kater met maar één oog op het dak laten?

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Gesloten
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

kater met maar één oog op het dak laten?

Bericht door Sandra W »

Ik zit met een dilemma dat ik graag aan jullie wil voorleggen. Mijn 12-jarige poes is gewend om op het balkon te mogen en aangezien ze geen waaghals is, blijft ze daar ook keurig.

Nu heb ik een nieuwe kater in huis, nog redelijk jong en speels en die begint zich duidelijk te vervelen. Vroeger (bij andere mensen) kon hij altijd naar buiten en dat deed hij ook graag. Ik wil deze kater dus ook graag toegang tot mijn balkon geven, maar ik weet bijna zeker dat hij dan ook het dak op zal gaan en zelf misschien wel naar de daken van andere huizen. Hij heeft maar één oog en ik heb gehoord dat ze dan geen diepte kunnen zien.

Mijn vraag aan jullie is als volgt: vinden jullie dat ik hem op het balkon moet laten of zal ik hem binnen houden omdat het te gevaarlijk voor hem is? Ik kan mijn balkon overigens niet afschermen, want het is een soort dakterras.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Ergens heb ik hier eens een stukje neergezet over lang lang geleden . Ik woonde toen twee/ drie hoog ( net hoe je het bekeek) in een oud herenhuis.
Mijn toenmalige katten mochten ook niet niet buiten maar op een gegeven moment ontsnappen ze toch een keer en gingen vrolijk aan de wandel. Je wordt vanzelf dan makkelijker en laat ze hun gang maar gaan. Ook hun liepen over de daken.
Volgens mij is het net als met loslaten in de tuin, in het begin verlies je ze niet uit het oog maar je wordt steeds makkelijker.

Maar ja, jou kat is blind aan een oog. Ik weet niet of ze dan geen diepte zien. In dat geval lijkt het me vragen om moeilijkheden. Je zult vast nog wel reacties krijgen van mensen die het wel weten.

Tot die tijd het binnen maar een beetje aantrekkelijk maken voor hem/ haar.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Sandra, je weet het, ik ben een schijtbak. Hiet wonen twee mannen met een oog en ik bescherm hen evenals de rest van mijn katten. Ze zien inderdaad geen diepte en stappen dan zo snel mis. Ik heb zelfooit eens met een afgeplakt oog in de bus gezeten, erg raar.
Kan je je balkon afzetten op de een of andere manier?

Je kat heeft ongetwijfeld een heerlijk mandje bij jou gevonden!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het klopt dus van dat geen diepte kunnen zien? Dan is het dak misschien net een tikje te gevaarlijk voor hem, want als hij misstapt valt hij wel erg diep (ik woon namelijk in een etage van een oud huis met 3 verdiepingen).

Het dakterras afzetten kan helaas niet, tenzij ik een buitenren op het dak plaats en dat wordt een beetje te duur voor mij ;-), dan maar weer gaan rennen door de kamer met een muis aan een touwtje, zucht, wat je al niet voor je kat over moet hebben, zucht....

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Eerst maar even wel vrees ik en die dakren ga jij ook wel redden ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten