien ze nooit vreemde katten tegenkomen......
Maar goed ik weet het niet. Denk dat ik bij allebei eens een kijkje ga nemen.

(he Cari Groesbeek da's ook niet zo ver weg...kunnen ze niet bij jou logeren ;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ervaringen met een dierenpension?

Bericht door Cari »

Ik denk dat het voor de katten fijner is om met meer katten een grotere ruimte te hebben, dan met minder katten een kleinere ruimte. Ze zullen sowieso moeten wennen aan de aanwezigheid van andere katten, maar relatief gezien hebben ze in een grotere ruimte vaak meer plekken om zich af te zonderen, als ze daar behoefte aan hebben. Maar 't is net wat je zegt: gewoon bij allebei gaan kijken.

Bij mij in de kattenkamer kan ook hoor, maar daar maak je je katten niet blij mee :ehand: . Ze gaan denk ik liever naar een 5-sterren hotel dan naar een jeugdherberg ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Ervaringen met een dierenpension?

Bericht door tacuma »

Aangezien je in de omgeving Nijmegen lijkt te wonen, kan ik je ook aanraden even te kijken naar http://www.prinsenbankhoeve.nl/dierence ... ension.htm . Wij hebben onze eerste kat daar een aantal jaren geleden een weekje ondergebracht, en dat is goed bevallen. Uiteraard zijn we vooraf gaan kijken, om met eigen ogen te zien hoe het eruit zag, en hoe het er toe gaat.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Ervaringen met een dierenpension?

Bericht door loek »

Tacuma,
Nou mijn ouders wonen dicht bij Cuijk. Als er iets gebeurd kunnen zij er snel zijn is mijn gedachte.
Maar Nijmegen is opzich nog een optie. Bedankt voor de info!
Cari schreef:
Bij mij in de kattenkamer kan ook hoor, maar daar maak je je katten niet blij mee :ehand: . Ze gaan denk ik liever naar een 5-sterren hotel dan naar een jeugdherberg ;-) .
haha. Iniedergeval lief dat ze zouden mogen komen in je jeugdherberg. ;-)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Zorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 dec 2008 15:28

Re: Ervaringen met een dierenpension?

Bericht door Zorro »

Ik vond het heel spannend toen we Zorro voor het eerst naar het pension brachten. We hadden eerst iemand in huis als wij weg waren, maar dat werd steeds moeilijker.
Nou wist ik dat er bij mijn DA een pension zat en ben ik eerst gaan kijken en informeren. Wij betaalden €7,50 per dag, maar dan zonder voer. We konden hem wel daar laten eten, maar Zorro heeft Royal Canin dus ik vond het prettiger dat hij dat ook daar at.
Verder gaf ik hem een dekentje mee (wat vies en kapot mocht gaan) en een speeltje. Met beide deed hij niks.
De laatste keer heeft hij in zijn vervoersbox geslapen, dat vond hij heerlijk :P
Zorro moet wel altijd wennen en werd soms gestoord van bepaalde katten die hem achterna liepen. Uiteindelijk heeft hij wel een vriendje gevonden, heel leuk om te horen!
Succes!
The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return

Zorro en Rubah zijn de liefste! ;)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Ervaringen met een dierenpension?

Bericht door loek »

Voor de geinteresseerde, ik ben terug van vakantie. Uiteindelijk zijn mijn katten twee weken in het 'kattenhotel' geweest. Vooral Muis heeft erg moeten wennen. Heeft de eerste dagen bang verstopt zitten blazen naar alles en iedereen (wist niet eens dat ze dat kon). Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit wel een heel vervelend idee vond. Maar de eigenaresse heeft veel tijd aan haar besteed heeft haar constant weer op schoot genomen en haar geaaid. Na een week zijn mijn ouders langs gegaan en die sms'te dat ik Muis niet meer terug zou herkennen zo open en NIET angstig. Ze is vooral altijd een beetje bang voor mijn vader (mannen in het algemeen) en nu kwam ze zelfs hem begroeten met kopjes.

Diesel heeft met iedereen gespeeld daar en Muis is meer op zichzelf. Helemaal wat ik ook verwacht had.
Ze zijn nu weer thuis en moeten wel hun draai weer even vinden...vooral samen. Ze hebben nu al twee keer een 'aanvaring' gehad met blazen e.d. Iets wat ze voor het pension nooit deden. Maar ik maak me er niet direct zorgen om (beetje stiekem wel natuurlijk ;-)) We wachten het even af.

Dit ter info voor de volgende die op zoek is naar een 'oplossing tijdens de vakantie' ik ben blij geweest met deze beslissing en dit pension iniedergeval. (dus Nyncke, zeker een aanrader...bij vragen laat het me weten)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Maya-en-Maiky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2010 10:23

Re: Ervaringen met een dierenpension?

Bericht door Maya-en-Maiky »

Dan wil ik bij deze ook mijn ervaring even toevoegen. Helaas alleen niet positief.

Ik heb Maay en Maik van 16 tot 25 juli (mijn vakantie) in pension gehad. Dit was naast een pension ook nog een dierenarts, dus het leek me wel oke.

Helaas hadden beide katten last van stress, wat vooral te merken was aan het feit dat ze vermagert waren toen ze weer thuis kwamen. Normaal eten ze per dag 2 kuipjes ('s ochtends elk een half en 's avonds idem). Nu zette ik ze beiden een heel kuipje voor, en Maiky -die normaal gesproken een half, en zelfs een kwart kuipje al laat staan- at het hele kuipje in 1x op en was nog eerder klaar als Maya. Dat zegt toch iets over hun eetgedrag in het pension.

Ook was ik, maar dat heeft verder niets met de katten te maken, maar met een miscommunicatie tussen mij en de pensionhouder, veel meer geld kwijt dan ik had verwacht.

Voor mij dus geen aanrader... (uiteraard is het ene pension het andere niet)

Nog even dit: vorig jaar heb ik ze uit logeren gehad bij een vriendin van mijn moeder. Dit vooral omdat Maiky toen nog maar klein was (hij is van april 2009 en in juli gingen we, endus had hij ook nog niet de nodige inentingen). Tegen de tijd dat ik weer op vakantie ga (september) is Maikly bijna 1½.
Het uit logeren beviel prima, dus misschien doe ik dat de volgende keer wel weer.
Laatst gewijzigd door Maya-en-Maiky op 29 jul 2010 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Maya & Maiky, mijn twee (b)engeltjes
Plaats reactie