Mijn kat bijt heel erg

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
hoihoi

Mijn kat bijt heel erg

Bericht door hoihoi »

Mijn kat Linus(spreek uit lijnes)Is een bijtertje.Soms kan ie heel lief zijn,maar soms als je hem gewoon wilt aaien dan begint ie te bijten.Ook als je gewoon met hem aan het spelen bent dan blijft ie even staan,en dan springt ie naar je kuit en gaat er heel hard in bijten.Zal dit iets te maken hebben met valsheid?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee, met valsheid heeft het meestal niets te maken, maar wel met verkeerd aangeleerd gedrag (als kitten niet afgeleerd om met handen te spelen) en/of met karakter (een fel karakter).

Het is erg lastig dit gedrag af te leren, dus meestal zit er niets anders op dat je hand stil te houden en terug te trekken als het gebeurd. Verder wil het ook wel helpen alleen het koppie te aaien en niet de rest van het lichaam of heel kort te aaien.

Vaak geeft een kat aan dat hij gaat uitvallen en als je dit signaal leert te herkennen kun je je hand terugtrekken vóór hij aanvalt.

Straffen door een tik te geven heeft geen enkele zin, want katten leren meestal niet van een dergelijke straf, aangezien ze vaak de link niet leggen tussen het gedrag en de straf. Ze worden dan alleen maar bang of nog feller. Wel kun je proberen of het helpt om je stem te verheffen en NEE te zeggen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

mijn kat heeft dit ook, heb haar dat als kitten proberen af te leren maar helaas zonder resultaat. ze kan superlief zijn, maar kan ook haar kuren krijgen en enorm hard bijten. ik zie het wel aankomen, en dat helpt wel maar soms kan ik het niet vermijden dat ze toch aanvalt en mijn hand/arm/enkel vastheeft. zeer kordaat mee zijn, verder kan ik helaas ook geen raad geven. ik zet haar even apart als het echt erg is, of zet haar kordaat weg van mij en zeg duidelijk "nee" en ga van haar weg.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Mijn Lola doet dit ook heel erg. Ze kan niet omgaan met aaien en ik zie het aan haar ogen wanneer ze weer een 'bui' heeft. Let dus heel goed op het gedrag en de ogen van je kat. Voel aan je kat wanneer ze het niet langer wil en negeer haar bijtijds.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Inderdaad goed zijn koppie in de gaten houden, je kan het op den duur al zien aan de blik of zoals bij onze kat aan zijn neus (die wordt vuurrood als hij geirriteerd raakt). Wij hebben met Quinto hetzelfde probleem gehad, hebben hem in het begin ook met onze handen laten spelen. Door elke keer heel duidelijk NEE te zeggen en verder geen aandacht aan hem te besteden hebben we dit gedrag er uiteindelijk wel uit gekregen.
Als we hem nu aaien en hij is er niet van gediend dan begint hij je hand te likken en weg te duwen en daarna geeft hij een voorzichtig bijtje. Niet te vergelijken met de aanvallen die we het eerste jaar wel mee hebben gemaakt.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Stampertje hier heeft dit probleem dus ook.
Ze heeft een heel apart karakter. Toen ik nog bij bij mijn moeder thuis woonde viel ze elke morgen mijn jongste zusje! Ze heeft er nu nog littekens van! En soms deed ze dat ook op andere uren van de dag. Bij mij deed ze dat ook maar niet zo erg als bij haar.
Nu woon ik alleen en aanvallen doet Stamper niet meer. Maar je moet haar dan wel gerust laten. Haar niet gaan strelen ofzo, want dan bijt ze weer. Ze zal ook bijna nooit om aandacht komen vragen. En als ze dat dan al eens doet, moet je heel erg opletten of je krijg weer een "lap" van haar, heel raar.
Van kleinere kinderen moet ze helemaal niets van hebben, die moeten nog maar binnen komen of zij gaat er al naar toe, met dikke staart, ze voelt zich precies heel erg sterk t.o.z. van hun.
Ik heb er al eens over nagedacht en ik dacht (helemaal niet zeker van!) dat het was omdat Stampertjes moeder een wilde kat was.

Groetjes Peeuwke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat kan heel goed meespelen bij het aanvallen, want misschien heeft ze als kitten nooit geleerd dat aaien fijn is en het kan ook zijn dat ze het felle karakter van haar moeder heeft....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Peeuwke schreef: Ik heb er al eens over nagedacht en ik dacht (helemaal niet zeker van!) dat het was omdat Stampertjes moeder een wilde kat was.
Groetjes Peeuwke
Grappig dat je dat zegt! Wij hebben met Quinto ook het vermoeden dat zijn vader een wilde kat was. Ook omdat hij voor een gewone EK erg groot is en zijn karakter inderdaad. Ook is hij al jong bij zijn moeder weggehaald, dat zijn allemaal dingen die wel een rol spelen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Lola is geen wilde kat, maar er zit absoluut iets oosters in haar bloed. je kan dat duidelijk zien bij al haar jongen.
Ik wil haar straks in de bench in de grote groep gaan zetten. Ze zit al een tijd alleen op een kamer. Ik heb het idee dt ze een stuk rustiger is geworden .
Duimen dat het lukt.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Mijn kat bijt heel erg

Bericht door lvhesteren »

Onze pers van 10 maanden houdt niet van kammen, hij wordt erg agressief en bijt en laat dan ook niet meer los.

Af en toe is hij wel aanhalig en wil dan opgepakt worden, maar als hij het zat is kan hij zomaar in je wang of neus bijten.

Ons kleine poesje van 5 maanden is ook regelmatig de pineut. Ze kan niet spelen met n bal of muisje of ze krijgt weer een bijt van de pers.

Heb eraan gedacht om voor de pers een ander onderkomen te zoeken, maar dat is ook weer lastig omdat hij bang is voor vreemden.

Wie heeft er raad??

Groetjes, Lilian
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Mijn kat bijt heel erg

Bericht door Sandra W »

Veel Perzen houden inderdaad niet zo van vachtverzorging, maar is dat wel dagelijks nodig, dus daar ontkom je helaas niet aan.

Ook zijn ze vaak liever alleen zonder andere katten en zijn ze vaak erg eenkennig, dus het zal inderdaad lastig zijn om een ander huis voor hem te vinden. Gelukkig zijn ze wel populair dus waarschijnlijk vindt je wel iemand voor hem, zoals bijvoorbeeld een oudere alleenstaande dame. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan bemiddeling via een rasvereniging van Perzen of via het plaatselijk asiel. Als dit niet lukt en je katten blijven vijandig naar elkaar moet je helaas misschien denken aan herplaatsing van het kittentje ipv de Pers, want dat gaan misschien wat makkelijker.

Ik hoop echter dat er nog mensen zijn met goede tips en ervaring met Perzen, zodat het niet zover hoeft te komen. In ieder geval sterkte met dit nare probleem.

groeten,
Sandra
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Mijn kat bijt heel erg

Bericht door lvhesteren »

Bedankt voor je reactie.

Hoop inderdaad dat beide katten niet weg hoeven, want kan ze beide niet missen en ze zijn allebei erg mooi!!

Dus als iemand nog advies heeft, dan hoor ik het graag!

Groet, Lilian
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Mijn kat bijt heel erg

Bericht door rieneke »

wat het kammen betreft, waarschijnlijk stop je als hij bijt, dus hij heeft nu geleerd dat bijten helpt.
geef 'm eens een paar streken met de kam, en beloon hem vervolgens met een snoepje.
dit kan je langzaam opbouwen, maar hou de lichaamstaal van de kat goed in de gaten, en stop voordat hij geirriteerd raakt.
als je dit dagelijks oefent, moet er voortgang in zitten.

oppakken doe ik een kat alleen als het echt nodig is, het is niet fijn voor katten om de controle kwijt te zijn.
ook hier weer; knuffel je katje in eerste instantie heel kort, en hou er mee op voor hij het zat is.
hou de oortjes en staart in de gaten, die geven goed aan in wat voor gemoedstoestand de kat is.

verder zeg je dat de oudste de jongste bijt, maar hoe gaat dat in z'n werk?
schreeuwt de kleine, of moet ze er hard van piepen?
zoekt ze toch de grootste weer op om uit te dagen, of is ze daadwerkelijk bang van de oudste?
ik heb zelf een kitten van ruim 7 mnd, en een van 13 weken.
als je ziet hoe die met elkaar omgaan krab ik me ook wel eens op het hoofd zo wild als dat gaat.
maar in feite is het toch gewoon ruig stoeien.
een heel verhaal voor mijn doen, hopelijk heb je er iets aan :smile:
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Mijn kat bijt heel erg

Bericht door lvhesteren »

De kater bijt het poesje nog steeds. Ze zijn beide gecastreerd/gesteriliseerd.

Het poesje slaapt overdag onder het bed, zodat de kater er niet bij kan. 's avonds speelt het poesje wel, maar houd constant de kater in de gaten. En als de kater weer bijt, dan schreeuwt het poesje het uit en is erg angstig.

Wat opvalt: als ik de kater een weekendje naar mijn moeder breng, is het poesje n geheel ander dier. Veel aanhankelijke naar mij toe en speelt veel meer.

Dan denk je misschien doe die kater weg, maar hij is naar mij toe erg lief en aanhankelijk. Erg moeilijk probleem dus...

Wie weet wat te doen?!?!?
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat bijt heel erg

Bericht door Cari »

Een moeilijk probleem, maar als je aan 't geluk van het poesje denkt, zou ik na al die tijd proberen, toch overgaan tot herplaatsen. En welke van de twee?? Dat is aan jou, maar het poesje heeft met de kater zo geen fijn leven :-( .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie