# Korstjes in de vacht

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gesloten
floortje

# Korstjes in de vacht

Bericht door floortje »

Ik heb sinds september 2006 2 hele lieve katers uit het asiel. Voor die tijd had ik geen ervaring met katten (nu wel,hahaha :grin: ). Nu vroeg ik me af of ze ook een "zomer"vacht krijgen. Ze haren nl. ontzettend momenteel, ze krijgen wel gewoon nog steeds hetzelfde voer als anders.
Verder heeft 1 van de 2 telkens een soort korstjes verspreid door z'n hele vacht. Toen ik 'mijn mannen' net had zaten ze vooral op z'n kop, ik dacht toen dat het door het vechten kwam. (Het waren eerst geen vriendjes!! ). Later merkte ik dat ze ook op z'n rug,buik en pootjes zaten. Ik mag ze van Max wel weg'krabben',maar echt leuk vindt hij het niet. Ze laten trouwens na verloop van tijd ook vanzelf los.
Iemand een idee???

Groetjes Floor en de pootjes van DJ en Max
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik denk aan vlooienwondjes, want die geven van die korstje op de huid en in de vacht. Veel asielkatten die eerst zwerver zijn geweest hebben hier last van.

Met de juiste behandeling: ontvlooien met een pipetje van bijvoorbeeld Stronghold, Aventage of Frontine in de nek en daarna uitkammen van de loszittende korstjes, is hun vacht vaak zo weer in orde.

Als je dan toch aan het ontvlooien bent, geef ze dan ook gelijk even een ontwormkuurtje ;-).

groeten,
Sandra
floortje

Bericht door floortje »

Ow, ok. Dan ga ik dit ff proberen. Maar hoe kan het dan dat de ander er geen last van heeft? En ik geloof dat ik nu ook alles even goed moet stofzuigen enzo he? Zodat echt alle vlooien weggaan?
En dat ze zoveel haar verliezen is normaal? :???: Ze liggen veel in het radiatormandje en daaronder ligt altijd een tapijtje met haar....

Ontwormingskuur hebben ze trouwens al gehad, dus das voor mekaar!

Groetjes Floor, Max en DJ.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

De huid van de ene kat kan er veel gevoeliger op reageren dan de huid van de andere kat en als er niets aan gedaan wordt (omdat er bijvoorbeeld geen vlooien te zien zijn) dan kan dit leiden tot een vlooienallergie en dat is echt heel erg voor een kat vanwege de ondragelijke jeuk (dan gaan ze krabben en bijten tot bloedens aan toe).

Daarnaast moet je inderdaad de vloerbedekking en de bank en kussens enzo goed stofzuigen iv, de vlooieneitjes.

Tenslotte kunnen je katten in de rui zijn en daarom extra veel haar verliezen, maar sommige katten verharen helaas het hele jaar door bergen haar....

groeten,
Sandra
floortje

Bericht door floortje »

Ga maandag direct Frontline halen. Ze krabben trouwens niet overdreven veel, dus een allergie hebben ze (denk ik nog) niet.
Dan daarna maar flink stofzuigen e.d.,wat ik toch al deed, ivm al dat haar. :grin:
En ik denk dat ze dan inderdaad in de rui zijn, want voor een maand geleden verloren ze nog niet zo veel haar.
Heel erg bedankt voor het snelle antwoord!

Greetz Floor en haar mannen
Gesloten